۱۸ اسفند ۱۳۹۳، ۴:۵۸
کد خبر: 81534058
T T
۰ نفر

التماس رییس جمهوری معزول یمن از ملك سلمان

۱۸ اسفند ۱۳۹۳، ۴:۵۸
کد خبر: 81534058
التماس رییس جمهوری معزول یمن از ملك سلمان

تهران- ایرنا- «عبدربه منصور هادی» رییس جمهوری مستعفی یمن در پیامی به سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی، خواستار كمك شورای همكاری خلیج فارس برای مصادره انقلاب مردمی یمن شده است.

به گزارش ایرنا، منصور هادی در این پیام با اشاره به تحولات اخیر یمن و روی كارآمدن جنبش مردمی انصارلله، از شورای همكاری خلیج فارس درخواست كمك كرده است.

وی در این پیام كه خبرگزاری رسمی سعودی آن را منتشر كرده، خطاب به ملك سلمان شرایط یمن را حساس و بغرنج توصیف و جنبش انصارالله را مسبب آن دانسته و ادعا كرده كه با توجه به چنین شرایطی ناگزیر به خروج از صنعا و ورود به عدن شده است.

عبدربه منصور هادی در این پیام گفته است: «ما از برادران مان در شورای همكاری می خواهیم به نقش سازنده خود برای پیگیری اداره كشور در این شرایط سخت و دشوار ادامه داده و از برگزاری كنفرانسی در شهر ریاض با حضور همه طیف های سیاسی یمن و با هدف حفظ ثبات و امنیت یمن و زیر چتر این شورا در ریاض حمایت كنند.»

منصور هادی در حالی جنبش مردمی انصارالله را عامل بحران در یمن خوانده كه این جنبش، جنبش مردمی - اسلامی در یمن است كه در راستای بیداری اسلامی حركت كرده و ریشه های این قیام ملی - اسلامی، مبارزه با ظلم و افراط گرایی در جامعه یمن است.

جنبش انصارالله پس از ماه ها تظاهرات مسالمت آمیز مردمی در یمن، از تابستان سال گذشته میلادی برای مبارزه با فساد و تروریسم، كنترل صنعا پایتخت این كشور را به دست گرفته است.

برخی از كشورهای منطقه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی با حمایت از منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری این كشور به شهر عدن و مسلح كردن قبایل جنوبی قصد دارند دولتی جداگانه در جنوب یمن تشكیل داده و این كشور را به دو قسمت تجزیه كنند كه از سوی برخی كشورهای عربی و غیر عربی مورد انتقاد قرار گرفته اند.

این كشور با مسلح كردن قبایل جنوب یمن كه با القاعده همكاری می كنند، از منصورهادی خواسته كه شهر عدن را به عنوان پایتخت موقت این كشور اعلام و با جنبش مردمی انصارالله مقابله كند.

جنبش مردمی انصار الله یمن نیز با انتقال گفت وگو با گروه های سیاسی تحت نظارت سازمان ملل به خارج از صنعا پایتخت یمن پس از اینكه جمال بن عمر فرستاده این سازمان گفته بود، قصد دارد چنین تصمیمی بگیرد، مخالفت كرد.

جنبش مردمی انصارالله، منصور هادی رییس جمهوری مستعفی یمن را فاقد مشروعیت قانونی دانست و اعلام كرد كه در صورت عدم دستیابی نیروهای سیاسی به راه حل توافقی جهت حل بحران كنونی، راه های انقلابی قاطعانه اتخاذ خواهد كرد.

این جنبش، به دنبال حل مشكلات كنونی در یمن از طریق مبارزه با فساد، گرفتن حق گروه های به حاشیه رانده شده و مبارزه با نفوذ رو به گسترش تروریست های القاعده است.

یمن از زمان اعتراض های مردمی و انقلاب سال 2011 میلادی كه در فوریه 2012 (بهمن 1390) به بركناری «علی عبدالله صالح» از قدرت منجر شد، تاكنون در مرحله گذار سیاسی باقیمانده است.

شبد**1480** 2023
۰ نفر