۲۲ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۵۶
کد خبر: 81539525
T T
۰ نفر
برنامه ریزی برای صادرات ٢٠ میلیون تن فرآورده نفتی در سال ٩٤

تهران - ایرنا - وزیر نفت حجم صادرات فرآورده های نفتی برای سال 1394را دست كم ٢٠ میلیون تن پیش بینی كرد و گفت: صادرات فرآورده نقش مهمی در اجرای طرحهای صنعت نفت خواهد داشت.

به گزارش روز جمعه ایرنا از روابط عمومی وزارت نفت، بیژن زنگنه در گردهمایی سراسری مدیران و ذینفعان عرصه سوخت كشور افزود: افزایش صادرات فرآورده های نفتی برای ما بسیار مهم است زیرا منابع مالی بخشی از طرحهای صنعت نفت از این طریق تامین شود.

وی اظهار داشت: به عنوان مثال برخی طرحهای گازرسانی و یا بخشی از پروژه های پارس جنوبی باید از محل درآمدهای فروش فرآورده تامین شود.

وزیر نفت با بیان اینكه تحولات بزرگی در عرصه انرژی و توزیع آن ایجاد شده است، گفت: این تحولات شركت ملی پخش فرآورده های نفتی را تحت تاثیر قرار خواهد داد و متناسب با آن ماموریت این شركت نیز تغییر خواهد كرد.

زنگنه با اشاره به افزایش تولید گاز در كشور، تصریح كرد: با افزایش گازرسانی از جمله شهرها، روستاها، صنایع و نیروگاهها مسوولیت شركت ملی پخش فرآورده های نفتی با گذشته تفاوتهایی پیدا خواهد كرد.

وی با بیان اینكه در سال آینده و سالهای بعد توزیع نفت گاز در بخش حرارتی، صنعتی و نیروگاهی كاهش می یابد، افزود: همچنین توزیع نفت كوره، گاز مایع و نفت سفید در كشور نیز به تدریج به صفر می رسد.

زنگنه ادامه داد: با این وجود، وظیفه شركت ملی پخش فرآورده های نفتی در سوخت رسانی و توزیع نفت گاز و بنزین در بخش حمل و نقل و سوخت هوایی كاهش می یابد.

وی با اشار به كاهش ارسال سوخت مایع و افزایش گازرسانی به نیروگاهها در سال آینده، افزود: در سال ٩٣، ٣٠ درصد سوخت نیروگاه ها از فرآورده مایع تامین شد كه این میزان در سال آینده به حدود ١٠ تا ١٢ درصد خواهد رسید.

وزیر نفت از واگذار نشدن شركت ملی پخش فرآورده های نفتی به بخش خصوصی خبر داد و گفت: هفته آینده ابلاغیه قطعی این موضوع اعلام خواهد شد.



** راهبردهای جدید ماموریت شركت ملی پخش

وزیر نفت با بیان اینكه از این پس مجموعه ای از راهبردهای جدید با زمانبندی های دقیق در شركت ملی پخش تعریف می شود، تاكید كرد: بهتر است رابطه شركت پخش با نظام تامین سوخت تا مخازن اصلی باقی بماند و روندهای بعدی توزیع سوخت به بخش خصوصی واگذار شود.

زنگنه ادامه داد: فرآورده های نفتی باید در مخازن به جایگاه داران (كه بهتر است به صورت تعاونی و تشكلی از جایگاهداران شكل بگیرد) فروخته شود و در این حال نظارت بر توزیع نیز از سوی شركت ملی پخش انجام شود.

وی پیشنهاد داد: بهتر است تعاونی و تشكلی از جایگاهداران تشكیل شود تا مشكلات ارتباط جایگاهداران با شركت ملی پخش با سهولت انجام شود.

زنگنه از این مورد به عنوان راهبرد دوم شركت ملی پخش در آینده نام برد و گفت: ایران تنها كشوری است كه در امر توزیع سوخت دارای برند معتبری نیست و شركت ملی پخش در این روند با بیش از ٣٠٠٠ جایگاه طرف است.

وی تاكید كرد: در واگذاری جایگاههای شركتی كه قرار است به زودی اتفاق بیفتد، باید سیاست ها به گونه ای باشد كه چند شركت محدود طرف معامله قرار بگیرند.

زنگنه از عرضه سوخت به قیمت های متفاوت و متناسب با نوع جایگاه و خدماتی كه ارائه می دهد به عنوان پیشنهاد بعدی نام برد و افزود: در جایگاههای معمولی نرخ خدمات با قیمت های عادی كه در همه جای كشور وجود دارد محاسبه می شود، اما می توان جایگاه هایی با خدمات متفاوت در برخی نقاط ایجاد كرد.

وی از جایگاه های تك تلنبه ای نیز به عنوان یك راهبرد مفید بویژه برای شهرهایی كه در آن زمین گرانقیمت است، نام برد و گفت: با این روش كه هم اكنون نیز در حال پیگیری و اقدام است می توان مشكل توزیع سوخت در نقاط پرجمعیت را حل كرد.

زنگنه به روش توزیع نفت گاز براساس پیمایش كه از سال آینده در شركت ملی پخش مورد استفاده قرار می گیرد، اشاره كرد و گفت: این روش مشكلات ما در زمینه قاچاق سوخت و فرآورده را كاهش می دهد.

وی با بیان اینكه تمام بخشهایی كه از سوخت استفاده می كنند باید دارای سامانه و كارت سوخت باشند، تصریح كرد: در این زمینه می توان به ماشینهای كشاورزی اشاره كرد كه باید براساس مواردی (شماره گذاری رسمی ماشین ها و ...)به آنها سهمیه تعلق بگیرد.

اقتصام (1) 1836**1558
۰ نفر