۱۹ اسفند ۱۳۹۳، ۱۶:۴۹
کد خبر: 81536524
T T
۰ نفر
امضاي تفاهم نامه واگذاري زمين به مددجويان روستايي و عشايري

تهران - ايرنا - تفاهم نامه همكاري براي واگذاري زمين به منظور ايجاد اشتغال، توانمندسازي اقتصادي و ارتقاي سطح درآمد محرومان و مددجويان روستايي، عشايري و دامداران داراي مرتع بين رئيس سازمان امور اراضي كشور و سرپرست كميته امداد امام خميني(ره) منعقد شد.

به گزارش ايرنا از سازمان امور اراضي كشور، براساس اين تفاهم نامه كه امروز سه شنبه به امضاي طرفين رسيد، بهره‌برداري از اراضي ملي و دولتي قابل واگذاري مدنظر قرار گرفت.

براساس بخش هايي از مفاد اين تفاهم‌نامه سازمان براساس مقررات و با رعايت ضوابط فني و اجرايي، پس از استعدادسنجي و مكان‌يابي اراضي قابل واگذاري و مشخص كردن موقعيت جغرافيايي، مساحت، قابليت و وضعيت كشت (آبي و ديم) در مناطق داراي شرايط واگذاري، اين اراضي را در قالب طرحهاي توسعه كشاورزي و غيركشاورزي به مددجويان تحت حمايت با اولويت ويژه عشاير و دامداران روستايي كه توسط كميته امداد معرفي مي شوند، واگذار خواهد شد.

مطابق اين تفاهمنامه كميته امداد امام خميني هم ضمن استعدادسنجي و ارايه مشاوره شغلي به متقاضيان مورد حمايت با اولويت مددجويان عشاير و آماده‌ سازي زيرساخت طرحهاي مصوب، منابع مالي مورد نياز طرحهاي مصوب مددجويان را از طريق تسهيلات بانكي يا منابع كميته امداد تامين و در بازاريابي و فروش محصولات توليدي به مجريان اين طرحها كمك خواهد كرد.

مددجويان بايد با همكاري كميته امداد براي استفاده از موضوع اين تفاهم اقدام به تاسيس تعاوني ها و تشكل‌هاي توليدي كشاورزي كنند.

قباد افشار رئيس سازمان اموراراضي كشور در مراسم امضاي اين تفاهمنامه، با اشاره به دستاوردهاي روشن كميته امداد امام خميني به عنوان يكي از نهادهاي انقلابي مولود انقلاب اسلامي براي حمايت از محرومان و قشرهاي آسيب‌پذير جامعه بر ضرورت همكاري همه دستگاههاي اجرايي كشور در انجام اين رسالت مهم تاكيد كرد.

وي افزود: طي 35 سال گذشته ضرورت توجه ويژه به محرومان و روستاييان همواره مورد تاكيد امام (ره) و مقام معظم رهبري بوده و اميدواريم اين تفاهمنامه قدمي در جهت رفع محروميت از جامعه و توانمندسازي مددجويان تحت حمايت به ويژه عشاير و دامداران روستايي داراي مرتع باشد.

وي با اشاره به تاثير تشكيل تعاوني هاي كشاورزي و ارائه خدمات به اين‌گونه تعاوني ها از سوي كميته امداد، اظهار اميدواري كرد كه تا پايان سال 1394 بتوانيم با شناسايي عرصه هاي قابل واگذاري اين اراضي را در اختيار بهره برداران معرفي شده از سوي كميته امداد امام خميني (ره) قرار بدهيم.

حسين انواري نماينده ولي فقيه و سرپرست كميته امداد امام خميني(ره) نيز گفت: اقتصاد مقاومتي با حمايت از توليد روستاييان و كمك به حضور مفيد مردم در روستاها امكان پذير خواهد بود.

وي با اشاره به عوارض سوء اجتماعي مهاجرت روستاييان به شهرها و اثرات تخريبي حاشيه نشيني، يكي از دستاوردهاي اين تفاهم را جلوگيري از مهاجرت روستاييان و كمك به توانمندسازي محرومان در روستاها عنوان كرد و افزود: با مشاركت وزارت جهادكشاورزي و سازمان امور اراضي كشور قطعا اين سياست و تصميم جديد منشاء اثر خواهد بود.

انواري اظهار داشت: با تحقق مفاد اين تفاهم نامه و اجرايي شدن آن روستايي علاقمند به ماندن در روستا و توليد مي شود و با اين كار زيبا مي‌توانيم گامي براي احياي عزت و كرامت روستاييان محروم برداريم.

اين تفاهمنامه امروز سه شنبه 19 اسفندماه در سازمان امور اراضي كشور و با حضور قباد افشار رئيس سازمان امور اراضي كشور، حسين انواري، نماينده ولي فقيه و سرپرست كميته امداد امام خميني(ره)، سيدهادي حسيني نماينده مجلس شوراي اسلامي و جمعي از معاونان و مديران ارشد اين دو دستگاه به امضا رسيد.

اقتصام(1)9186**1558