۱۶ اسفند ۱۳۹۳، ۱۷:۲۱
کد خبر: 81532361
T T
۰ نفر
مديركل اقتصادي استانداري خراسان رضوي: موسسه ميزان موظف است پول مردم را برگرداند

مشهد - ايرنا - مديركل امور اقتصادي استانداري خراسان رضوي گفت: موسسه اعتباري ميزان موظف است تا ريال آخر پول مردم را برگرداند و استانداري به منظور دفاع از حقوق مردم به اين موضوع ورود يافته است.

علي رسوليان عصر روز شنبه در اجتماع حدود هزار نفر از سپرده گذاران موسسه ميزان در مسجد اميرالمومنين(ع) مشهد افزود: بانك مركزي بخشي از سپرده هاي اين موسسه را آزاد كرده اما بر اساس دستورالعمل تعيين شده اين بانك بايد پول مردم پرداخت شود.

وي گفت: بر اين اساس پرداختها بايد به صورت پلكاني انجام شود كه در مرحله نخست سپرده هاي زير 30 ميليون ريال از طريق بانك عامل در حال پرداخت است و استانداري خراسان رضوي نيز نظارت لازم را اعمال مي كند.

مديركل امور اقتصادي استانداري خراسان رضوي افزود: بر اساس خواست مردم ميزان دارايي و اموال موسسه ميزان در دست بررسي است و از نظر نهادهاي مالي و اسناد ارائه شده اين موسسه داراي تراز مالي مثبت و شرايط بسيار خوبي است.

وي ادامه داد: در حال پيگيري هستيم تا از محل بازگشت تسهيلات، پول سپرده گذاران موسسه ميزان برگردانده شود.

رسوليان گفت: همچنين از نظر داراييها و اموال نيز موسسه ميزان شرايط بسيار مطلوبي دارد و دستگاه قضايي هم جلوي نقل و انتقالات آن را گرفته لذا تنها در صورتي امكان فروش دارد كه پول آن به سپرده گذاران داده شود.

وي افزود: مقرر شده املاك با نرخ منطقي فروخته شده و پول مردم را برگردانند اما مردم نيز بايد تحمل كنند تا املاك با نرخ واقعي فروخته شود.

مديركل امور اقتصادي استانداري خراسان رضوي در پاسخ به برخي درخواستها مبني بر ادغام موسسه ميزان با يكي از بانكهاي دولتي نيز گفت: اين امر در اختيار استانداري نيست اما پيگيريهايي در حال انجام است.

معاون سياسي امنيتي فرمانداري مشهد هم در اين جمه گفت: برخي از مردم در شرايط كنوني مشكلاتي دارند كه به نوعي اضطرار دارد پرداختهايي به آنان انجام شود.

عبدالله ارجاعي افزود: عده اي بامشكلاتي چون بيماري، عمل جراحي و مانند آن دست و پنجه نرم مي كنند لذا نياز به برداشت از حسابهاي خود در موسسه ميزان دارند.

وي ادامه داد: به منظور حل مشكل اين عده دستورجلسه اي هم اكنون تهيه و به امضاي رييس هيات مديره موسسه ميزان، مديركل اقتصادي استانداري خراسان رضوي و معاون فرمانداري مشهد مي رسد.

معاون فرماندار مشهد گفت: مسوولان استان خراسان رضوي تصميم گرفته اند فرصت كوتاهي به موسسه ميزان داده تا مساله را در چارچوب اقتصادي حل كند.

وي خطاب به سپرده گذاران موسسه ميزان اظهارداشت: مطمئن باشيد اگر جايي احتمال آن برود كه مردم متضرر مي شوند وارد عمل شده و از راهكارهاي ديگري براي احقاق حقوق مردم بهره مي گيريم.

ارجاعي افزود: به منظور اطمينان از صحت اجراي اين مصوبات مجموعه شش نفره از نمايندگان سپرده گذاران و يك ناظر فرمانداري مشهد حضور خواهند داشت.

وي ادامه داد: بر اين اساس حساب متمركزي نزد يكي از بانكهاي دولتي ايجاد و تمامي واريزيهاي موسسه ميزان به آن حساب مي رود تا از اين محل به سپرده گذاراني كه در شرايط اضطرار هستند پرداختها انجام شود.

معاون فرماندار مشهد گفت: همچنين از محل آزادسازي 10 درصد سپرده هاي قانوني موسسه ميزان نزد بانك مركزي كه بخش قابل توجهي آزادسازي شده از طريق بانك عامل به كمك بازپرداخت سپرده هاي مردم مي آيد.

وي افزود: راهكار كلي كه براي حل مشكل موسسه ميزان ارائه شده ادغام با يكي از بانكها است لذا به نمايندگي از سپرده گذاران و با درخواست هيات مديره موضوع را از طريق استانداري خراسان رضوي پيگيري مي كنيم.

موسسه اعتباري ميزان از حدود 40 روز پيش در پي طرح شايعه اي، با حجم گسترده سپرده گذاران براي بيرون كشيدن سپرده هايشان از اين موسسه مواجه شد.

طي اين مدت نيز برخي سپرده گذاران در مقابل استانداري خراسان رضوي، فرمانداري مشهد و دادگستري تجمع كرده و خواستار پاسخگويي مسوولان در اين زمينه شده اند.

رييس هيات مديره موسسه اعتباري ميزان نيز نهم اسفند ماه در جمع خبرنگاران تاكيد كرده بود: هيچ حقي از هيچيك از سهامداران و سپرده گذاران اين موسسه ضايع نخواهد شد لذا تلاش مي شود با اقدامات در دست انجام و تامين نقدينگي لازم معضل تا پايان امسال فروكش كند.

غفور حلمي افزود: موسسه اعتباري ميزان هيچگاه زيانده نبوده و با اقدامات و برنامه هايي كه در دست دارد سال آينده با قوت و گستره بيشتري در حوزه نظام پولي و بانكي كشور به فعاليت ادامه مي دهد.

وي همچنين گفت: طي 40 روز گذشته با وجود تبعات ناشي از جو رواني شايعات، موسسه ميزان بدون وقفه به مشتريان خود مشغول ارائه خدمت بوده و حتي در هفته نخست كه حجم مراجعات گسترده بود از ابتداي صبح تا ساعت 19 فعال بوده است.

حلمي افزود: تعدادي از فرصت طلبان كه اقدام به شايعه پراكني كرده بودند نيز با همكاري مقام قضايي توسط نيروي انتظامي باعنوان اخلالگر اقتصادي دستگير شده اند كه از اين تعداد پنج نفر در مشهد و يك نفر در گناباد بود و به زودي دادگاه آنان تشكيل مي شود.

وي تاكيد كرد: موسسه ميزان در پرداخت سود سپرده گذاران هم مشكلي ندارد چنانكه تراز مالي آن در اين سالها هيچگاه منفي نبوده است.

موسسه اعتباري ميزان با 700 هزار سپرده گذار، چهار هزار سهامدار، هزار و 200 كارمند و 110 شعبه از 14 سال پيش تاكنون در سطح كشور فعاليت مي كند.

1906/1858