۲۱ اسفند ۱۳۹۳، ۱۴:۱۴
کد خبر: 81538870
T T
۰ نفر

كاهش 13 درصدی تلفات تصادفات درون شهری در تهران

۲۱ اسفند ۱۳۹۳، ۱۴:۱۴
کد خبر: 81538870
كاهش 13 درصدی تلفات تصادفات درون شهری در تهران

تهران- ایرنا - رییس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: تلفات تصادفات درون شهری در 11 ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه قبل، در پایتخت 13 درصد كاهش یافت.

به گزار ایرنا سردار سید تیمور حسینی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس آمار پزشكی قانونی 591 نفر در این مدت بر اثر تصادف در شهر تهران جان باخته اند كه این رقم در سال قبل 678 نفر بوده است.

وی بیان كرد: در سال جاری 167 موتورسوار، 56 راننده خودرو، 294 نفر عابر پیاده و 74 سرنشین خودرو جان خود را از دست داده اند.

سردار حسینی با بیان اینكه 504 نفر از متوفیان مرد و 87 نفر زن بودند، خاطرنشان كرد: از این تعداد 166 نفر در صحنه تصادف جان باختند، 88 نفر در زمان انتقال به مراكز درمانی و 337 نفر نیز در بیمارستان فوت كرده اند.

وی با اشاره به آمار بالای فوت شدگان مجروحین تصادف در مراكز درمانی شهر تهران، از مسوولان مرتبط خواست تا نسبت به آسیب شناسی این آمار اقدام كنند.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ افزود: براساس این آمار، بیش از 70 درصد تلفات ناشی از تصادفات مربوط به عابران پیاده و راكبان موتورسیكلت ها بوده است.

سردارحسینی با بیان اینكه آمار تصادفات جرحی 11 ماه سال 93 نسبت به مدت مشابه سال گذشته چهار درصد كاهش نشان می دهد، اظهاركرد: آمار تصادفات خسارتی نیز در این مدت از كاهش 10 درصدی برخوردار بوده است.

وی با بیان اینكه بیشتر تصادفات در طول روز اتفاق افتاده ، گفت: حدود 45 درصد كشته شدگان در ساعات پایانی شب و اوایل بامداد تصادف كرده اند.

سردارحسینی همچنین میانگین حضور نیروهای پلیس در صحنه تصادف را 6 تا 7 دقیقه ذكر كرد.

وی بیان اینكه هدف پلیس راهور كاهش تلفات تصادفات رانندگی است، اظهار داشت: اعمال مقررات و نظارت بر حسن اجرای آن توسط رانندگان از دلایل كاهش تلفات تصادفات در تهران است.

سردار حسینی با استناد به آمار فوق از كسب رتبه اول پلیس راهور فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در كاهش تصادفات رانندگی در میان سایر پلیس های راهور استانی كشور خبر داد و گفت: این كاهش چشمگیر با حمایت و همكاری خوب بین بخشی سایر دستگاه های مرتبط به دست آمده است.



* تمهیدات پلیس راهور تهران بزرگ در روزهای پایانی سال 93

رییس پلیس راهور تهران بزرگ مهمترین ماموریت مجموعه تحت امر خود را پوشش ترافیكی كامل سطح شهر تهران در روزهای پایانی سال و سه مناسبت مهم آن ذكر كرد و افزود: امسال با توجه به همزمان شدن پنجشنبه و جمعه آخر سال با شروع تعطیلات، تمهیدات لازم برای پوشش ترافیكی مسیرهای منتهی به بهشت زهرا (س) و معابر داخلی آن برای امروز و فردا و نیز پنجشنبه هفته آینده در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص مراجعه گسترده شهروندان تهرانی در روز جمعه پایانی سال به مراكز خرید مهم شهر تهران از جمله بازار، خیابان امین الملك، افسریه و نظیر آن گفت: پیش بینی های لازم برای پوشش كامل ترافیكی انجام شده است.

سردار حسینی از شهروندان خواست با برنامه ریزی مناسب برای مدیریت زمان خرید خود به روان سازی ترافیك در این محدوده ها كمك كنند.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ همچنین از رصد كامل این مناطق با دوربین های كنترل و نظارت تصویری در كنارحضور فیزیكی پلیس خبرداد و ابراز امیدواری كرد در ایام پایانی سال رضایت عموم شهروندان از ترافیك شهر تهران جلب شود.

