۱۸ اسفند ۱۳۹۳، ۱۳:۵۹
کد خبر: 81534797
T T
۰ نفر
وزیر دفاع: شناورهای فوق پیشرفته و بزرگ ایران، بزودی رونمایی می شود

انزلی - ایرنا - وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: به زودی شناورهای فوق پیشرفته و بزرگ جمهوری اسلامی ایران رونمایی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سردار حسین دهقان روز دوشنبه در حاشیه مراسم الحاق ناوشكن دماوند به ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش، ساخت این ناوشكن را محصول خرد و توانمندی متخصصان ایرانی عنوان و خاطرنشان كرد: تا پایان سال یك سری از شناورها و در ابتدای سال‌های آینده سری دیگری از شناورهای پیشرفته ایران رونمایی می‌شود.

وی اظهار كرد: آموزش نیروهای متخصص و كمك به تامین امنیت دریای صلح و دوستی خزر از اهداف الحاق ناوشكن فوق پیشرفته دماوند به ناوگان دریایی ارتش در شمال كشور است.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینكه ناوشكن دماوند در تأمین امنیت دریای خزر به همسایگان كمك می‌كند، ادامه داد: ناوشكن دماوند می‌تواند در مبارزه با تروریسم و مبارزه با موادمخدر نیز فعالیت كند.

سردار دهقان با تأكید بر اینكه پیام ناوشكن دماوند برای همسایگان صلح و دوستی است، خاطرنشان كرد: این ناوشكن با همكاری نخبگان جوان و متخصص دانشگاهی و متخصصان نیروی دریایی و وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است.

وی با تأكید بر عزم كشور برای پیشرفت و توسعه صنایع دفاعی‌ تصریح كرد: پروژه‌ها و طرح‌های خوبی داریم كه به زودی برخی از آن‌ها رونمایی می‌شود.

خط تولید ناوشكن دماوند از اواخر سال 85 در صنایع دریایی شهید تمجیدی راه اندازی شد و سازه این ناوشكن سال 91 تكمیل و به آب انداخته شد.

این ناوشكن با حدود 100 متر طول و بیش از یك هزار و 300 تن وزن ، همان نمونه پیشرفته تر ناوشكن جماران است؛ این ناوشكن نسبت به نمونه مشابه یعنی ناوشكن جماران، دارای طول بیشتر ، وزن كمتر و قابلیت های فزون تری در حوزه تجهیزات و تسلیحات، حمل نفرات و قدرت مانور و چالاكی بالاتری است.

این شناور با قابلیت تدافع، تهاجم و رهگیری همزمان اهداف هوایی، سطحی و زیرسطحی، مسلح به سامانه موشكی كروز (دریایی ) ، اژدرافكن، سامانه های توپ 40 و 76 میلیمتری، سامانه های پردازش راداری، رادارهای تاكتیكی سطحی و هوایی و مجهز به سامانه جامع مدیریت نبرد و جنگ الكترونیك بوده و مانند جماران 1 قابلیت حمل بالگرد را دارد.

به كارگیری رادار كنترل آتش با قابلیت ردیابی جنگنده ها و موشك های كروز، به كارگیری سامانه پایش و سیستم رانش با توان بالا جهت تامین سرعت بهینه شناور از توانمندی های این شناور است .

بومی سازی تجهیزاتی مانند رادار هوایی، دستگاه كاشف زیر دریایی بوسیله امواج صوتی (سونار) فعال و غیرفعال، رادار كنترل آتش، سامانه های مخابرات داخلی و غیره از دیگر ویژگی های ناوشكن دماوند اعلام شده كه مجموعه این تجهیزات به صورت بومی در سازمان های تابعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تولید شده است.

طبق اعلام مقام های نظامی كشورمان، هزینه ساخت این موج شكن یك چهارم قیمت مشابه خارجی آن است.

بر اساس اعلام مقام های مسئول این ناوشكن از نظر طراحی و ساخت كاملا بومی بوده و با همكاری نزدیك حدود 400 دانشگاه، مركز تحقیقاتی، تولیدی و صنعتی در داخل ساخته شده و از جدیدترین تجهیزات ناوبری و سیستم های پیچیده دفاعی و رهگیری برخوردار است.

ناوشكن پیشرفته آموزشی دماوند امروز (دوشنبه) با حضور علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و امیر حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران طی مراسمی در بندر انزلی توسط سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع به طور رسمی به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نداجا) تحویل و به ناوگان شمال و منطقه چهارم این نیرو الحاق شد.

بندرانزلی در 40 كیلومتری شمال غرب مركز استان گیلان واقع است و فرماندهی ناوگان شمال و منطقه چهارم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این شهرستان قرار دارد.ك/1

6030/2007