كشتي ايران پابه پاي بزرگان جهان/ حاشيه همچنان در كمين ورزش ملي

تهران - ايرنا - كشتي به عنوان ورزش ملي و اول ايران همچون ادوار گذشته امسال هم ايام شادي را براي ورزش كشور رقم زد تا همچنان اميد اول ايران در بزرگترين رويداد پيش رو يعني بازيهاي المپيك 2016 ريودوژانيرو برزيل باشد.

به گزارش ايرنا، موفقيت هاي كشتي از ابتداي سال و در ارديبهشت ماه امسال با قهرماني مقتدرانه تيم ملي كشتي آزاد بزرگسالان با كسب شش مدال طلا در رقابتهاي قهرماني آسيا در قزاقستان آغاز شد اما تيم ملي كشتي فرنگي كه با تركيبي متفاوت در قزاقستان محل برگزاري رقابت هاي قهرماني آسيا حضور يافته بود با يك طلا، يك نقره و سه برنز و با محمد بنا كه چند ماه پيش از آن دوباره به عرصه كشتي بازگشته بود در مكان سوم قرار گرفت.

اين مقام سومي آغازحاشيه هاي جديد ديگري براي كشتي فرنگي بود تا محمد بنا يكبار ديگر به دليل اختلاف با مدير تيم هاي ملي كشتي فرنگي و در مخالفت با برگزاري مسابقات انتخابي به يكباره از سرمربيگري تيم ملي كشتي فرنگي كنار بكشد و تيم ملي كشتي فرنگي كه خود را براي جام جهاني ( ارديبهشت 93 ) آماده مي كرد با ترك تعدادي از ملي پوشان و قهرمانان المپيكي مانند حميد سوريان، اميد نوروزي و ساير كشتي گيران وارد بحران شود.

به هرترتيب و با برنامه ريزي و دعوت حسن بابك مدير تيم هاي ملي كشتي فرنگي، قهرمانان يكبار ديگر گردهم آمدند و در فينال ديدني جام جهاني در سالن ورزشي شهداي هفتم تير تهران و باحضور خيل عظيم مشتاقان و كشتي دوستان، تيم ايران روسيه را شكست داد تا روند موفقيت هاي كشتي فرنگي همچنان ادامه داشته باشد.

موفقيت هاي تيم هاي ملي كشتي آزاد وفرنگي ايران در رقابت هاي قهرماني جهان در تاشكند ازبكستان (شهريورماه) با نخستين قهرماني تيم ملي كشتي فرنگي ايران با يك طلاي حميد سوريان، نقره اميد نوروزي و دو مدال برنز افشين بيابانگرد و قاسم رضايي به سلطه روسها به كشتي فرنگي جهان پايان داد و به هرحال نتيجه و زحماتي كه از چندين سال قبل به خصوص در المپيك 2012 لندن به ثمر نشسته بود يكبار ديگر در تاشكند ازبكستان نتيجه داد و دلاورمردان ايران بر بام كشتي دنيا ايستادند.

تيم ملي كشتي آزاد بزرگسالان ايران مدافع عنوان قهرماني جهان در تاشكند حريفان پرقدرتي همچون روسيه، ارمنستان، آذربايجان، كره شمالي، تركيه و كوبا و ساير كشورها را پيش رو داشت كه آزادكاران كشورمان اين مرتبه تنها با سه مدال نقره و دو برنز بعد از روسيه نايب قهرمان شدند.

قهرماني تيم كشتي فرنگي نوجوانان و نايب قهرماني تيم كشتي آزاد در رقابت هاي قهرماني آسيا در تايلند (ارديبهشت ماه) و همچنين عنوان سومي تيم كشتي فرنگي نوجوانان با يك مدال طلا، يك نقره و سه برنز در رقابت هاي قهرماني جهان در اسلواكي (خرداد ماه) و نايب قهرماني دوباره تيم كشتي آزاد نوجوانان دراسلواكي با 2 مدال طلا و 5 مدال برنز يك مرتبه ديگر نشان داد كه ايران سرشار از استعدادهاي ناب كشتي است كه تنها نيازمند توجه و شناسايي آنان است.