سردارحسینی با بیان اینكه درایام پایانی سال ساعات فعالیت ستادهای ترخیص پلیس راهور تهران بزرگ تا ساعت 20 افزایش یافته است، گفت: با توجه به اینكه یكی از گلایه های شهروندان، خدمت رسانی تنها دو مركز مناطق یك و 12 به صورت وضعیت های بالای یك میلیون تومان بود، هم اكنون هر هفت مركز پلیس راهور تهران بزرگ به این صورت وضعیت ها رسیدگی می كنند.

وی از فعالیت دو هیات رسیدگی كننده به این صورت وضعیت ها در هفته اول نوروز خبر داد و تصریح كرد: در هفته دوم نوروز تمامی مراكز به فعالیت می پردازند.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: تنها سه واحد ترخیص در هفته اول نوروز فعالیت می كنند و با شروع هفته دوم تعطیلات تمامی واحدها كار خود را از می گیرند.

سردارحسینی با یادآوری خروج تعداد زیادی خودرو از شهر تهران در ایام نوروز گفت: اجرای طرح ترافیكی زوج و فرد شهر تهران از روز اول فروردین ماه سال 94 تا چهاردهم همان ماه لغو می شود.

وی اولین اقدام پلیس راهور تهران بزرگ در ایام نوروز را مدیریت سرعت در معابر بزرگراهی ذكر كرد و افزود: 60 گروه كنترل سرعت مجهز به دوربین های دستی ثبت تخلف در سطح بزرگراه های پایتخت حضور خواهند داشت و بر این معابر نظارت می كنند.

به گفته سردار حسینی، این تعداد گروه های سیار علاوه بر 199 دوربین ثبت تخلفی است كه به صورت ثابت در بزرگراههای تهران به ثبت تخلفات می پردازند.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ به ضرورت كاهش حضور نیروهای تحت امر خود از سطح شهر تهران اشاره و تاكید كرد: با افزایش تعداد دوربین های نظارت تصویری و اشراف كامل آن ها برمعابر شهر تهران این اقدام عملی خواهد شد.

سردار حسینی با بیان اینكه در زمان حاضر حدود 40 درصد از كل اعمال قانون پلیس راهور تهران بزرگ توسط دوربین انجام می شود، گفت: چشم انداز ما برای سه سال آینده این است كه این سهم را به 80 درصد افزایش دهیم.

وی از افزایش 119 درصدی تعداد دوربین های ثبت تخلف سطح شهر تهران در11 ماه گذشته خبر داد و افزود: به زودی با فعال شدن دوربین های ثبت تخلف ورود به محدوده ترافیكی زوج و فرد، این تعداد افزایش قابل توجهی پیدا می كند.

وی 22 فروردین ماه را زمان آغاز فعالیت رسمی 130 دوربین ثبت تخلف ورود به محدوده ترافیكی زوج و فرد ذكر كرد و گفت: این دوربین ها هم اكنون به صورت آزمایشی و ارشادی در حال فعالیت هستند.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ از برآورد ورود روزانه 300 هزار خودروی غیرمجاز به محدوده ترافیكی زوج و فرد بر اساس تصاویر این دوربین ها خبر داد و تاكید كرد: همزمان با شروع فعالیت رسمی این دوربین ها، تعداد تخلف ورود به این محدوده كاهش چشمگیری پیدا خواهد كرد.

سردارحسینی عملكرد موثر دوربین های ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز را یادآور شد و و گفت: همزمان با شروع فعالیت این دوربین ها در تیرماه سال جاری شمار ثبت این تخلف در سطح شهر تهران روزانه 140 هزار مورد بود كه در بهمن ماه به كمتر از 16 هزار تخلف در روز كاهش یافت.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ این آمارها را نشانه عملكرد موثر دوربین های ثبت تخلف ذكر كرد و افزود: تمام تلاش پلیس راهور تهران بزرگ بر توسعه فناوری اطلاعات استوار است.

سردار حسینی همچنین از اعمال قانون تخلفات حركت با دنده عقب در بزرگراه ها، تغییر خط رانندگی در برخی معابر خاص از جمله خیابان های دارای خطوط ممتد و روی پل ها و همچنین حركت كامیون ها و اتوبوس ها از خط سوم بزرگراه ها بوسیله دوربین های ثبت تخلف در سال آینده خبر داد.

