آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: احزاب باید قانونگرا و متعهد به ایجاد اعتماد برای فردای بهتر باشند

تهران – ایرنا- عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی به كنگره حزب ندای ایرانیان گفت: احزاب باید قانون‌گرا، متعهد به ایجاد اعتماد و افزایش مشاركت همگانی برای ساختن فرداهای بهتر باشند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، آیت الله هاشمی رفسنجانی روز پنجشنبه در پیامی به نخستین كنگره حزب ندای ایرانیان افزود: اگر چه «حزب» با اصطلاح مرسوم در ادبیات سیاسی، مربوط به غرب و مراكز جامعه‌شناسی و دانشگاهی است، اما ریشه این تفكر به عنوان بخشی از انسان‌های صاحب اندیشه و دارای نگاه خاص، به صدر اسلام و نخستین روزهای نزول وحی بر می‌گردد كه قرآن كریم ابتدا از خلقت انسان در «ذكر و انثی» می‌گوید و سپس از قراردادن آنها در «شعوباً و قبایل» یاد می كند تا یكدیگر را بشناسند و روح جمع‌گرایی و حمایت از اصالت اجماع‌سازی در كل برنامه‌ها را جدّی بگیرند. چرا كه سیره نبوی نیز در حلف‌الفضول، عقبه اولی و عقبه الثانی، نشان از احترام پیامبر(ص) به تفكرات و همراهی جمعی گروه‌هاست.

در ادامه پیام رییس تشخیص مصلحت نظام آمده است: توجه به بعد زمانی و مكانی بعثت اسلام در 1400 سال پیش كه غرب غرق در جهالت قرون وسطایی خویش بود، آن هم در حجازی كه باسوادان آن بیش از انگشتان یك دست نبودند، نشان از جامعیت نگاه قرآن به زندگی اجتماعی انسان‌ها و كاهش فاصله طبقاتی در جامعه و مبارزه با شعارهای تو خالی فریب‌كارانه در همه اعصار دارد و امروز كه جامعه‌شناسان و سیاسیون با تكیه بر آموزش‌های دانشگاهی از تحزّب، آرای مردمی، دمكراسی توجه به خواست اكثریت، مبارزه با فقر، فساد اداری، اندیشه‌های مطلق‌گرایی و درك مفاهیم واقعی مندرج در قانون اساسی سخن می‌گویند، نمی‌توانند فراتر از آموزه‌های قرآنی بگویند و این جامعیت، وقتی با اجتهاد، به عنوان نگین خاتمیت دین اسلام همراه می‌شود، به روز بودن را فریاد می‌كند كه شرط لازم برای ادامه حیات سیاسی در دنیای فراصنعتی است. چرا كه تحقق جامعه مدنی، همان مدینه فاضله‌ای است كه سیره نبی‌اكرم، ائمه معصومین و از اهداف انقلاب اسلامی بود كه باید در جهت تحقق آن تلاش بیشتری شود.

هاشمی رفسنجانی در پیام خود یادآور شد: نكته ظریف تفاوت تحزب در اسلام با آنچه كه غرب به آن می‌اندیشد، اهداف كلان است كه قرآن می‌خواهد جامعه اسلامی را به سمت ارزش‌های دینی، انقلابی، اخلاقی و انسانی سوق ‌دهد و اهداف غرب از تحزب، بیشتر به پیشرفت‌های مادی محدود می‌شود و به همین خاطر است كه مواضع احزاب تفاوت‌های ماهوی دارند.

وی در پیام خود آورده است: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، علی‌رغم تفكرات افراطی بعضی‌ها، اهمیت تحزّب و تعدد آن، از مصرّحات قانون اساسی شد و به تأیید علما، مراجع، امام و نهایتاً مردم رسید و همراه با تشكل‌های دینی و سیاسی كه سابقه در قبل از انقلاب داشتند، حزب جمهوری اسلامی نیز تأسیس شد كه دوست و دشمن بر دستاوردهای آن تأكید می‌ كنند.

