۴ اسفند ۱۳۹۳، ۱۰:۰۷
کد خبر: 81516811
T T
۰ نفر
معاون وزیر آموزش و پرورش: مدارس به گورستان دیجیتال تبدیل نشود

تهران - ایرنا - معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه اكنون 40 هزار مدرسه كشور مجهز به فناوری هوشمند هستند، گفت: در صورت بی توجهی معلمان و دانش آموزان به این امكانات، مدارس به گورستان دیجیتالی تبدیل می شود.

حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار داشت: اكنون در مدارسی كه هوشمندسازی صورت گرفته، دو دستگاه رایانه، تابلوی الكترونیك و در برخی مدارس آزمایشگاه های رایانه ای وجود دارد كه باید از آنها بهینه استفاده كرد.

وی با بیان اینكه هوشمند سازی تعابیر مختلفی دارد، تصریح كرد هوشمندسازی تنها داشتن سخت افزارهای رایانه ای نبوده بلكه هوشمندسازی نوعی نگرش مبتنی بر كار گروهی به منظور تولید دانش با تكیه بر خلاقیت دانش آموزان است.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: اگر این اتفاق بیافتد و كار گروهی و تولید دانش با بهره گیری از فناوری های نوین در مدارس انجام شود، خلاقیت دانش آموزان در محیط مجازی نیز شكوفا خواهد شد.

محمدیان یادآورشد: هر كشوری روش و شیوه خاصی را برای هوشمندسازی انتخاب كرده است از این رو ما هم نیاز داریم در محیط های مجازی ضمن آموزش به فرهنگ بومی و استفاده از فناوری مبتنی بر نظام معیار توجه ویژه داشته باشیم در این صورت علاوه بر آموزش فناورانه، به تربیت فناورانه مبتنی بر فرهنگ مجهز خواهیم شد.

وی اظهار كرد: صرفا استفاده از سخت افزارها و یا برنامه های رایانه ای آموزش و پرورش را هوشمند و توسعه یافته در عرصه فاوا نخواهد كرد.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش اضافه كرد: پیش نیازهای دستیابی به فناوری علاوه بر تجهیز به سخت افزارهای حداقلی، آموزش معلمان و فراهم آوردن بستر امن توام با امنیت و امانت برای دانش آموزان است.

محمدیان تصریح كرد: به منظور تحقق این مهم باید كارها اولویت بندی شود كه در این رابطه اولویت آموزش و پرورش پایه پنجم ابتدایی برای ارایه آموزش های اولیه فناوری است.

وی یادآورشد: هر چند سه سال قبل آموزش در قالب كار و فناوری در پایه ششم آغاز شد اما تصمیم بر این است كه در دوره ابتدایی نیز آموزش مبانی رایانه ای ارایه شود زیرا فرهنگ پذیری و ضریب هوشی دانش آموزان باعث شده یادگیری رایانه نیز در این سن به سهولت انجام شود.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اگر بتوان فرهنگ مناسب را در قالب آموزش بهینه به دانش آموزان منتقل كرده و معلمان نیز همپای دانش آموزان آموزش های لازم را فرا بگیرند در دوره های بعد ارایه آموزش ها در بستر فناورانه اتفاق می افتد.

محمدیان با بیان اینكه یكی از امكانات مناسب آموزش و پرورش برای این كار شبكه ملی مدارس ایران (رشد) است، خاطرنشان كرد: در صورت همكاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می توان پهنای باند را گسترش داد تا تعداد مدارس بیشتری به شبكه هوشمند متصل شوند و در عین حال با مدیریت تولید برنامه و محتوا قادر خواهیم بود گام های موثری در توسعه عدالت آموزشی برداریم تا امكان دستیابی به فناوری در مدارس مناطق دور دست فراهم شود.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش افزود : برای اینكه آموزش و پرورش بتواند 110 هزار مدرسه را در سراسر كشور هوشمندسازی كند باید در برنامه ششم توسعه با جدیت و تلاش بیشتری امور را پیگیری كند.

فراهنگ ** 1883**1601**
۰ نفر