۱۲ اسفند ۱۳۹۳، ۱۳:۳۶
کد خبر: 81527289
T T
۰ نفر
اعمال سلايق مخاطبان در برنامه‌سازي

تهران-ايرنا-معاون رييس سازمان صدا و سيما با بيان اين كه سلايق مخاطبان در برنامه سازي تلويزيون اعمال خواهد شد تاكيد كرد كه توليدات معاونت سيما بر اساس پژوهش‌هاي علمي در مركز پژوهش و سنجش افكار تصويب و توليد مي شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، علي اصغر پورمحمدي روز سه شنبه در نخستين‌ نشست هم‌انديشي مديران مركز پژوهش و سنجش افكار با مديران و برنامه‌سازان حوزه معاونت سيما با اشاره به سابقه بهره‌گيري از يافته‌هاي پژوهشي و نظرسنجي از مخاطبان در زمينه توليد برنامه‌هاي راديويي و تلويزيوني، بر پژوهش‌هاي مورد نياز حوزه توليد و ارائه به موقع آن به حوزه‌هاي برنامه‌سازي تأكيد كرد .

معاون سيما ضمن تأكيد بر اينكه اثرسنجي از برخي از برنامه‌ها و ارائه نتايج آن به مديران سيما از نيازهاي اصلي حوزه توليد است، افزود: جامعه مخاطبان رسانه ملي از تنوع و پيچيدگي فراواني برخوردار است و دستيابي به ميزان اثربخشي برنامه‌هاي پخش شده يك نياز راهبردي است و مركز پژوهش و سنجش افكار مي‌تواند در زمينه شناخت مخاطبان و خواسته‌ها و سلايق آنها كمك شاياني به حوزه توليد كند.

همچنين رئيس مركز پژوهش و سنجش افكار صدا و سيما نيز در اين جلسه تعامل جدي و سازنده حوزه پژوهش و توليد را خواستار شد و افزود: انجام پژوهش‌ها مطابق با خواسته‌ها و نيازهاي حوزه توليد و ارائه به موقع نتايج آن ها از اهداف و اولويت‌هاي جديد مركز است.

جعفر عبدالملكي بر استفاده از جديد‌ترين روش‌هاي پژوهشي و بهره‌گيري از امكانات سخت‌افزاري و نرم‌افزاري به منظور اعتباربخشي هر چه بيشتر به يافته‌هاي پژوهشي و تسهيل در فرايند گردآوري و پردازش داده‌ها تأكيد كرد.



**تصويب بودجه تبليغات دستگاه هاي اجرايي در صدا و سيما

مجلس شوراي اسلامي به دستگاه‌هاي اجرايي مجوز داد ، يك درصد از اعتباراتشان را به توليد و پخش برنامه‌هايشان در صدا و سيما اختصاص دهند .

نمايندگان مجلس در جلسه علني صبح امروز تبصره الحاقي 15 به كل بودجه را در بخش هزينه‌اي به تصويب رساندند .

بر اساس اين مصوبه به دستگاه‌هاي اجرايي مشمول ماده 5 قانون مديريت خدمات كشوري اجازه داده مي‌شود 1 درصد از اعتبارات خود به استثناي فصول 1،‌4 و 6 را به سازمان صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران اختصاص دهند تا اين سازمان براساس تفاهم‌نامه منعقده با دستگاه و سازمان‌هاي مذكور براي فرهنگ سازي و آگاهي بخشي و اطلاع‌رساني نسبت به توليد و پخش برنامه‌هاي آن ها اقدام كند.



**مستندي براي زندگي دنيا

مخاطبان سيما امروز سه شنبه 12 اسفندماه ساعت 22.15 شاهد پخش قسمت پاياني سريال گذر از رنج ها از شبكه يك سيما خواهند بود.



**راديو فرهنگ براي افزايش نرخ باروري راهكار مي دهد

راهكارهاي افزايش جمعيت و نرخ باروري موضوع برنامه جمعيت حال و آينده خواهد بود كه روز چهارشنبه 13 اسفند پخش مي شود.

برنامه جمعيت حال و آينده كاري از گروه جامعه است كه هر هفته چهارشنبه ها از ساعت 19.30 تا 20.30 به بررسي مسائل جمعيتي ايران مي پردازد.

در برنامه اين هفته محسن ايماني (جامعه شناس) قرار است درباره راهكارهاي افزايش نرخ باروري و ازدواج و به تبع آن افزايش جمعيت صحبت كند.

