۵ اسفند ۱۳۹۳، ۱۹:۲۴
کد خبر: 81519210
T T
۰ نفر
نخستين ساعت آفتابي روستاهاي ايران در استرك كاشان رونمايي شد

كاشان- ايرنا- همزمان با روز بزرگداشت خواجه نصرالدين طوسي فيلسوف و ستاره شناس بزرگ ايراني نخستين ساعت آفتابي روستاهاي ايران در روستاي استرك (ESTARK) كاشان در آييني رونمايي شد.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا، سازنده اين ساعت آفتابي اظهار داشت: اين ساعت براي طول جغرافيايي 51 درجه و 14 دقيقه و 22 ثانيه شرقي و عرض جغرافيايي 34 درجه و يك دقيقه و 11 ثانيه شمالي طراحي شده است.

ايرج صفايي هزينه ساخت اين ابزار نجومي را افزون بر 60 ميليون ريال ذكر كرد و افزود: اسكلت ساعت از جنس فولاد با صفحه اي از جنس فلز استيل بر روي مربعي به طول ضلع يك متر و با حكاكي خطوط و نوشته ها بر روي آن طراحي شده است.

وي نمايش ساعت رسمي ايران، تعيين لحظه اذان ظهر به افق محل استقرار، قابليت نمايش تقويم براساس گاه شماري ايراني بصورت منحني هايي بر روي صفحه ساعت و جهت نماي قبله را از كاربردهاي اين ساعت آفتابي ذكر كرد.

وي با اشاره به اينكه تزئينات روي صفحه ساعت از نقوش باستاني ايران مانند مفرغ هاي لرستان و تخت جمشيد است،.گفت: با توجه به شهرت جهاني فرش كاشان در كناره ساعت از نقوش اسليمي برگرفته از فرش اين منطقه با فلز برنج بصورت مشبك استفاده شده است.

صفايي افزود: در حاشيه پايين صفحه نيز از تزئينات فولادي فرفوژه استفاده شده كه در صفحه راهنماي اين ساعت با توضيحاتي درباره كاركرد و جدول تعديل زمان درون قابي در بين تزئينات فولادي قرار گرفته است.

سازنده اين ساعت آفتابي مدت ساخت اين ابزار نجومي را سه ماه اعلام و خاطرنشان كرد: در گذشته نمونه هاي ساده اين ابزار نجومي در اكثر روستاهاي ايران بصورت شاخص نيمروز استفاده مي شده است.

وي با اشاره به پيشينه هفت هزار ساله كاشان اظهار داشت: بطور يقين نمونه هايي از ساعت آفتابي يا شاخص اذان ظهر در اين شهر وجود داشته كه بنا بر اسناد موجود ميدان سنگ اين شهرستان يكي از پيچيده ترين ابزارهاي مكانيكي قديمي ساخته محمد مخترع اصفهاني بوده كه تعجب سياحان اروپايي را برمي انگيخته است.

صفايي با بيان اينكه ساعت آفتابي روستاي استرك نخستين و تنها ساعت آفتابي ساخته شده در شهرستان كاشان است، خاطرنشان كرد: بايد با ساخت چنين نمادهاي علمي جايگاه دانش و فرهنگ غني كشور را به نسل هاي آينده يادآور بشويم.

ساعت آفتابي مستقر در روستاي استرك كاشان از نوع افقي چهارمين ساخته ايرج صفايي كارشناس رصدخانه دانشگاه كاشان است.

ساعت هاي پيشين اين مبتكر در ميدان جلفاي اصفهان، پارك ائل گلي تبريز و دانشگاه پيام نور آران و بيدگل نصب است.

ساعت آفتابي وسيله‌ اي براي زمان سنجي است كه زمان را با استفاده از مكان خورشيد در آسمان و جابجايي سايه ها در طول روز نشان مي دهد.

120 ساعت آفتابي در ايران وجود دارد كه ساعت آفتابي استرك نخستين ساعت نصب شده روستاهاي كشور است.

روستاي استرك در 20 كيلومتري كاشان واقع شده است.

7565/6021