۱۳ اسفند ۱۳۹۳، ۱۵:۰۰
کد خبر: 81528977
T T
۰ نفر
مرگ و میر ناشی از نارسایی قلبی بیش از انواع سرطان است

تهران- ایرنا-دبیر علمی سومین كنگره مشترك قلب و عروق ایران با بیان اینكه نارسایی قلبی مجموعه ای از بیماری های بسیار خطرناك است كه در ایران نیز مانند بسیاری از كشورهای در حال توسعه روبه افزایش است، گفت:مرگ و میر ناشی از نارسایی قلبی بیش از انواع سرطان است.

به گزارش گروه علمی ایرنا از دبیرخانه سومین كنگره مشترك قلب و عروق ایران، دكتر احمد امین در حاشیه برپایی این كنگره اظهار كرد:به دلیل اینكه میزان قابل توجهی از مراقبت های درمانی بیماران دچار نارسایی قلبی زیر پوشش بیمه نیست، برخی بیماران به دلیل هزینه های سنگین در مراحل پیشرفته بیماری درمان های توصیه شده را رها می كنند.

وی با اشاره به اینكه نارسایی قلبی به معنی اختلال در عملكرد قلب و خون رسانی به بافت ها و بخش های مختلف بدن است و شایع ترین علامت آن تنگی نفس، خستگی و ناتوانایی است، تصریح كرد: نارسایی قلبی یكی از مهمترین دلایل بستری شدن افراد به ویژه در سنین بالا در مراكز درمانی است.

دبیر علمی سومین كنگره مشترك قلب و عروق ایران یادآور شد: مطالعات نشان می دهد در 50 درصد موارد، افرادی كه به دلیل نارسایی قلبی در بیمارستان ها بستری می شوند در عرض سه تا 6 ماه یا دوباره بستری می شوند یا فوت می كنند.

وی از كنترل قند و فشار خون به عنوان موثرترین راه پیشگیری از ابتلا به نارسایی قلبی نام برد و اظهار كرد: دارو درمانی منجر به كاهش علایم این بیماری، افزایش طول عمر و كیفیت زندگی بیماران نارسایی قلبی می شود.

به گفته دكتر امین، هر چند داروهای درمان نارسایی قلبی در كشور موجود است اما كامل نیست و منتظر ورود داروهای جدیدی به كشور هستیم كه می تواند سبب رهایی بیماران از بستری شدن شود.

وی افزود: اكنون دستگاه های مورد تایید برای درمان نارسایی قلبی شامل ضربان ساز و شوك دهنده در كشور موجود است و علاوه بر داشتن متخصصان ماهر به دلیل حمایت های وزارت بهداشت و سازمان های بیمه گر با مشكل چندانی در این زمینه روبرو نیستیم.

امین خاطر نشان كرد: ورود دستگاه هایی با تكنولوژی بالا می تواند در كاهش مشكلات بیماران دچار نارسایی قلبی موثر باشد.

دبیر علمی بخش داخلی سومین كنگره مشترك قلب و عروق ایران از جراحی های تهاجمی و غیرجراحی در درمان بیماران دچار نارسایی قلبی به عنوان درمان های دیگری نام برد كه در مراحل پیشرفته این بیماری به كار گرفته می شود و زیر پوشش بیمه قرار دارد.

امین ادامه داد: در بخش پیوند قلب برای بیماران مبتلا به نارسایی قلبی پیشرفت های قابل توجهی حاصل شده و اكنون در مراكز زیادی در تهران و شهرستان ها پیوند قلب با موفقیت های قابل قیاس با آمارهای جهانی درحال انجام است.

وی خاطر نشان كرد: با حمایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، از این بیماران هزینه ای برای عمل پیوند دریافت نمی شود.

امین گفت: با وجود آنكه مراقبت بیماران دچار نارسایی قلبی در مراكز روزانه و در منزل به عنوان روش درمانی موثری در دنیا شناخته شده است كه می تواند افزایش كیفیت زندگی بیماران و كاهش مدت زمان بستری شدن آنان را به همراه داشته باشد، اما به دلیل ناشناخته بودن این نوع خدمات در كشور ما فاقد هرگونه حمایت بیمه ای است.

وی افزود: اكنون پیشرفت های مناسبی در مورد درمان های جدید از جمله سلول های بنیادی حاصل شده است و در آینده ای نزدیك نتایج پژوهش های مرتبط با این درمان ها امیدهای جدیدی را برای درمان نارسایی قلب ایجاد می كند.

سومین كنگره مشترك قلب و عروق ایران به همت انجمن جراحان قلب، انجمن قلب و عروق و انجمن بیهوشی قلب از روز 12 اسفند ماه در مركز همایش های دانشگاه شهید بهشتی تهران آغاز به كار كرده و تا روز جمعه 15 اسفند ماه نیز ادامه دارد.

علمی(1)1834**1440
۰ نفر