فرشته روح افزا ،معاون طرح و برنامه و تدوين سياست شوراي فرهنگي - اجتماعي و فروغ نيلچي زاده (مدرس حوزه و دانشگاه ) نيز در اين برنامه از راهكارهاي افزايش نرخ باروري و لزوم برنامه ريزي جامع در اين زمينه خواهند گفت.

جمعيت حال آينده را به تهيه كنندگي امير رضا راز و با اجراي راضيه گردكاهد از راديو فرهنگ روي موج اف ام رديف 106 و اي ام رديف 558 تقديم شنوندگان مي شود.



** به خدا تعظيم مي كنم براي بابا نظر

مجموعه به خدا تعظيم مي‌كنم به كارگرداني رضا عاطفي با محور قرار دادن خاطرات شفاهي كتاب بابا نظر از شبكه مستند پخش مي شود.

اين مجموعه تركيبي از تصويرسازي، انيميشن و خاطرات شفاهي است كه خانواده و همرزمان شهيد محمد حسن نظرنژاد معروف به 'بابانظر' تعريف مي‌كنند.

همچنين شخصيت هاي مهم سياسي ، فرهنگي و هنري همچون محمد باقر قاليباف ، محسن رضايي ، كيومرث پوراحمد ، مهدي فقيه ، مصطفي رحماندوست ، سيد جواد هاشمي و علي معلم در اين مستند حضور دارند.

گفتار متن اين مستند تلويزيوني را مرتضي عباس ميرزايي بر عهده داشته است؛ سرپرست گروه انيميشن اين مستند محمدعلي صفوراست و ناهيد دل آگاه تهيه‌كنندگي به خدا تعظيم مي كنم را بر عهده دارد.

كتاب بابانظر از سوي انتشارات سوره مهر چاپ و منتشر شده است و پس از كتاب 'دا' با استقبال گروه وسيعي از هنرمندان روبه رو شد آن قدر كه تصميم به تصوير كشيدن آن گرفته شد.

به خدا تعظيم مي كنم پنج شنبه هر هفته ساعت 20 از شبكه مستند سيما پخش مي شود.



**با فيلم هاي سينمايي آخر هفته شبكه يك سيما همراه شويد

شبكه يك براي آخر هفته دو فيلم خاطرات گمشده و فراري را روي آنتن مي برد.



**بررسي سيره زندگي حضرت فاطمه زهرا(س) در سيماي خانواده

به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)(به روايتي) در برنامه روز چهارشنبه سيماي خانواده سيره زندگي عملي آن حضرت با حضور زهره سادات لاجوردي بررسي مي شود.

سيماي خانواده به تهيه كنندگي علي اكبركريمي برنامه اي از گروه اجتماعي شبكه يك سيما است شنبه تا چهارشنبه ساعت 10.30 از اين شبكه پخش مي شود.



**نقد و بررسي آثار مثبت انتظار در برنامه قرار جمعه

برنامه قرار جمعه اين هفته جمعه، با موضوع آثار و بركات مثبت انتظار و نقش موثر آن در پويايي جامعه روي آنتن شبكه يك سيما خواهد رفت.

مهمان اين هفته برنامه مريم حاج عبدالباقي استاد دانشگاه خواهند بود.

قرار جمعه به تهيه كنندگي علي سوادكوهي كاري از گروه معارف اسلامي شبكه يك سيما است كه جمعه ها صبح ساعت 8.20 از اين شبكه پخش مي شود.



**پشت‌صحنه توليد رستم و سهراب در ميراث مانا از شبكه مستند

به منظور آشنا كردن كودكان، نوجوانان و جوانان با هنر - صنعت انيميشن، پشت صحنه توليد انيميشن رستم و سهراب در سه روز پشت سر هم در برنامه ميراث مانا از اين شبكه پخش مي‌شود.

پشت صحنه رستم و سهراب و روش هاي نوين در توليد انيميشن ايراني امروز ۱۲ اسفندماه ساعت ۲۲، ۱۳ اسفندماه ساعت 21 ، ۱۴ اسفند ماه ساعت ۲۰ پخش مي شود.

در اين برنامه مديريت سينماي انيميشن، نكات فني در توليد و پشت صحنه توليد اين هنر و صنعت مورد بررسي قرار مي گيرد.

رستم و سهراب به كارگرداني كيانوش دالوند نام يك انيميشن ايراني است كه در شهر بروجرد توليد شده است. اين انيمشين داستان بسيار زيبا و ارزشمند از كتاب شاهنامه ابوالقاسم فردوسي است كه به دو زبان انگليسي و فارسي توليد شده است.

فراهنگ**9187**1569