۶ اسفند ۱۳۹۳، ۱۶:۴۴
کد خبر: 81520502
T T
۰ نفر
نماینده مجلس: طرح تحول سلامت پاسخ دولت یازدهم به نیاز مهم مردم است

یاسوج - ایرنا- نماینده مردم شهرستان های بویراحمد ودنا درمجلس شورای اسلامی گفت: دولت یازدهم با اجرای طرح تحول سلامت به مهمترین نیاز اساسی ملت بویژه در مناطق محروم كشور پاسخ مثبت داده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، غلام محمد زارعی روز چهارشنبه در همایش تجلیل از پرستاران نمونه شهرستان های بویراحمد و دنا، افزود: اجرای مطلوب این طرح ملی نیازمند همگرایی و اهتمام جدی مجلس و دولت است.

وی از اختصاص بیش از 48 هزار میلیارد ریال از محل هدفمندی یارانه ها و یك درصد ارزش افزوده برای اجرای موفق تر و تداوم بخش طرح نظام سلامت در بودجه سال 94 خبر داد.

زارعی اظهار كرد: ادامه روند مطلوب و سازنده و رضایتمندی مردم از طرح تحول نظام سلامت موجب شده تا نمایندگان با هدف گذاری و نگرشی مثبت همگام با دولت نسبت به موفقیت این طرح ملی اقدام كنند.

وی اظهار كرد: با اجرای این برنامه در برخی از شاخص‌های بهداشتی و درمانی هزینه‌های مردم تا حدود زیادی كاهش پیدا كرده است.

وی با بیان اینكه اجرای مطلوب این طرح علاوه برعدالت اجتماعی موجب اعتماد و رضایتمندی بیشتر مردم ازنظام شده است، افزود: بدون شك هرگونه سهل انگاری و كوتاهی دراین زمینه به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

زارعی كاهش سهم پرداختی از جیب مردم را یكی از مهمترین دستاوردها و كاكردهای مهم طرح تحول نظام سلامت دانست و افزود: اكنون هزینه های تحمیلی بر مردم در بخش درمان از حدود 70درصد به كمتر از 10درصد رسیده است.

وی ابراز داشت: آمارها و بررسی های میدانی و نیز رضایتمندی مردم نشان می دهد كه خدمات انجام شده در حوزه سلامت و اجرای این طرح ملی در استان كهگیلویه وبویراحمد بیشتر از میانگین كشوری بوده است.

زارعی یكی از مشكلات اساسی در این استان را در حوزه درمان تا قبل از اجرای طرح تحول سلامت اعزام بیماران به استان های همجوار و تحمل رنج ها و هزینه های هنگفت در این زمینه اعلام كرد.

وی تصریح كرد: با افزایش ارایه خدمات در بیمارستان ها و افتتاح بخش های مختلف درمانی هم اكنون شمار بیماران ارجاعی از كهگیلویه و بویراحمد به سایر استان ها به ازای هر یكهزارنفر به حدود 11نفر رسیده است.

زارعی افزود: این در حالی است كه تا قبل از اجرای این طرح میزان بیماران ارجاعی به استان های همجوار 30 درهزار بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشكی یاسوج نیز در این همایش گفت: طرح تحول سلامت هنوز در گام های نخست قرار دارد.

رضا چمن، برخی قضاوت ها و نقدهای سطحی و غیرعادلانه از اجرای این طرح عظیم ملی را قابل توجیه ندانست و گفت: دستاوردها و كاركردهای مناسب و راهگشای آن اكنون برای مردم ملموس و مشهود است.

وی با بیان اینكه برخی از انتقاد ها در زمینه اجرای این طرح آن است كه نباید ابتدا از حوزه درمان اغاز می شد، افزود: این در حالی است كه بیشترین چالش ها و مشكلات نظام سلامت درهمین بخش و از هر دوسوی ارایه دهندگان و گیرندگان خدمات درمانی بود.

چمن اظهار كرد: دولت با نیازسنجی درست و به موقع و در نخستین گام اقدام به بهبود وضعیت درمان، ساماندهی بیمارستان ها و واقعی كردن تعرفه ها كرد.

وی گفت: یكی از دستاوردهای این طرح كاهش پرداختی از جیب مردم به ویژه خانواده های فقیر بود كه سالیان متمادی بیش از رنج بیماری دغدغه پرداخت هزینه های بیمارستانی و درمانی را داشتند.

چمن اظهار كرد: البته دولت یازدهم نیز با آگاهی از راه پیچیده و دشوار در آینده دست به اقدامی بزرگ و اجرای طرح تحول نظام سلامت زده است.

وی ابراز داشت: اجرای موفق آن بدون شك نیازمند همت جدی و همگرایی بیشتر میان همه اركان اجرایی كشو بویزه دولت ومجلس است.

چمن با اشاره به برخی مشكلات ،كمبودها و دغدغه های جامعه پرستاری بویژه در حوزه كمبود فضاهای فیزیكی و بیمارستانی ،افزود: استان كهگیلویه وبویراحمد در این راستا و تا قبل از شروع اجرای این طرح با چالش های زیادی مواجه بود.

وی با بیان اینكه همچنان یكی از معضلات اساسی در حوزه درمان و اجرای طرح سلامت كمبود فضاهای بیمارستانی است ، اظهار كرد: بیمارستان امام سجاد (ع) با ظرفیت حدود 60 تخت اكنون با 200 تخت فعال مشغول خدمات دهی درمانی و مراقبتی است.

رییس دانشگاه علوم پزشكی یاسوج افزود: این در حالی است كه در حدود یك سال گذشته بیش از 80 درصد بخش های بیمارستانی استان تعمیر، مرمت و بازسازی شده است.

چمن اظهار كرد: سرانه بهداشت روستایی تا پیش از سال 93 برای هر نفر 260 هزار ریال بود كه این شاخص با اجرای طرح تحول نظام سلامت به 860 هزار ریال افزایش یافته است.

وی افزود: دولت و وزارت بهداشت برنامه های جامعی برای افزایش میزان كارانه پرستاران و نیز ارتقا جایگاه جامعه پرستاری در قالب اجرای طرح تحول سلامت دارد.

در این همایش از 56 پرستار، بهورز و فعالان عرصه سلامت در دو شهرستان بویراحمد و دنا تجلیل شد.

3016/6110