وی اظهار كرد: دوربین های ثبت تخلف قابلیت برنامه ریزی برای ثبت سه تخلف متفاوت را دارند.



* توجه به حقوق شهروندی

سردار حسینی از توجه ویژه مجموعه تحت امر خود به موضوع حقوق شهروندی در سال جاری خبر داد و گفت: یكی از اقدامات انجام شده در این راستا حذف در حدود شش هزار تابلو توقف ممنوع بود كه با توجه به گلایه های شهروندان انجام گرفت.

وی اضافه كرد: همچنین تابلوی حمل با جرثقیل نیز در مواردی حذف و در چندین تابلو نیز ذكر زمان، مواقع ممنوعیت ایستادن مشخص شد.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: در 300 نقطه از میادین و معابر اصلی شهر كه در مجاورت مساجد قرار دارند نیز در مواقع نماز، جریمه ایستادن ممنوع توسط پلیس انجام نمی شود.

سردار حسینی برگزاری دوره های آموزشی دورن سازمانی را دیگر برنامه پلیس راهور تهران بزرگ در راستای توجه به حقوق شهروندی دانست و گفت: در 11 ماه سال جاری بر اساس آمار سامانه ارتباط مردمی پلیس (197)، آمار شكایات از نیروهای پلیس راهور تهران بزرگ 311 درصد كاهش یافته است.

به گفته رییس پلیس راهور تهران بزرگ در همین مدت آمار تقدیر از نیروهای تحت امر وی نیز از افزایش 112 درصدی حكایت دارد.

وی با با یادآوری تاكید مسوولان بر توجه به مسایل زیست محیطی شهر تهران، گفت: در 11 ماه سال جاری با بیش از 290 هزار وسیله نقلیه دودزا برخورد شد.

سردار حسینی با تاكید بر اهمیت بالای توجه به خطوط ویژه معابر شهر تهران، افزود: در سال 93 پوشش كامل این خطوط توسط نیروهای پلیس راهور تهران بزرگ صورت گرفت و بیش از 69 هزار مورد اعمال قانون و 17 هزار و 600 مورد هدایت به پاركینگ در این حوزه ثبت شد.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ تخلفات حادثه ساز را از مهمترین دلایل وقوع تصادفات در پایتخت ذكر كرد و گفت: تخلف سرعت غیرمجاز یكی از این موارد است كه بیشترین زمان ثبت آن از ساعت یك تا دو بامداد است.

وی اوج زمان ثبت تخلف سرعت غیرمجاز پایتخت را ساعات یك بامداد، شش صبح و 13 ذكر كرد و افزود: برای كاهش این تخلف طرح ضربت شبانه برای حداقل دو شب در هفته اجرایی شد كه در سال آینده هم ادامه خواهد داشت.

سردار حسینی از ثبت بیش از یك میلیون و 260 هزار مورد جریمه مرتبط با سرعت غیرمجاز، حركات مارپیچ و نظیر آن خبر داد و گفت: انجام تمام تخلفات حادثه ساز نمره منفی دارند.

وی از ضبط 818 گواهینامه در شش ماه اول سال 93 خبر داد و افزود: صاحبان این گواهینامه ها بیش از 30 نمره منفی كسب كرده بودند.

سردار حسینی دیگر اقدام مهم مجموعه تحت امر خود را كشف 445 دستگاه وسیله نقلیه سرقتی ذكر كرد.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ اقدامات انجام شده برای ارتقای سطح فرهنگ ترافیكی شهروندان و اصلاح رفتار آنان را یادآور شد و گفت: در سال 93 بیش از یك میلیون و 250 هزار نفر از طریق ستادهای ترخیص، ادارات، مراكز نظامی و انتظامی آموزش دیدند.

وی همچنین یكی از مهمترین برنامه های سال 94 مجموعه تحت امر خود را تقویت آموزش های درون و برون سازمانی ذكر كرد.



* طرح محدوده كم آلاینده (LEZ) فاقد ساز و كار اجرایی لازم است.

سردار حسینی با اشاره به برنامه شهرداری تهران برای اجرای طرح محدوده كم آلاینده، گفت: ساز و كار اجرایی لازم برای این طرح تاكنون وجود ندارد و در صورت آماده شدن پیش نیازهای لازم، پلیس با اجرای آن مخالفتی ندارد.ك/3

تهرام/2079/1724/ 1625
۰ نفر