۱۹ اسفند ۱۳۹۳، ۱۲:۰۹
کد خبر: 81536008
T T
۰ نفر
اولویت ما حذف سایه فصل 7 منشور از سر ایران است/ فوردو و آب سنگین اراك می مانند

تهران - ایرنا - مشاور حقوقی وزارت امور خارجه و عضو تیم مذاكره كننده هسته ای گفت: اولویت ما رفع سایه فصل 7 منشور سازمان ملل از سر ایران و خارج شدن پرونده از شورای امنیت است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، داود محمدنیا روز سه شنبه در همایش جایگاه فناوری هسته ای در توسعه علمی و اقتصادی حوزه های كشاورزی و منابع طبیعی كشور در دانشگاه تربیت مدرس افزود: اگر این امر محقق نشود هیچ دستاوردی در مذاكرات هسته ای نداشته ایم و این موضوع بزرگ ترین هدف در مذاكرات هسته ای است كه دنبال می شود.

وی اظهارداشت: اگر درباره حذف فصل 7 منشور سازمان ملل و خارج شدن پرونده از شورای امنیت به توافق برسیم و چارچوب آن مشخص شود تقریبا می توان گفت كه مذاكرات به سرانجام رسیده و توافق حاصل شده است.

محمدنیا با طرح این سوال كه چرا این موضوع تا این حد اهمیت دارد ، گفت: به دلیل آن كه ایران در فعالیت هسته ای هیچ انحرافی نداشته كه به عنوان فصل 7 در شورای امنیت گنجانده شود.

این عضو تیم مذاكره كننده ادامه داد: دكتر روحانی بارها در دستور مذاكرات تاكید كرده اند تحریم های شورای امنیت كه هیچ كدام هم اقتصادی نیست اولویت مهم برای شما است و در واقع خروج پرونده از شورای امنیت و بازگشت به كانون اول اولویت ما است.

مشاور حقوقی وزارت امورخارجه با اشاره به حضور صالحی رییس سازمان انرژی اتمی در چند دور اخیر مذاكرات گفت: دكتر صالحی با وزیر انرژی آمریكا رودرو نشستند و نقشه راه خوبی در مسایل فنی ترسیم كردند.

وی تاكید كرد: ما در نهایت با توافق و مذاكراتی موافقت خواهیم كرد كه از حقوق، دستاوردها و مزایای هسته ای كشور تضییع نشود كه البته ما چنین اجازه ای نداشتیم، نداریم، نخواهیم داشت و در مخیله ما نیز نبوده است.

محمدنیا با بیان این كه توافق خوب در دستور كار ما قرار دارد ادامه داد: جلسات متعددی با افراد در سطوح عالی نظام برگزار می شود و مذاكرات هسته ای انجام نمی شود مگر این كه جمع بندی شده در دستور كار قرار گیرد و از خدمت آقا بیاید و به تیم مذاكره كننده ابلاغ شود.

مشاور حقوقی وزارت امورخارجه نكته مهم دیگر در توافق نهایی را بازبودن مسیر تحقیق و توسعه ایران دانست و گفت: هیچ كدام از دستاوردهای فعلی ما نابود نخواهد شد، زمانی موضع آمریكایی ها تعطیلی فوردو، آب سنگین اراك و غیره بود اما امروز در سند توافق جامع ما تمام اینها وجود دارد و توافق جامعی بیرون خواهد آمد كه غنی سازی صنعتی در آن لحاظ شده است.

وی با اشاره به این كه مذاكره روز یكشنبه آینده سی و نهمین دور از مذاكرات در دولت تدبیر و امید است گفت: رآكتور آب سنگین اراك باقی خواهد ماند و تاسیسات فوردو كه 80 متر زیرزمین است و برای حمایت و مقابله با هر نوع شرارت و تهاجم نظامی طراحی شده باز خواهد بود و با تغییر كاربری به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

این عضو تیم مذاكره كننده نكته دیگر را رفع تمام تحریم ها دانست و گفت: انشاء الله این توافق به بهترین شكل خواهد بود.

وی تصریح كرد: تیم مذاكره كننده با تمام توان، تعهد و انرژی در حال یك مذاكره عزتمند برای جمهوری اسلامی ایران است و تركیب تیم كه بنده كوچك ترین عضو آن هستم با سابقه و باتجربه به شمار می روند.

وی ادامه داد: انشاء الله سایه رهبر معظم انقلاب مستدام باشد چرا كه حمایت ها و هدایت های ایشان بزرگ ترین پشتوانه ما است.

محمدنیا ادامه داد: نظام بین الملل پس از قطعنامه 1696پرونده هسته ای ایران تحت فصل 7 در سال 2006 خود عقب تر مانده و نتوانسته جلوتر بیاید و جمهوری اسلامی ایران حتی یك روز با وجود قطعنامه های شورای امنیت فعالیت های خود را تعلیق نكرده و تا به امروز مقتدرانه مذاكره كرده است.

مشاور حقوقی وزارت امورخارجه در ادامه با مروری كوتاه بر مساله هسته ای ایران گفت: انشاء الله عادی سازی پرونده ایران، بازگشت موضوع و بازبودن مسیر تحقیق و توسعه و پیشرفت كشور و همچنین استفاده ملت ایران از انرژی آمیز هسته ای به عنوان حق مسلم برای جمهوری اسلامی ایران به وقوع خواهد پیوست تا بتوانیم پس از رفع تحریم ها فاصله علمی را كم كنیم.

محمدنیا با بیان این كه ایران در دهه 50 میلادی به معاهده ان پی تی پیوسته و تا كنون نیز از آن خارج نشده است گفت: ما سردمدار استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای در جهان هستیم، ما تاوان بسیار و شهید داده ایم. جمهوری اسلامی ایران همواره به ان پی تی پایبند بوده و از آن خارج نشده است.

وی در ادامه اضافه كرد: مشكل آمریكا با ایران بر سر ایدئولوژی و رسالت جهانی انقلاب است كه این چالش هم هیچگاه تمام شدنی نیست و مذاكرات هسته ای نیز در خوشبینانه ترین شكل پایانی بر مناقشه غرب و ایران در زمینه ایدئولوژی نخواهد بود.

این مقام وزارت خارجه گفت: آنها هنگامی كه می خواهند با یك پدیده برخورد كنند آن را به تهدید جهانی تبدیل می كنند و آمریكا دشمن خود را دشمن بین المللی تعریف می كند.

وی تصریح كرد: در واقع تهدیدانگاری جمهوری اسلامی ایران از ابتدا در دستور كار آنان بوده و مصداق آن نیز ارجاع پرونده هسته ای به شورای امنیت است كه از سال 2003 میلادی برخوردهای سیاسی و بهانه گیری های امنیتی در پرونده هسته ای ما خود را بیشتر نشان داد.

سیام**9012**9132 **1553
۰ نفر