۲ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۲۰
کد خبر: 81514137
T T
۰ نفر
روزنامه فرانسوی: فرانسه قصد كاهش توان نظامی هسته ای را ندارد

تهران- ایرنا- روزنامه فرانسوی ' لوموند' در گزارشی نوشت كه شفاف سازی هسته ای در حالی از سوی پاریس مطرح می شود كه فرانسه قصد كاهش توان نظامی هسته ای خود را ندارد.

درحالی كه 'فرانسوآ اولاند' رییس جمهوری فرانسه با ادعای شفاف سازی در زمینه هسته ای برای نخستین بار از تعداد كلاهك های هسته ای كشورش پرده برداشت، فرماندهان ارتش این كشور اعلام می كنند كه برنامه ای برای كاستن از توان هسته ای در زمینه نظامی وجود ندارد.

به گزارش روزنامه فرانسوی 'لیبراسیون'، فرانسوآ اولاند برای نخستین بار تركیب زرادخانه هسته ای كشورش را فاش و اذعان كرد: فرانسه در مجموع كمتر از 300 كلاهك هسته ای در اختیار دارد.

وی در اظهارات رسمی خود در پایگاه هوایی 'ایستر' (Istres) در مورد بازدارندگی هسته ای، این اقدام خود را شفاف سازی خواند.

به نوشته روزنامه فرانسوی 'لوموند'، فرماندهان ارتش فرانسه نیز از این اظهارات استفاده كرده و عنوان می كنند كه وضعیت موجود در دنیا اجازه نمی دهد كه توان هسته ای فرانسه به كمتر از میزان فعلی كاهش یابد.

نظامیان فرانسه با اشاره به این كه 'دوران بازدارندگی هسته ای هنوز سپری نشده است'، معتقدند كه در بیست سال گذشته قدرت های نظامی هسته ای تازه ای در دنیا به وجود آمده اند و تعدادی از كشورها نیز در صدد آن هستند.

برنامه بازدارندگی هسته ای فرانسه كه 'كاملا دفاعی' خوانده می شود بر دو اصل استفاده از زیردریایی های هسته ای و نیروهای هوایی راهبردی استوار است. زیردریایی های هسته ای فرانسه در جزیره 'لونگ' در سواحل 'بروتانی' (Bretagne) در غرب فرانسه مستقر هستند و موشك های میان برد (ASMPA) نیز قابلیت نصب كلاهك هسته ای را دارا هستند.

بر پایه این گزارش، برای سال 2015 میلادی بودجه ای معادل دو دهم درصد از تولید ناخالص داخلی به برنامه هسته ای نظامی فرانسه اختصاص یافته است كه این میزان 11 درصد از كل بودجه وزارت دفاع فرانسه در سال جاری میلادی محسوب می شود.

برنامه بازدارندگی هسته ای فرانسه در سال 1958 میلادی و در جریان جنگ سرد آغاز شد. هرچند كه پایان گرفتن این دوران مسئله كارآیی سلاح هسته ای را بیش از پیش زیر سووال برد، رهبران فرانسه همواره بر سر این موضوع توافق دارند كه قدرت هسته ای سبب می شود تا این كشور نقش سیاسی پر رنگ تری را در عرصه جهانی ایفا كند.

این درحالی است كه فرانسه مدتهاست كه سرسخت و پیشبینی ناپذیر در مذاكرات هسته ای ایران با گروه 1+5 ظاهر می شود و بارها در مسیر دستیابی به توافق هسته ای مانع تراشی كرده است.

اروپام ** 9053** 5981
۰ نفر