۲۹ بهمن ۱۳۹۳، ۱۱:۵۸
کد خبر: 81511052
T T
۰ نفر
ابتكار: وضعیت منابع آبی 14 شهر كشور نگران كننده است

تهران - ایرنا - معاون رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست با اشاره به كمبود بارندگی در كشور در سال های اخیر گفت:براساس اعلام وزارت نیرو، 14 شهر كشور از لحاظ وضعیت آبی در شرایط نگران كننده ای قرار دارند.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا معصومه ابتكار روز چهارشنبه در كنفرانس ملی حفاظت و صیانت از حریم شهری و ضرورت شهرنشینی گفت: منابع آب تهران نیز با توجه به شرایط موجود به وضعیت نگران كننده رسیده است.

وی بر لزوم مكان یابی و تراكم فعالیت و نوع جهت گیری ها با واقعیت در حریم شهرها تاكید كرد و گفت: رد پای اكولوژیك باید منطبق با ظرفیت های زیستی باشد در غیر این صورت شهرهای ما قابل زندگی نخواهند بود.

وی با اشاره به اینكه پدیده تغییر اقلیم یكی از مشكلات كشور، منطقه و دنیا می باشد اظهار كرد: تغییر اقلیم تهدیدی جدی برای آینده حیات در كره زمین و رشد اقتصادی و اجتماعی جوامع مختلف است.

وی گرم شدن زمین را یكی از نشانه های تغییر اقلیم دانست و گفت: گرم شدن زمین فرایند بسیار خطرناك و آثار و عوارض شدیدی در پی دارد.

رییس سازمان محیط زیست سیل، بالا آمدن آب، كاهش بارندگی و زیرآب رفتن برخی از مناطق را از جمله مضرات گرم شدن هوا دانست و گفت: كشور ما در كمربند خشكی قرار دارد و باید با برنامه ریزی علمی این معضل را برطرف كنیم.

وی اظهار كرد: براساس آخرین اعلام سازمان هواشناسی كشور 23 سال متوالی (به جر 2 یا 3 سال) شاهد كاهش بارندگی و افزایش دما در كشور خواهیم بود كه این موضوع نیازمند برنامه ریزی مناسب برای رفع این مشكل است.

ابتكار با اشاره به اینكه برنامه ریزی ها و سیاست های ملی در این حوزه باید منطبق با واقعیت و دانش روز باشد، افزود: با توجه به وجود كاهش منابع آب و بارندگی امكان بهره گیری مداوم از حوزه های آبریز مختلف وجود ندارد.



**ضرورت مدیریت علمی،دانش بنیان و كارآمد برای رفع آسیبهای حریم شهرها

وی مدیریت علمی، دانش بنیان و كارآمد را لازمه رفع آسیب های جدی حریم شهرها دانست و گفت: سازوكاز مدیریت موثر برای تحقق این موضوع مهم باید فراهم شود.

معاون رییس جمهوری، مشكلات در حیطه قانون، سطوح سیاستگذاری، هماهنگی بین بخش و تخلفات را عاملی مهم برای آسیب رسیدن جدی به حریم شهرها اعلام كرد و از دانشگاهیان و صاحب نظران خواست با نگاه علمی و باتوجه به آخرین تحولات، واقعیات و ضرورت ها راهكار مناسب را برای برون رفت از این مشكل ارایه كنند.

ابتكار با اشاره به اینكه رویكرد دولت یازدهم حل و فصل اینگونه مشكلات است، اظهار كرد: دولت با مشاركت مردم و با رویكرد علمی با اینگونه موضوعات مواجه شده است.

وی با اشاره به اینكه اغلب مناطق تهران در محاصره مناطق مختلف طبیعی قرار گرفته كه از سال های گذشته مورد حفاظت قرار می گیرند، افزود: این كلان شهر از قسمت غرب بی رویه رشد كرد اما در مناطق شرقی به دلیل حضور مناطق حفاظت شده كمتر شاهد این موضوع هستیم.



** تهران از سال 1375 از توان زیستی خود عبور كرده است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست كشور گفت: براساس مطالعاتی كه در سال 1375 انجام شده است تهران از لحاظ افزایش جمعیت، فعالیت های صنعتی توان زیستی خود را از دست داده است.

وی به وجود چندین هزار واحدهای صنعتی غیرمجاز در این منطقه اشاره كرد و گفت: فعالیت اینگونه واحدهای صنعتی ضمن ایجاد آلایندگی بسیار شدید، مشكلات اجتماعی را در پی خواهند داشت.

ابتكار با اشاره به اینكه نیازمند تحول و تغییر نگرش در این حوزه ها هستیم، افزود: تغییر و اصلاح نگرش ها باید از دانشگاه ها آغاز شود تا شاهد تحولات مناسب در اینگونه حوزه ها باشیم.



** مقابله جدی دولت با زمین خوار و رفع تصرافات اراضی حفاظت شده

معاون رییس جمهور گفت: در دولت یازدهم با همكاری قوه قضاییه صدها هكتار از راضی حفاظت شده از جمله ورجین نواسانات رفع تصرف شده است كه این موضوع نشان دهنده عزم جدی دولت در این زمینه است.

وی با اشاره به اینكه قیمت هرمترمربع اراضی لواسانات بین 10 تا 12 میلیون تومان است، ادامه داد: این اراضی كه تنفسگاه شهر تهران محسوب می شوند كه از دست زمین خواران آزاد شده اند.

ابتكار، مقابله با صنوف غیرمجاز، مقابله با زمین خواران و حفاظت و حراست از اراضی حفاظت شده را از مهمترین برنامه های این مجموعه برشمرد و گفت: با بهره گیری از تكنولوژی های پیشرفته در كنار محیط بانان، جوامع محلی و سازمان های مردم نهاد به حفاظت از این اراضی می پردازیم.

وی از دانشگاهیان، محققان و پژوهشگران تقاضا كرد پیشنهادها و توصیه های علمی مبتنی بر تجربیات خود را برای مقابله با پدیده خشكسالی به این سازمان اعلام كنند.

علمی (3) ** 1201 ** د . ت**1599
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه