۱۱ اسفند ۱۳۹۳، ۸:۵۹
کد خبر: 81525298
T T
۰ نفر
نوسان قیمت موز جهانی است

تهران - ایرنا - رئیس سازمان مركزی تعاون روستایی گفت: نوسانات قیمت بازار موز جهانی است و ربطی به بازار داخلی ندارد.

حسین صفایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، درباره افزایش مجدد نرخ موز طی روزهای اخیر، افزود: به دلیل اینكه صادرات موز توسط چند كمپانی بزرگ جهان صورت می گیرد، قیمت آن نسبت به سایر میوه ها از ثبات نسبی و تغییرات محدودی برخوردار است.

وی، فیلیپین را یكی از عرضه كنندگان بزرگ این میوه در جهان عنوان كرد و گفت: این در حالی است كه چندی پیش به دلیل بروز سیل سنگین در آن كشور تولید موز به شدت كاهش یافت.

وی تصریح كرد: از آنجا كه چین موز مورد نیاز خود را از فیلیپین تامین می كرد، با كاهش تولید فیلیپین تقاضای چین به بازار موز دنیا شوك وارد كرده كه همین امر باعث افزایش نرخ موز در تمام كشورهای جهان شده است.

صفایی با بیان اینكه برخی تصور می كنند بازار موز در ایران انحصاری است، گفت: ساختار جهانی بازار موز با دیگر میوه ها متفاوت و شرایط واردات آن شبه انحصاری است و این امر تنها مربوط به ایران نمی شود بلكه در تمام دنیا واردات این میوه به این شكل صورت می گیرد.

وی افزود: ساختار بازار تولید و تجارت موز در كل دنیا در اختیار تعدادی كمپانی خاص قرار دارد كه مجموع بازار موز دنیا را برندسازی و مدیریت می كنند.

وی اظهار داشت: بخش عمده موز مصرفی جهان از آفریقای جنوبی و آمریكا به شكل كشاورزی قراردادی جمع آوری و صادر می شود.

وی گفت: این كمپانی ها در هر كشور دارای تعداد محدودی نمایندگی هستند و برای نمایندگی های خود رقیب درست نمی كنند در واقع ساختار واردات موز تمام كشورها در اختیار چند شركت قرار دارد.

وی اضافه كرد: به طور مثال نمایندگی موز چیكیتا درایران همانند سایر كشورها دارای یك نمایندگی است.

رئیس سازمان مركزی تعاون روستایی درباره موزهای ریز موجود در بازار ایران نیز گفت: موز ریز پاكستانی است و درحال حاضر به شكل وسیعی در جنوب ایران به ویژه در سیستان و بلوچستان تولید و عرضه می شود و مقدار محدودی هم از آن به بازار كشور راه پیدا كرده است.

صفایی با بیان اینكه موز ریز تولید كشور بازار پسند نیست، افزود: این موز برند ندارد و بخش عمده آن به مصرف مناطق جنوبی كشور می رسد.

این در حالیست كه رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار تهران معتقد است؛ واردات و رنگ آوری موز برعهده تعدادی شركت محدود در كشوراست كه به شكل گلوگاهی موز را وارد و به بازار عرضه می كنند.

حسین مهاجران می گوید، قیمت موز متاثر از بازار جهانی این محصول است اما میزان واردات و رنگ آوری آن در قیمت این محصول در كشورما نقش بسزایی دارد.

به گفته وی، در حال حاضر بخش عمده موز موجود كشورما مربوط به بولیوی و اكوادور از آمریكای جنوبی است كه از تركیه وارد می شود.

مهاجران اظهار داشت: امروز قیمت هر كیلوگرم موز در میدان میوه وتره بار بین 5 هزار و 500 تا 6 هزار تومان به فروش رسیده كه از افزایش نسبت به روزهای گذشته برخوردار بوده به طوری كه طی روزهای اخیر نرخ هر كیلوگرم موز 4800 و 5800 بود.

به گزارش ایرنا، همچنین طی یك تا دو ماه گذشته هر كیلوگرم موز 3 هزار و 200 تا 3 هزار و 500 تومان در بازار عرضه می شد.

اقتصام(5) 9186**1558
۰ نفر