۲۵ اسفند ۱۳۹۳، ۱۳:۲۸
کد خبر: 81543287
T T
۰ نفر

سوختگی های سطحی خطر اول چهارشنبه سوری

۲۵ اسفند ۱۳۹۳، ۱۳:۲۸
کد خبر: 81543287
سوختگی های سطحی خطر اول چهارشنبه سوری

تهران - ایرنا - معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، سوختگی های سطحی ناشی از برخورد مواد آتش زا به نقاط خاص بدن افراد را اولین خطر چهارشنبه سوری اعلام كرد و گفت: باید والدین در آیین چهارشنبه سوری بصورت ویژه مراقب كودكان، نوجوانان و جوانان خود باشند و آنها را به رعایت حقوق همه مردم بویژه افراد در معرض خطر همچون سالمندان و مادران باردار آگاه كنند.

به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت، دكتر علی اكبر سیاری گفت: سوختگی های سطحی و سوختگی های نیمه عمیق و عمیق (سوختگی های درجه یك، دو و سه) مهمترین و بیشترین درصد حوادث در چهارشنبه سوری را مخصوصا برای كودكان، نوجوانان و جوانان، بوجود می آورند.

وی افزود: مهمترین اقدامات در مواجهه با سوختگی ها این است كه افراد ابتدا باید محل سوختگی را با آب سرد و تمیز و به مدت حداقل 10 دقیقه بشویند.

سیاری اقدامات بعدی در مواجهه با سوختگی های چهارشنبه سوری را چنین تشریح كرد: خارج كردن آرام لباس افرادی كه دچار سوختگی شده اند، پرهیز از تركاندن تاول ها و پوشاندن آنها با باند استریل است.

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان كرد: آسیب دیدگی های چشمی نیز جزو مهمترین آسیب دیدگی های چهارشنبه سوری است كه بعضا منجر به نابینایی افراد نیز می شود.

سیاری تصریح كرد: در صورتیكه چشم فردی آسیب ببیند نباید چشم و پلك را با دست بمالند بلكه فقط باید با آب شستشو داده و در اولین فرصت مصدوم را به اورژانس و بیمارستان منتقل كنند.



** لزوم رعایت حال افراد در معرض خطر

وی مخاطرات مواد آتش زا برای گروه های در معرض خطر همچون بیماران قلبی، سالمندان و زنان باردار را مورد اشاره قرار داد و گفت: صدای انفجار مواد محترقه و آتش زا و شوك ناشی از آن موجب آسیب رسیدن بیشتری به این قشر می شود، همچنین نارنجك و ترقه ممكن است موجب بیهوشی این گونه افراد شود.



** خطر تركیب مواد منفجره با اكسیژن و كربن

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به خطر تركیب مواد منفجره با اكسیژن و كربن گفت: در اینگونه مواد از تركیباتی همچون نیترات، كلرات و ارسنیك استفاده می شود كه تركیب آنها با اكسیژن و كربن موجب مخاطرات خونی و تنفسی در افراد می شود و برای نوجوانان و جوانان بسیار خطر آفرین است.

سیاری با تاكید بر نقش ویژه رسانه ها به خصوص صدا وسیما در این ایام برای آموزش مردم و پیشگیری از حوادث، افزود: ضرورت دارد رسانه ها برای كنترل بیشتر سوانح و جلوگیری از حوادث در مراسم چهارشنبه سوری به آموزش مردم بویژه نوجوانان و جوانان اهتمام ویژه ای كنند، از جمله اینكه مخاطرات پرتاب فشفشه و موشك را بر روی درختان از پشت بام ها و بالكن منازل به آنان گوشزد كنند.



** مخاطرات نگهداری مواد منفجره در ظروف فلزی و شیشه ای

وی ادامه داد: افراد در صورت مواجهه با هرگونه حریقی در اولین فرصت مراتب را به شماره 125 آتش نشانی اعلام كنند و از نگهداری مواد منفجره و محترقه در ظروف فلزی و شیبشه ای به جدا خودداری كنند.

سیاری گفت: مواد منفجره ای مانند ترقه و فشفشه كه در ظاهر برای تفریح و شادی توسط افراد سودجو و به صورت دست ساز ساخته می شوند، اگر به نقاط خاصی از بدن اصابت كنند آسیب زا خواهند بود. باید والدین در آیین چهارشنبه سوری بصورت ویژه مراقب كودكان، نوجوانان و جوانان خود باشند و آنها را به رعایت حقوق همه مردم بویژه افراد در معرض خطر همچون سالمندان و مادران باردار آگاه كنند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت خاطرنشان كرد: افرادی كه تمایل به برپا ساختن آتش دارند نیز باید حتی الامكان در پارك ها و میادین بزرگ و فضاهای بازی كه شهرداری ها برای این كار در نظر گرفته اند به این كار مبادرت كنند تا از آسیب رسیدن به هموطنان در ایام منتهی به سال جدید و نوروز بیش از پیش خودداری شود.

اجتمام ** 7268 ** 1071
۰ نفر