۲ اسفند ۱۳۹۳، ۱۹:۱۷
کد خبر: 81514941
T T
۰ نفر

آیینه تلسكوپ رصدخانه ملی رونمایی شد

۲ اسفند ۱۳۹۳، ۱۹:۱۷
کد خبر: 81514941
آیینه تلسكوپ رصدخانه ملی رونمایی شد

تهران-ایرنا - آیینه تلسكوپ رصدخانه ملی با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و مجمد فرهادی وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری شامگاه شنبه در پژوهشگاه دانش های بنیادی رونمایی شد تا گامی ارزشمند در ساخت تلسكوپ رصد خانه ملی برداشته شود.

مجری طرح رصدخانه ملی روزشنبه در این خصوص به خبرنگار علمی ایرنا گفت: این آیینه بزرگ ترین قطعه تلسكوپ رصدخانه ملی است كه ظرف مدت پنج سال در اروپا ساخته و وارد كشور شده است.

رضا منصوری با اشاره به اینكه قطر این آیینه 3.4 متر است، اظهار كرد: ساخت و طراحی این تلسكوپ با همت و توان مهندسان متعهد و متخصص ایرانی در حال انجام است.

وی هزینه ساخت این آیینه را حدود 3.8 میلیون یورو اعلام كرد و افزود: این قطعه گران ترین قطعه تلسكوپ است كه ساخت آن به اتمام رسیده است .

منصوری كمبود اعتبارات را عامل مهمی در كندی ساخت تلسكوپ رصدخانه ملی اعلام كرد و اظهار امیدواری كرد با تخصیص اعتبارات مناسب شاهد افتتاح و بهره برداری از رصدخانه ملی باشیم.

وی اعتبار لازم برای ساخت مجموعه و تامین تجهیزات لازم رصدخانه ملی را 93 میلیارد تومان اعلام كرد و گفت: اگر این اعتبار سال آینده در اختیار مجموعه قرار گیرد آمادگی كامل برای اتمام طرح و بهره برداری از این مجموعه در سال 94 وجود دارد.

مجری طرح رصدخانه ملی ایران گفت: ساخت رصدخانه ملی از جمله طرح های كلان علمی كشور است كه در سال 82 به تصویب هیات دولت رسیده و شش سالی است كه پیگیری ساخت این مجموعه هستیم.

رصدخانه ملی در ارتفاع 3 هزار و 600 متری قله «گركش» واقع در روستای كامو در اطراف قمصر كاشان در حال ساخت است .

ساخت جاده دسترسی، تامین منابع آب، برق، كابل فیبرنوری، زیرساخت مخابراتی و تامین تجهیزات تلسكوپ از نیازهای اساسی ساخت و راه اندازی رصدخانه ملی است كه با تامین بموقع اعتبارات این هدف مهم محقق خواهد شد.

علمی (3) ** 1201**1599
۰ نفر