۲ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۲۶
کد خبر: 81514150
T T
۰ نفر
آزموده را آزمودن خطاست/سیاست فشار علیه ایران جواب نمی دهد

تهران - ایرنا - عضو اسبق تیم مذاكره كننده هسته ای ایران خطاب به حامیان تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی در كنگره آمریكا گفت: سیاست فشار علیه ایران، سیاستی شكست خورده است و آزموده را آزمودن خطاست.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا ، حسین موسویان طی سخنرانی خود در اجتماع هزار نفری مردم ایالت كارولینای جنوبی كه به دعوت شورای امور جهانی این ایالت و با حضور مارك سنفورد نماینده این ایالت در كنگره برگزار شده بود، گفت: شما بارها از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل دعوت كرده اید كه در مورد برنامه هسته ای ایران در كنگره سخنرانی كند.

وی ادامه داد: سخنرانیهای نخست وزیر اسرائیل در كنگره هیچ كمكی به صلح و امنیت در منطقه نكرده بلكه دشمنی و كینه و بی ثباتی را افزایش داده است؛ یكبار هم كه شده از رییس جمهور یا وزیر خارجه ایران دعوت كنید تا برای كنگره واقعیتها را تشریح كند تا حقایقی را یه شما بگوید كه تاكنون نشینده اید .

پژوهشگر ایرانی دانشگاه پرینستون آمریكا افزود: سی و پنج سال خصومت و دشمنی بین دو كشور بزرگ و قدرتمند ایران و آمریكا كافی است.

وی تصریح كرد: كلیه استراتژی های آمریكا همچون سیاست تغییر حكومت در ایران، حمایت از تجاوز صدام، تحریم، جنگ مخفی و تحریمهای یكجانبه و چند جانبه علیه ایران شكست خورده و كنگره جدید آمریكا نباید بدنبال آزمودن آزموده ها باشد.

این دیپلمات اسبق گفت: اسراییل كه عامل كلیدی اعمال سیاست فشار ایالات متحده علیه ایران بوده، امروز از همیشه منزوی تر و آسیب پذیرتر شده و اعتماد دولت آمریكا را از دست داده است اما در مقابل، ایران قدرتمندتر و بانفوذتر از قبل شده است.

وی خاطرنشان كرد: منطقه در یك بحران بی سابقه به سر می برد ودر آستانه سقوط است؛ ایران وآمریكا دو كشوری هستند كه در منطقه بیشترین قدرت و نفوذ را داشته و لذا مسئولیت بزرگ و تاریخی برای بازگرداندن ثبات و امنیت به منطقه را دارند.

وی به مذاكرات هسته ای و نقش آمریكا در این مذاكرات اشاره كرد و گفت: مذاكرات هسته ای به مرحله حساسی رسیده و ایران هم انعطاف ها و حسن نیت های كم نظیری را نشان داده است.

این دیپلمات اسبق ایرانی افزود: توافقاتی كه تاكنون بدست آمده برای امضاء توافق نهایی كافی است زیرا متضمن تعهدات حداكثری ایران در چهارچوب معاهده ان پی تی و همچنین اقدامات زیادی فراتر از ان پی تی مثل غنی سازی در سطح پنج درصد و عدم بازفراوری در تاسیسات آب سنگین اراك است كه فراتر از تعهدات جمهوری اسلامی در ان پی تی است.

وی از كنگره آمریكا خواست تا فرصت تاریخی برای توافق را از بین نبرد و گفت: نه آمریكا و نه منطقه پرآشوب خاورمیانه تحمل جنگ جدیدی را ندارد.

موسویان گفت: ایران و امریكا باید هر چه زودتر پرونده هسته ای را بسته و وارد همكاری برای مدیریت بحرانهای بزرگ خاورمیانه شوند و تروریسم تكفیری را از صفحه خاورمیانه پاك كنند و به ایجاد صلح و ثبات در عراق و افغانستان و سوریه و یمن و لیبی و دیگر كشورهای آسیب پذیر كمك كنند.

وی افزود: راه پایان دادن به خصومت با ایران، احترام متقابل، تاكید بر منافع مشترك و عدم مداخله است.

این دیپلمات اسبق ایرانی ادامه داد: دولت ایران از ابتدای انقلاب هیچ منعی برای ارتباط مردم آمریكا با مردم ایران نگذاشته است و دولت و كنگره آمریكاست كه اعمال محدودیت كرده است.

وی خطاب به دولت و كنگره آمریكا گفت: به مردم اعتماد كنید ؛ از روابط مردم خود با مردم ایران نترسید؛ بگذارید با گسترش توریسم، تبادلات آكادمیك، گفت و گو بین دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت، تبادلات بشردوستانه و پزشكی و غیره، راه ارتباط مردم دو كشور باز باشد.

موسویان افزود: كنگره آمریكا تحت تاثیر لابی اسراییل است؛ چرا نمایندگان كنگره آمریكا با نمایندگان مجلس ایران گفتگو نكنند؛ گفت و گوی كنگره آمریكا و مجلس ایران به نمایندگان كنگره كمك خواهد كرد تا یكجانبه قضاوت نكنند و كمتر تصمیمات نامعقول بگبرند.

سیام**9191**1553
۰ نفر