۷ اسفند ۱۳۹۳، ۱۷:۰۴
کد خبر: 81521581
T T
۰ نفر
واشنگتن پست: توافق هسته ای تنها راه حل آمریكا برای خاورمیانه ای امن تر است

تهران-ایرنا- روزنامه واشنگتن پست در گزارشی با اشاره به روند مذاكرات هسته ای نوشت: توافق با ایران تنها راه برای تعمیق امنیت در خاورمیانه است.

بر اساس این گزارش بسیاری از مقامات آمریكایی معتقدند اظهارات بنیامین نتانیاهونخست وزیر رژیم صهیونیستی در مورد برنامه هسته ای ایران خالی از واقعیت و فانتزی است و برای غرب رسیدن به توافق با ایران بهتر از هر سناریوی دیگری است.

مذاكرات هسته ای ایران كه مهم ترین مذاكرات دیپلماتیك سال های اخیر بوده است، ماه آینده به اوج اهمیت می رسد. نتانیاهو نیز سوم مارس (12 اسفند) در كنگره به دعوت رییس مجلس نمایندگان آمریكا سخنرانی كرده و از این فرصت برای انتقاد از مذاكرات و هر توافقی با ایران استفاده می كند. در حالیكه انتخابات اسرائیل در 17 مارس (26 اسفند) رهبری سیاسی وی را به سنجش می گذارد و مذاكرات ایران و گروه 1+5 نیز تا ضرب الاجل 24 (3 فروردین 1394) باید به توافق سیاسی منجر شود.

از طرف دیگر یووال اشتاینیتز وزیر دفاع رژیم صهیونیستی نیز در مصاحبه ای اخیرا گفت: از ابتدا به روشنی ملاحظات خود را در مورد اهداف مذاكرات بیان كرده بودیم، تلاش های باراك اوباما رییس جمهوری آمریكا را برای محدودسازی برنامه غنی سازی ایران طی یك دهه، بیش از حد خوش بینانه است.

پاسخ دولت آمریكا این است كه توافق بهتر از هر گزینه واقعی دیگری است. اگر مذاكرات جاری شكست بخورد، همه پادمان های نظارتی از بین می رود. ایرانی ها می توانند غنی سازی و دیگر فعالیت هایی را كه فعلا ممنوع شده است، از سربگیرند. آمریكا و اسرائیل در چنین شرایطی با گزینه دشواری برای تصمیم گیری در مورد حمله به تاسیسات هسته ای ایران روبه رو خواهند بود، ضمن اینكه تضمینی وجود ندارد چنین حمله ای برنامه هسته ای تهران را بیش از چند سال به عقب براند. البته نتانیاهو همچنان بر ضرورت غنی سازی صفر ایران اصرار داشته و هیچ یك از این استدلال ها را نمی پذیرد.

در نهایت با انكه هنوز توافقی به دست نیامده است، دولت آمریكا با استدلال درستی برای رسیدن به آن تلاش می كند: چنین توافقی اولین گام برای خاورمیانه امن تر است.

اروپام**9157**1566