در رده جوانان قهرماني مقتدرانه تيم هاي كشتي آزاد وفرنگي جوانان در رقابت هاي قهرماني آسيا درمغولستان (خرداد ماه) و متاسفانه عنوان هشتمي تيم كشتي فرنگي جوانان تنها با كسب يك مدال نقره در رقابت هاي قهرماني جهان در كرواسي (مرداد ماه) و قهرماني تيم كشتي آزاد جوانان بعد از 19 سال با سه طلا وسه مدال برنز در كرواسي حاصل كار اين رده سني بود كه در پايان سبب شد شوراي فني تيم هاي ملي كشتي فرنگي عبدالله چمن گلي سرمربي تيم كشتي فرنگي جوانان را بركنار و رضا سيم خواه جانشين وي شود.

يكبار ديگر كشتي در بازيهاي آسيايي به داد ورزش كشور رسيد و با 6 مدال طلا، يك نقره و 5 برنز همچون ادوار گذشته بازيهاي آسيايي نقش پررنگي در ورزش كشور داشت.

اكنون كشتي ايران به عنوان يكي از قدرتهاي بزرگ جهان، خودنمايي مي كند و فنون ناب ايراني و نحوه كشتي ورزشكاران ايراني و حتي شيوه تمريني آنها به عنوان يك الگو در سراسر جهان مطرح است.

روزگاري كه شكست حريفان روسي آرزوي كشتي گيران ايراني بود، ديگر گذشته و اكنون كشتي گيران كشورمان اگر اين خودباوري و اعتماد به نفس را باور داشته و فدراسيون هم با برنامه ريزي روند رو به رشد آنها را مهيا سازد تا سالهاي سال مي توانيم يك تاز تشك هاي كشتي در ميادين بزرگ جهاني و المپيك باشيم.



*حسرت نبودن يك ايراني در هيات رييسه اتحاديه جهاني كشتي

بعد از روي كار آمدن رسول خادم به عنوان رييس فدراسيون كشتي، ارتباطات بين المللي اين فدراسيون با اتحاديه جهاني كشتي و كشورهاي قدرتمند اين رشته آغاز شد و حتي توافقنامه هايي با چندين كشور براي ارتباطات بيشتر ورزشي در رشته كشتي منعقد شد.

درسالهاي اخير هميشه حضور نداشتن يك ايراني در كرسي هيات رييسه اتحاديه جهاني سبب آزردگي خاطر همه اهالي كشتي شده كه چرا ايران به عنوان يكي از كشورهاي پيش رو در كشتي نبايد در هيات رييسه اتحاديه جهاني نماينده اي داشته باشد.

البته هر چند در مجمع انتخاباتي اتحاديه جهاني كه اوايل شهريور ماه امسال در تاشكند ازبكستان برگزار شد، اميررضا خادم به عنوان نماينده ايران تنها با اختلاف سه راي نتوانست ، موفق شود اما ارتباطات بين المللي و رايزني هايي كه فدارسيون از سال گذشته آغاز كرده همگي را اميدوار كرده تا در انتخابات آينده اتحاديه جهاني كشتي كه همزمان با بازيهاي المپيك 2016 ريودوژانيرو برزيل برگزار مي شود، يك ايراني بعد از سالها در هيات رييسه اتحاديه جهاني كشتي حضور داشته باشد.

البته براي كسب كرسي هيات رييسه در فيلا نبايد از قدرت و نفوذ روسها و كشورهاي روس تبار غافل شد چرا كه اگر با برنامه ريزي سعي مي شد كه

با بزرگان خانواده كشتي كشورهاي روسي تبار مانند مامياشوويلي و تورلي خانوف ارتباط برقرار مي شد اين احتمال وجود داشت كه بعد از سالها و بعد از عضويت دكتر محمد توكل در هيات رييسه، يك ايراني ديگر در هيات رييسه اتحاديه جهاني حضور داشته باشد.

اگر داستان كينه مامياشوويلي از امير خادم در ارتباط با درگيري و تغيير راي كشتي زائور باتايف و عليرضا دبير در پيكارهاي كشتي آزاد قهرماني سال 2002 جهان در تهران كه در نهايت منجر به دخالت مستقيم و بازبيني فيلم كشتي به وسيله مارتينتي رييس وقت فيلا و شكست كشتي گير روسي شد را جدي بگيريم، نبايد انتظار داشته باشيم مامياشوويلي كه اكنون نفوذي چند برابر نسبت به زمان مارتينتي دارد، اجازه دهد امير خادم صاحب كرسي هيات رييسه شود.

