۲۰ اسفند ۱۳۹۳، ۵:۵۶
کد خبر: 81536942
T T
۰ نفر
خودزنی سناتورهای افراطی آمریكا در نامه های هسته ای/ افزایش واكنش مقامات امریكا علیه جمهوری خواهان

تهران- ایرنا- نگارش نامه اخیر47 نماینده جمهوری خواه ، درباره هرگونه توافق میان واشنگتن وتهران، واكنش های بسیار تندی از سوی مقامات آمریكایی در پی داشت تا جایی كه به اعتقاد بسیاری از كارشناسان و تحلیلگران، این اقدام شانس جمهوری خواهان را در انتخاب آتی كاهش خواهد داد.

به گزارش ایرنا، این نامه كه از سوی تام كاتن سناتور 37 ساله و كم تجربه ایالت آركانزاس آمریكا تنظیم شده بود از سوی بسیاری تحلیلگران به نوعی خود زنی برای نمایندگان حزب جمهوری خواه تلقی می شود و این نامه به نوعی پس از دعوت از نتانیاهو برای سخنرانی در كنگره تیر خلاص برای نمایندگان جمهوری خواه محسوب می شود.

سخنرانی كه از نگاه بسیاری از سیاسیون بین المللی، تحقیر آمریكا محسوب شده و به رغم تلاش تندروهای آمریكایی، تاثیری در مذاكرات هسته ای ایران و 1+5 نداشت تا جایی كه بسیاری از مقامات آمریكایی این سخنرانی را بی اثر دانستند.

جان كری وزیرخارجه آمریكا در واكنش به سخنان نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی،گزینه وادار كردن ایران به تسلیم درمساله هسته ای را غیرممكن دانست و بر مخالفت آمریكا و دیگر كشورهای 1+5 از خواسته رژیم صهیونیستی تاكید كرد.

با این حال از بدو انتشار نامه 47 نماینده جمهوری خواه، واكنش های منفی مقامات آمریكایی ادامه دارد.



*واكنش شدید اوباما

رادیو فرانسه گزارش داد: باراك اوباما، رییس جمهوری آمریكا، و معاون او، جو بایدن، اقدام 47 سناتور جمهوری خواه را شدیداً محكوم كردند.

شبكه اینترنتی رادیو فرانسه فارسی سه شنبه شب در گزارشی نوشت: رییس جمهوری آمریكا، نمایندگان جمهوری‌خواه را به تبانی با تنردوهای افراطی برای جلوگیری از توافق بر سر برنامۀ اتمی این كشور متهم كرد.

رییس جمهوری آمریكا در ادامه گفته است كه تا این لحظه توافقی با ایران بر سر برنامۀ اتمی این كشور امضا نشده است، اما در صورتی كه چنین توافقی امضا بشود از آن در مقابل مردم آمریكا دفاع خواهیم كرد.



**محكومیت تلاش سناتورهای جمهوریخواه

هیلاری كلینتون وزیر امورخارجه سابق ونامزد احتمالی ریاست جمهوری آمریكا روزسه شنبه تلاش سناتورهای جمهوریخواه برای مختل كردن مذاكرات هسته ای با ایران را محكوم كرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ازنیویورك، كلینتون گفت : این سناتورها چه سعی داشته اند برای نفع ایرانیان یا ضرر رهبری جمهوری اسلامی دردیپلماسی بین الملل كار كنند این دو پاسخ ، امضا كنندگان نامه را بی اعتبار می سازد.

همچنین جو بایدن، معاون رییس جمهوری آمریكا با انتشار بیانیه‌ای از نامه 47 سناتور آمریكایی به مقام‌های جمهوری اسلامی انتقاد كرد و آن را دون شان كنگره خواند.

شبكه اینترنتی دویچه وله فارسی سه شنبه شب در گزارشی نوشت: جو بایدن در نامه خود به سناتورهای آمریكایی نوشته است كه این كار با هدف تضعیف رییس جمهوری آمریكا انجام شده است.

جو بایدن با گمراه كننده خواندن نامه 47 سناتور آمریكایی، این اقدام را كسر شان نهادی دانسته كه او خود 36 سال در آن حضور داشته و برای آن احترام قایل است.

به گفته معاون رییس جمهوری آمریكا این كار سناتورهای آمریكایی آشكارا تضعیف رییس جمهوری در خلال مذاكرات حساس بین‌المللی است.

