۱۱ اسفند ۱۳۹۳، ۱۰:۱۷
کد خبر: 81525437
T T
۰ نفر
قديري ابيانه: مردم و دولت به درآمدهاي نفتي وابستگي پيدا كرده اند

گرگان - ايرنا - كارشناس عالي علوم استراتژيك گفت: از مهمترين مشكلات كنوني جامعه ما اين است كه مردم و دولت دچار يك وابستگي و توهم ذهني به درآمدهاي نفتي شده اند.

'محمدحسن قديري ابيانه' عصر يكشنبه در جلسه بررسي عملكرد دولت در دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان در بين دانشجويان افزود:

اين در حالي است كه با توجه به كاهش قيمت نفت و با معادلات ساده رياضي مي توان ناپايداري و ناكافي بودن درآمدهاي نفتي را در توسعه اقتصادي كشور متوجه شد.

وي، افزايش توقع مردم از دولت و مطالبه گر شدن آنها، تنبلي اجتماعي، اميد به غير خود بستن، متوسل شدن به معجزه، در انتظار شانس نشستن، اميد به خارج و عقب افتادگي كشور را از پيامدهاي وابستگي به درآمدهاي نفتي ذكر كرد.

وي افزود: اين آثار در حالي است كه مردم و دولت هر كدام وظايف و نقشي در پيشرفت اقتصادي جامعه بر عهده دارند كه عمل به آنها باعث كاهش توقع مردم و منفعت دولت مي شود.

قديري ابيانه، مصداق عمل هر فرد و دولت به وظايف و نقش خويش در توسعه اقتصادي كشور را ، همان شعار سال بيان كرد و گفت: در شعار سال 93 مقام معظم رهبري، عزم ملي، قبل از مديريت جهادي آمده است.

وي افزود: با كار و تلاش تمام مردم، پرهيز از اسراف و جلوگيري از خريد كالاهاي خارجي مي توانيم وابستگي خود را به نفت كاهش دهيم.

وي با بيان اينكه تمام مردم و مسوولان بايد به اقتصاد مقاومتي عمل كنند و گرنه دچار رياضت اقتصادي مي شويم، افزود: نياز كنوني دشمن نيز، اخلال در توليد و تحريم خريد كالاهاي ايراني است.

وي با بيان اينكه براي ارزيابي اقتصاد ايران و دولت بايد واقعيت را بسنجيم، افزود: نسنجيدن واقعيت، منجر به نارضايتي مردم از تمام دولت ها مي شود، حتي اگر موفق ترين عملكرد را داشته باشند.

وي اضافه كرد: وقتي دولت هزينه هايي را برعهده مي گيرد، اينكه منابع مالي آن را از چه طريقي تامين خواهد كرد، سوالي است كه بايد از دولت ها از جمله دولت يازدهم پرسيد.

وي ادامه داد: ميزان بالاي تعطيلات مناسبتي كشور، پايين بودن سن بازنشستگي، شاغل بودن يك نفر از چهار نفر و پايين بودن ساعات كار مفيد، نشانه اقتصاد استراحتي ماست.

قديري ابيانه افزود: با كاهش ميزان تعطيلات سالانه، افزايش دو برابري بار تكفل و انجام هشت ساعت كار مفيد در روز مي توانيم اقتصاد عادي داشته باشيم.

قديري ابيانه گفت: با حذف يارانه ثروتمندان مي توان اين وجوه را در منابع مشترك نفت و گاز سرمايه گذاري كرد تا سهم ايران از سوي كشورهاي امارات و قطر برده نشود.

قديري ابيانه اضافه كرد: با واقعي كردن قيمت سوخت، از قاچاق آن جلوگيري مي شود و مي توان اين يارانه ها را در جاهاي بهتر از جمله منابع مشترك نفت و گاز سرمايه گذاري كرد و فقرا بيش از 30 درصد از ثروتمندان سهم ببرند.

در پايان اين نشست به سوالات دانشجويان پاسخ داده شد.

7464/1860

سرخط اخبار استان‌ها