در ادامه پیام رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام آمده است: اگر چه فتیله آن حزب به دلیل نگرانی از انحصارگرایی با پیشنهاد حزب و موافقت امام راحل(ره) پایین كشیده شد، اما در پرتو اندیشه‌های آن پیر فرزانه و قوانین جمهوری اسلامی، احزاب متعددی یكی پس از دیگری تأسیس شدند و این نشانه پویایی جامعه است كه باید از آن به عنوان فرصتی برای كاهش شكاف نسلی در فضای سیاسی، اجتماعی و ایجاد رقابت‌های سالم سیاسی در جهت پیشرفت همه جانبه كشور با استفاده از تجربیات گذشته برای تقویت نقاط قوت، كاهش اشتباهات و ساختن آینده‌ای بهتر استفاده كرد.

هاشمی رفسنجانی در پیام خود افزود: این‌جانب با همه احترامی كه به عناوین و اسامی احزاب و مسؤولین و اعضای آنها قائلم، بر این نكته تأكید می‌ كنم كه احزاب باید قانون‌گرا، متعهد به ایجاد اعتماد و افزایش مشاركت همگانی برای ساختن فرداهای بهتر باشند. حتی اگر با ائتلاف، جبهه و جناح شوند، نباید با نادیده‌گرفتن اخلاق در رقابت‌های سیاسی، منافع ملی و اسلامی را انحصاری، صرفاً در وجود خویش ببینند و با خود برتربینی، دیگران را تخطئه كنند كه متأسفانه گاهی می‌بینیم بعضی از احزاب و اعضای آنها، دایره محدود و انحصاری وجودی خویش را به بهانه‌های سطحی، فراتر از قوانین و محدوده نظام اسلامی می‌پندارند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه پیام خود آورده است:نكته دیگر، توجه احزاب به اشتراكات و پرهیز از مشاجرات كینه‌توزانه است، چون اختلاف سلیقه در امت اسلامی به فرموده رسول مكرّم «رحمت» است و آنچه از آن حذر شده نزاع و تفرقه است كه حاصل آن به صراحت قرآنی «فتفشلوا» خواهد بود.

در پیام هاشمی رفسنجانی آمده است: شجاعت در بیان نظرات و نقد اندیشه‌های رادیكال چه چپ، چه راست كه آفت جامعه امروز ما شده‌اند، آموزش و پرورش نیروهای مجرب و نخبه برای آینده بهتر كشور در سطح ملی و صیانت از میراث امام خمینی (ره) و شهیدان پُر فضیلت انقلاب اسلامی را به همراه دارد .

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیام خود تاكید كرده است: اصولگرایی، اصلاح‌طلبی، اعتدال و در تقسیم‌بندی پایین‌تر، انواع نام و عنوان برای احزاب، برای شناسایی و تمایز از یكدیگر است و آنچه باید به عنوان اصل مدنظر همه احزاب و گروه‌ها قرار گیرد، ضرورت حضور جوانان و تأكید بر نقش آنان و لزوم توجه جدّی به تحزب در كشور است كه در برگیرنده منافع ملی و اسلامی ایران عزیز و آینده مردم آن است كه در وفاداری به آرمان‌های انقلاب خود بی‌نظیرند.

هاشمی رفسنجانی در پایان پیام خود با تشكر از مسؤولان حزب ندای ایرانیان ابراز امیدواری كرد كه كنگره آنان در جهت كاهش دیدگاه‌های انتزاعی، تلاشی برای اجماع سازی، آسیب‌شناسی واقعی از بی‌تفاوتی‌ها و انحرافات گذشته و نهایتاً تقریب سیاسی احزاب برای هموارسازی مسیر توسعه همه جانبه كشور باشد و در این راه از نیرو و احساسات جوانان در جهت ایجاد وحدت ملی، درك امنیت و مفاهیم جدی منافع ملی بیشتر استفاده كنند كه با جوانان كارها آسان شود.

سیام**1058**1584
۰ نفر