جان ارنست سخنگوی كاخ سفید،نامه سناتورهای جمهوری‌خواه آمریكا به رهبران ایران را اقدامی حزبی و چوب گذاشتن لای چرخ مذاكرات هسته‌ای توصیف كرده است و گفت كه نامه 47 سناتور آمریكایی به رهبران ایران در راستای نقشی نیست كه پدران بنیانگذار آمریكا برای قوه قانون‌گذاری در نظر گرفته بودند.



*واكنش رسانه‌ها به نامه سناتورهای آمریكایی

پایگاه اینترنتی صدای آمریكا نوشت: روزنامه واشنگتن پست در مقاله ای با اشاره به نامه 47 سناتور جمهوریخواه به آیت الله خامنه ای(رهبر معظم انقلاب) می نویسد این نامه در مقطع زمانی مهمی از مذاكرات نوشته شده است؛ زیرا به اواخر ماه مارس یعنی زمان دستیابی به چارچوب توافق جامع نزدیك می شویم.

این رسانه افزود: مقامات آمریكایی پیشتر گفته بودند كه اگر این چارچوب حاصل نشود، ادامه مذاكرات بی معنا خواهد بود و سناتورهای حزب دموكرات بر این باورند كه این نامه، صرفاً با هدف به شكست كشاندن مذاكرات نوشته شده است.

واشنگتن پست در ادامه نوشته است كه همه سناتورهای جمهوریخواه در میان امضاكنندگان این نامه نبودند.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز در مقاله ای نوشته كه سناتورهای جمهوریخواه به جای اینكه نامه سرگشاده را برای مقامات ایران بنویسند باید مطالب خود را با مردم آمریكا در میان می گذاشتند؛ زیرا به رأی مردم برای متوقف كردن توافق احتمالی نیاز است؛ حتی برای ملغی كردن وتوی مصوبات كنگره توسط رییس جمهوری رأی مردم لازم است.

این روزنامه افزود: نامه روز دوشنبه سناتورها، به باراك اوباما این فرصت را داد كه اعلام كند این نامه نگاری جمهوریخواهان عملاً سیاست بازی است؛ به نوشته این روزنامه اگر اوباما می خواهد عصر نوینی از مسابقه تسلیحاتی را آغاز كند، ریسك امنیتی آن بالا خواهد بود؛ بنابر این جمهوریخواهان باید بر انتقاد از محتوای توافق هسته ای تمركز داشته باشند.



*نامه سناتور های آمریكایی به نفع ایران

كارشناس ارشد اندیشكده شورای اتلانتیك ، نامه سناتور های آمریكایی به مقامات ایرانی را اقدامی شرم آور از سوی یك سناتور جوان و بی تجربه توصیف كرد و گفت كه چنین اقدامی در نهایت به شكست جمهوریخواهان در انتخابات سال 2016 منتهی خواهد شد و اكثریت یافتن دوباره دموكرات ها راه را برای برداشتن تحریم ها هموار خواهد كرد.

باربارا اسلاوین كارشناس اندیشكده آمریكایی شورای آتلانتیك درگفت و گو با ایرنا نوشتن چنین نامه ای را اقدامی نابخردانه از طرف قانونگذاران جمهوریخواه آمریكایی توصیف كرد و گفت كه نكته شرم آور این است كه سناتور های كاركشته و باتجریه این كشور اختیار خود را به دست یك سناتور جوان و بی تجربه سپردند.

وی افزود: من مطمئن نیستم كه طراح و مبدع اصلی این اقدام كودكانه آیا خود سناتور تام كاتن بوده و یا فرد دیگری او را به این كار ترغیب كرده است، گرچه این اقدام مایه شرمساری جامعه آمریكایی شده اما به هیچ وجه تهدیدی جدی و با اهمیت به شمار نمی رود.

وی با اشاره به تهدیدات سناتور های آمریكایی در مورد آینده هر گونه توافق هسته ای با ایران این تهدیدات را بی پایه و اساس و توخالی و نشانه عدم توجه به ساختار قانونی این كشور خواند و گفت: حقیقت این است كه ما در یك زمان بیش از یك رییس جمهوری نداریم و در زمان حاضر اوباما رییس جمهوری آمریكا است و از قدرت و اختیار كافی برای رسیدن به این توافق برخوردار است.