درواقع تغيير راي همان كشتي باعث قهرماني ايران و نايب قهرمان شدن روس ها شد تا درجه عصبانيت مامياشوويلي دوچندان شود.

شايد با گذشت 13 سال از آن اتفاق، هنوز كينه اعمال نفوذ اميرخادم رييس فدراسيون وقت كشتي ايران در تغيير راي كشتي دبير با باتايف از ياد مامياشوويلي نرفته و وي نيز در هر شرايطي كه بتواند، مانع راه يابي خادم به دايره مديريتي سطح بالاي فيلاي قديم و اتحاديه جهاني كشتي امروز خواهد شد.

اميررضا خادم در انتخابات هيات رييسه فيلا در خلال بازي هاي المپيك 2012 لندن نامزد فدراسيون كشتي ايران بود كه موفق به كسب آراي لازم براي پيوستن به اين هيات نشد.

به نظرم مي رسد براي رسيدن به كرسي هيات رييسه اتحاديه جهاني بايد بيش از گذشته ارتباط خود را كه همچنان رسول خادم در يك سال گذشته آنرا آغاز كرده با كشورهايي مانند روسيه و كشورهاي مشترك المنافع بيشتر كرد.



*ايران پيشرو در برگزاري مسابقات كشتي

يكي از موفقيت هاي فدراسيون كشتي در يك سال اخير برگزاري مسابقات كشتي در حد و اندازه هاي بين المللي بود به طوري كه اتحاديه جهاني كشتي و نمايندگان اين اتحاديه لب به تحسين نحوه برگزاري رقابت ها كردند.

برگزاري رقابت هاي كشتي آزاد و فرنگي جام باشگاههاي جهان در جويبار و آبادان هر چند به نظر برخي كارشناسان از كيفيت فني لازم برخوردار نبود اما برگزاري اين مسابقات در شهرهاي مختلف ضمن رشد و گسترش كشتي موجب علاقمندي بيشتر مردم به اين رشته مي شود كما اينكه به نظر مي رسد فدراسيون كشتي با توجه به برنامه اتحاديه جهاني كشتي براي توسعه اين رشته در سراسر جهان از تعدادي كشورها مانند عراق، سوريه و چند كشور آفريقايي براي حضور در اين مسابقات با هزينه فدراسيون دعوت بعمل آورده بود كه جاي بسي تامل دارد.

در عين حال مسابقات كشتي آزاد و فرنگي عمومي (اوپن) براي نخستين مرتبه برروي 15 تشك و با حضور بيش از سه هزار كشتي گير براساس آخرين استانداردهاي بين المللي ركورد خيره كننده اي در اين زمينه براي كشورمان به جاي گذاشت.

پس از آن واگذاري ميزباني جام جهان پهلوان تختي به كرمانشاه كه با حرف و حديث هاي فراواني همراه بود نيز با حضور 15 كشور جهان در رشته هاي كشتي آزاد و فرنگي و كشتي پهلواني نسبت به سالهاي گذشته از كيفيت به مراتب بهتري برخوردار بود هر چند اين مسابقات تحت الشعاع جام جهاني كشتي فرنگي قرار داد داشت.

البته يكي از اقدامات خوب فدراسيون برگزاري رقابت هاي كشتي فرنگي جام يادگار امام (ره) در رده سني نوجوانان در مشهد بود كه به اذعان سرمربيان تيم هاي كشتي فرنگي و آزاد نوجوانان اين مسابقات با حضور 15 كشور جهان كه اغلب با كشتي گيران اصلي در مشهد حضور پيدا كرده بودند از سطح بسيار بالايي برخوردار بود.

اما جام جهاني كشتي فرنگي در تهران طي روزهاي 30 بهمن و اول اسفند ماه در سالن 12 هزار نفري آزادي تهران هر چند از نظر نحوه برگزاري و ميزباني كشورمان هيچ حرف و حديثي برجاي نگذاشت اما كسب عنوان سومي و شكست برابر جمهوري آذربايجان در غياب كشتي گيران المپيكي و قهرماناني همچون حميد سوريان، قاسم رضايي، اميد نوروزي و سعيد عبد ولي كه سرمايه گذاري زيادي را در رشته كشتي انجام داده از هم اكنون زنگ خطر را براي ما به صدا درآورد.



