۲۵ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۱۴
کد خبر: 81543029
T T
۰ نفر
خانه هاي تاريخي كاشان نمادي از عظمت معماري كهن ايراني

كاشان- ايرنا- خانه هاي تاريخي بيانگر باور، رسوم، سبك و سياق پيشينيان در جزئي و كلي ترين مسايل زندگي و دايره المعارف تحولات و تغييرات زندگي از سنتي به مدرن و نمادي از معماري اصيل ايراني است.

خانه هاي تاريخي به عنوان گوياترين سبك زندگي گذشتگان و نمادي از شكوه و عظمت معماري ايرانيان هنرمند در روزگاران قديم به پشتوانه امكانات حداقلي و ساده ترين تجهيزات تصديق بارز مثل حكيمانه هنر نزد ايرانيان است، مي باشد.

خانه هاي تاريخي كاشان از نمونه هاي زيبا و برجسته معماري كهن در ايران است كه به اين خطه تاريخي جلوه ويژه و مدال افتخار بخشيده است.

*خانه عامري ها

يكي از قديمي ترين و وسيع ترين مجموعه هاي مسكوني كاشان خانه عامري هاست كه قدمت آن به دوره زنديه بر مي گردد و در دوره قاجاريه توسط سهام السلطنه عامري بازسازي و توسعه يافت.

مساحت عرصه اين مجموعه 9 مترمربع با زيربناي 12 هزار مترمربع و شامل هفت حياط مركزي به صورت بيروني- اندروني و مهمانخانه بوده كه تا ساليان اخير مورد استفاده و بهره برداري قرار داشته است.

اين خانه تاريخي با 82 اتاق و هفت حياط كه بزرگترين خانه تاريخي ايران شناخته شده در سالهاي اخير در زمينه مرمت و بازسازي و تغيير كاربري آن به يك اقامتگاه گردشگري اقدام شده است.

*خانه طباطبائي

اين خانه باشكوه در نزديكي خانه تاريخي بروجردي و در جوار بقعه مبارك امامزاده سلطان اميراحمد (ع) از آثار هنري قرن دوازدهم قرار دارد و به خاطر اينكه سنگ بناي اين خانه را شخصي به نام حاج سيدجعفر طباطبائي نظنزي بنا نهاده به خانه طباطبائي موسوم و مشهور شده است.

اين خانه در زميني به مساحت 4730 مترمربع احداث و در حدود سال 1250 هجري قمري با مهارت و هنرمندي معمار معروف كاشاني استاد علي مريم ساخته شده است.

اين خانه مشتمل بر چهار صحن و حياط مي باشد كه حياط مركزي آن متعلق به قسمت بيروني و حياطهاي ديگر متعلق به اندروني خدمه بوده است.

در طرفين تالار بزرگ دو حياط خلوت و نورگير به صورت قرينه احداث شده كه داراي تابلو هاي بديع نقاشي مي باشند و از نفايس آثار هنري اين ديار به شمار مي آيند.

اسناد و قرائن نشان مي دهند كه هنرمند بزرگ و نقاش باشي دربار ناصرالدين شاه قاجار يعني ميرزا ابوالحسن غفاري كاشاني ملقب به صنيع الملك با مالك خانه دوستي نزديك و خانوادگي داشته لذا به احترام و دوستي وي با مرحوم طباطبائي در اجراي گچبري ها و ترسيم نقاشي هاي اين خانه نظارت داشته و اين موضوع ارزش و اعتبار تزئينات خانه طباطبائي را بسيار افزايش مي دهد.

خانه طباطبائي داراي پنج در ورودي مي باشد كه ورودي اصلي به دو ورودي اندروني و بيروني در قسمت هشتي تقسيم مي گردد، علت پيچ و خم هاي موجود در راهروهاي ورودي جهت شكستن اختلاف ارتفاع ها و نداشتن ديد مستقيم به داخل خانه است.

تزئينات متنوع گچبري كه در تمامي فضاهاي خانه به كار رفته است شكوه خاصي به آن بخشيده است.

*خانه عباسيان

اين مجموعه در كوي سلطان اميراحمد قرار دارد و در سال 1252هجري قمري به وسيله مرحوم حاج محمد ابراهيم يكي از نجاران خوشنام كاشان ساخته شده است.

استفاده از طرح ويژه معماري گودال باغچه و بهره گيري بهينه از فضاها و حجم هاي موجود در آن اين بنا را به يكي از منحصر به فردترين خانه اي ايران تبديل نموده است.

در اين خانه نيز از تزئينات متنوع معماري مانند گچبري و آئينه كاري استفاده شده، اين مجموعه به تحقيق و طبق نظر كارشناسان نخبه معماري جزو برجسته آثار معماري و يكي از نامزدهاي دريافت جايزه بهترين بناهاي مسكوني ايران اسلامي است.

*خانه بروجردي

اين خانه در محله سلطان امير احمد كاشان در خيابان علوي واقع شده كه توسط بازرگاني به نام حاج سيد حسن نطنزي در سال 1275 هجري قمري در دوره قاجاريه ساخته شده است.

معمار اين خانه يكي از نوابغ معماري كاشان و از طراحان معروف ساختمان به نام استاد علي مريم بوده كه در ايجاد دو بناي تاريخي ديگر كاشان يكي خانه تاريخي طباطبائي در نزديكي خانه بروجردي و ديگري تيمچه امين الدوله واقع در بازار نقش داشته است.

نقاشي هاي اين بنا در شيوه هاي متنوع و با رنگ وروغن و آبرنگ زير نظر هنرمندان نامدار نقاشي ايران در دوره قاجاريه از خاندان غفاري كاشاني ترسيم شده و طرحهاي گچبري اين خانه نيز با نظارت تهيه و به انجام رسيده است.

بخش سرپوشيده اين بنا كه شامل عمارت كلاه فرنگي با معماري منحصر به فرد تزئينات يزدي بندي و نقاشيها و گچبريهاي بسيار زيبا مي باشد، اين بنا را در زمره با ارزش ترين خانه هاي تاريخي ايران قرار داده است.

*خانه تاريخي آل ياسين

اين خانه در خيابان امام خميني كاشان واقع شده و متعلق به مرحوم حاج سيد محمد تقي پشت مشهدي است كه در زمان محمد شاه قاجار ساخته شده و به صورت موروثي در اختيار آقا نظام الدين مجتهد كاشاني (آل ياسين) اولين نماينده مردم كاشان در مجلس شوراي ملي بعد از نهضت مشروطه قرار گرفت.

كاشان داراي يكهزار و 700 اثر تاريخي شناسايي شده است، 313 اثر تاريخي اين شهرستان به ثبت ملي رسيده است كه 80 مورد از اين آثار خانه هاي تاريخي مي باشد كه سالانه پذيراي صدها هزار گردشگر خارجي و داخلي است.

خانه هاي تاريخي كاشان يكي از جاذبه هاي گردشگري ايران و كاشان است كه هرساله دهها هزار مسافر نوروزي را به سوي خود فرا مي خواند تا عظمت و شكوه معماري ايرانيان را در معرض قضاوت و ديد گردشگران قرار دهد.

3009/6021