این كارشناس با سابقه مسائل خاور میانه انتشار این نامه را نشانه دیگری از استیصال و ناتوانی مخالفان این توافق و درماندگی های حزبی دانست كه برای كارشكنی در مقابل این توافق از هیچ اقدامی روگردان نیست.

اسلاوین در ادامه با بیان این كه در این نامه هیچ مقوله نگران كننده ای وجود ندارد، گفت: تنها نگرانی من این است كه چنین نامه ای در گروهی از ایرانیان كه از ابتدا گفته اند كه به آمریكا نمی توان اعتماد كرد تاثیر مخرب و نومید كننده ای بگذارد كه در آن صورت متاسفانه طراحان این اقدام در رسیدن به هدفی كه داشته اند موفق شده اند.

كارشناس ارشد اندیشكده آتلانتیك گفت كه به نظر او بهترین پاسخ به چنین اقدامی تلاش هر دو طرف برای به پایان رساندن موفقیت آمیز این گفت و گو ها و اجرای كامل و متعهدانه مندرجات توافقنامه خواهد بود كه درچنین صورتی كنگره آمریكا به طور كامل خلع سلاح خواهد شد و دیگر صدایی از آن علیه این توافقنامه و آینده برنامه های هسته ای ایران نخواهیم شنید.



*واكنش ظریف

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، نامه اخیر 47 سناتور آمریكایی را فاقد هر گونه ارزش حقوقی دانست و آن را صرفا یك ترفند تبلیغاتی ارزیابی كرد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص نامه اخیر 47 سناتور آمریكایی گفت: به اعتقاد ما این نامه هیچ ارزش حقوقی ندارد و صرفاً یك ترفند تبلیغاتی است.

ظریف اظهار داشت: جالب تر اینكه در حالی كه مذاكرات هنوز به نتیجه نرسیده و توافقی حاصل نشده، گروه های فشار در آمریكا آن چنان نگران شده اند كه با توسل به شیوه های غیرمتعارف بیش از هر چیز نشان می دهند كه همانند نتانیاهو با هر نوع توافقی مخالفند.

وی با اظهار تعجب از این كه چگونه ممكن است برخی نمایندگان مجلس یك كشور علیه رئیس جمهور و دولت خود به رهبران كشور دیگری نامه بنویسند، اظهار داشت : نامه سناتورهای مزبور نشان می دهد كه آنها نه تنها با مقررات حقوق بین الملل بیگانه اند، بلكه حتی به طور كامل با ریزه كاری های قانون اساسی خود در مورد اختیارات رییس جمهور آمریكا در اجرای سیاست خارجی نیز آشنا نیستند.

وی افزود :این سناتورها باید بدانند كه دنیا معادل آمریكا نیست و روابط بین الملل بر اساس موازین حقوق بین الملل و تعهدات و تكالیف بین المللی دولت ها تنظیم می گردد، نه بر اساس قوانین داخلی ایالات متحده. ممكن است سناتورهای امضاكننده نامه فوق الذكر به صورت كامل آگاه نباشند كه در حقوق بین الملل، دولت ها نماینده كل حاكمیت و مسئول روابط خارجی كشور خود و ملزم به اجرای تعهداتی هستند كه در روابط با دیگر دولت ها می پذیرند و نمی توانند به بهانه مقررات داخلی از اجرای تعهدات بین المللی خود سرباز زنند.

وزیر امور خارجه گفت : تغییر دولت در هیچ كشوری به معنای منتفی شدن تعهدات بین المللی آن كشور نیست و لذا هر دولتی در آمریكا ملزم به اجرای تعهداتی است كه دولت فعلی آن كشور در یك توافق احتمالی هسته ای پذیرا می گردد و اگر رییس جمهور بعدی به تعبیر سناتورهای مزبور با یك گردش قلم تعهدات بین المللی ایالات متحده را منتفی نماید، مرتكب نقض آشكار حقوق بین الملل شده است. به ویژه آن كه این تعهدات در قالب یك قطعنامه لازم الاجرای شورای امنیت و حاصل مذاكره و توافق با حضور پنج كشور دیگر از جمله تمامی اعضای دائم شورای امنیت باشد.

قرار است در ١5 مارس آینده، وزرای امور خارجۀ آمریكا و ایران در لوزان برای انجام آخرین گفت وگوها پیش از امضای احتمالی یك توافق درباره فعالیت های صلح آمیز هسته ای كشورمان دیدار و گفت وگو كنند.

شبك**1983 **1917
۰ نفر