۳۰ بهمن ۱۳۹۳، ۱۴:۱۶
کد خبر: 81512523
T T
۰ نفر
سالانه هفت هزار نفر به سرطان روده بزرگ مبتلا می شوند

مشهد - ایرنا - رییس اداره سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: سالانه هفت هزار نفر در سطح كشور به سرطان روده بزرگ مبتلا می شوند.

دكتر 'علی مطلق' روز پنجشنبه در 'همایش تازه های سرطان كلوركتال یا روده بزرگ' در مشهد افزود: تاكنون بیشترین موارد سرطان روده بزرگ در استانهای گیلان، مازندارن، آذربایجان غربی، تهران و سمنان مشاهده شده است.

وی با بیان اینكه سرطان روده بزرگ با شیوه زندگی ناسالم ارتباط زیادی دارد گفت: كاهش فعالیت بدنی، چاقی، كاهش مصرف میوه، سبزیجات و غذاهای پرچرب در بروز سرطان روده بزرگ نقش بسزایی دارد.

رییس اداره سرطان وزارت بهداشت علت افزایش شیوع سرطان روده بزرگ در استانهای شمالی و آذربایجان شرقی را افزایش وزن عنوان و بیان كرد: متوسط وزن افراد جامعه در این استانها بالاتر از سایر استانهای كشور است.

وی مصرف غذاهای پركالری و پرچرب مانند فست فودها را از عوامل اثرگذار در بروز سرطان روده بزرگ ذكر و بیان كرد: بطور كلی سرطانها با افزایش سن، افزایش جمعیت، شیوه زندگی ناسالم و عوامل محیطی ارتباط مستقیم دارند.

دبیر همایش تازه های سرطان كلوركتال نیز هدف از برگزاری آن را با حضور متخصصان این رشته ارائه تازه های علمی در مسائل تشخیصی، درمانی و تصویربرداری در زمینه سرطان روده بزرگ عنوان كرد.

دكتر 'علی تقی زاده' افزود: در این همایش یك روزه متخصصان انكولوژی و متخصصان رشته های مرتبط با تشخیص و درمان سرطان در استان خراسان رضوی حضور دارند.

وی با بیان اینكه 10 درصد كل سرطانها مربوط به سرطان روده بزرگ است گفت: اهمیت نحوه زندگی و تغذیه مانند مصرف غذاهای پركالری و پرچرب در برخی از سرطانها مانند سرطان روده بزرگ نقش زیادی دارد.

او افزود: سرطان روده بزرگ بعد از سرطان پستان دومین سرطان شایع در زنان به شمار می رود و این سرطان در مردان بعد از سرطانهای معده، پروستات و مثانه چهارمین سرطان شایع است.

تقی زاده همچنین گفت: سالانه بین 400 تا 500 مورد جدید ابتلا به سرطان در خراسان رضوی گزارش می شود كه بیشتر آنها در مراحل پیشرفته تشخیص داده می شوند.

وی خونریزی داخل مدفوع، تغییر در اجابت مزاج فرد و درد شكمی را از علائم شایع سرطان روده بزرگ عنوان كرد.

3027/1858
۰ نفر