*انتقاد كارشناسان از هزينه هاي گزاف برگزاري مسابقات

همانطور كه مي دانيم فدراسيون كشتي با بدهي بيش از 7 ميليارد تومان و بنا به گفته برخي ديگر از مسوولان 12 ميليارد توماني روبرو است.

ا سوي ديگر فدراسيون در طول سال برنامه هاي مختلفي از جمله برگزاري اردوي هاي تيم هاي كشتي آزاد و فرنگي در رده هاي سني نوجوانان، جوانان و بزرگسالان، اعزام هاي خارجي و برنامه هاي مختلفي را پيش رو دارد.

رقابت هاي كشتي آزاد و فرنگي قهرماني كشور در رده هاي مختلف سني، ليگ، تورنمنت بين المللي جام جهان پهلوان تختي و جام يادگار امام (ره) هم از ديگر برنامه هاي فدراسيون در طول سال است كه در سال جاري جام باشگاههاي كشتي آزاد و فرنگي باشگاههاي جهان، كشتي پهلوني كشور، جام جهاني كشتي فرنگي و رقابت هاي اوپن كشور با شيوه جديد به آن اضافه شد كه فدراسيون با استفاده از حاميان مالي به شكلي شايسته اي همه آنها با صرف هزينه هاي زيادي برگزار كرد.

برخي كارشناسان معتقدند كه فدراسيون كشتي هزينه هاي زيادي را براي اين مسابقات صرف كرد اما از استعداديابي اين رشته در كشور غافل شد و هياتهاي كشتي استانها كه با مشكلات مالي زيادي روبرو هستند تنها نظاره گر مسابقات بودند و حتي برخي داوران هم از پرداخت نشدن دستمزدهايشان گلايه مند بودند.



*حاشيه هاي كشتي فرنگي

قبل ازآغاز جام جهاني كشتي فرنگي، تعدادي از قهرمانان اين رشته مانند حميد سوريان، اميد نوروزي، قاسم رضايي و سعيد عبد ولي از حضور در جام جهاني سرباز زدند و سبب شد كادر فني نفرات دوم و حتي سوم و در برخي از وزن ها هم كشتي گيران جوان را جايگزين آنان كنند.

اما بعد از جام جهاني قهرماناني مانند اميد نوروزي با انتقاد از كادر فني، شيوه تمريني آنان را زير سووال برد و سعيد عبد ولي هم كه از ابتداي سال در هيچيك از اردوهاي تيم ملي حاضر نشده بود و با تغيير وزن در بازيهاي آسياي در وزن 71 كيلوگرم شركت كرده بود صحبت از تغيير وزن مجدد كرد و علاقمندي خود را براي حضور در وزن 75 كيلوگرم را مطرح كرده است.

به هر ترتيب چنين حاشيه هايي كه متاسفانه دو نفر ديگر از قهرمانان كشتي فرنگي حتي در بيرون از مجموعه كشتي ايجاد كرده اند سبب شده تا اين احساس ايجاد شود كه كادر فني و مديريت تيم هاي ملي هيچگونه نظارتي بر قهرمانان اين رشته ندارند و متاسفانه حتي در مواقعي كه كشتي گيران در مصاحبه با رسانه ها زبان انتقاد و يا مسائلي را مطرح مي كردند كادر فني هم با مصاحبه هاي تندتر به اين حاشيه ها دامن مي زدند.

سال 2015 و 2016 براي كشتي كشورمان سرنوشت ساز است و تيم هاي ملي كشتي آزاد و فرنگي كشورمان براي حضور پرقدرت در رقابت هاي قهرماني جهان و المپيك 2016 ريودوژانيرو بايد با همه داشته ها و سرمايه هاي كشتي پاي به اين رقابت ها بگذارد كه اين امر مستلزم همدلي و شايسته سالاري در رشته اول كشور يعني كشتي است.

ازسوي ديگرازمسوولان ورزش كشور و كميته ملي المپيك انتظار مي رود توجه ويژه اي به كشتي و قهرمانان آن داشته باشند تا با روحيه و انگيزه بيشتري پاي به رقابتهاي بگذارند و اينكه همه توجهات به سمت رشته اي مانند فوتبال باشد اما فقط انتظار مدال از كشتي، وزنه برداري و تكواندو داشته باشيم به دور از عدالت است.

گزارش از رضا رمضاني

ورزشي(5)**1067**1590