۲۵ اسفند ۱۳۹۳، ۱۵:۳۰
کد خبر: 81543529
T T
۰ نفر

ترقه ممنوع !

۲۵ اسفند ۱۳۹۳، ۱۵:۳۰
کد خبر: 81543529
ترقه ممنوع !

این روزها با نزدیك شدن به ایام نوروز 94 به ویژه چهارشنبه آخر سال پرتاب مواد محترقه پر سر و صدا به زیر پای رهگذران به تفریحی برای جوانان و نوجوانان قد و نیم قد تبدیل شده است.

با نزدیك شدن به فصل بهار بار دیگر جنب و جوش در بازار رونق گرفت و بازار مملو از افرادی از طیف های و سنین مختلف شد كه برای نو شدن روانه بازار شدند.

پدر و مادران دست فرزندان را با محبت و به گرمی فشرده و برای خرید عید از یك مغازه به مغازه دیگر و به پاساژها و تیمچه ها می روند تا شاید لباس متناسب با ذائقه فرزندانشان را خریداری نمایند.

جوانان نیز شادان و خندان با دوستان خود به پاساژگردی پرداخته و قیمت پوشاك و لباس های مورد نظر را قیاس می كنند تا بلكه هم تراز با موجودی جیب خود بتوانند لباس نو خریداری و در عید بر تن كنند.

اما به یكباره صدای مهیبی آرامش خاطر شهروندان را بر هم زده و هر یك به نوبه خود اقدام به مذمت و نكوهش عامل این حركت زشت می كنند.

بلی، كمی آنطرف تر و نزدیك پاساژ قائم و سینمای نیمه كاره فلسطین چند جوان علاوه بر كسب درآمد از طریق فروش موادمحترقه هر از چند گاهی برای سرگرمی اقدام به پرتاب اینگونه مواد به زیر پای رهگذران كرده و از رعشه ای كه صدای مهیب موادمحترقه بر تن رهگذران پیر و جوان می اندازد خوشحال و خندان می شوند.

این فروشندگان مواد محترقه علاوه بر تسخیر دور میدان اصلی شهر همدان خیابان های منتهی به میدان شهر به خصوص خیابان بوعلی سینا را نیز به پاتوق خود تبدیل كرده و با هیاهو و سرو صدا اقدام به تبلغ و فروش مواد محترقه اشتعالزا می كنند.

آنان علاوه بر استفاده از واژگان نارنجك، تی ان تی، افشان، ترقه، فشفشه، كپسول، اكلیل و سرنج و هفت رنگ برای بازارگرمی و فروش اجناس خود، كلمه ی جدید با عنوان 'خانه خراب كن!' را نیز به تبلیغات خود برای جلب مشتری افزوده اند گویا این افراد خود نیز براستی به نادرست بودن استفاده از مواد محترقه آگاهند.

صدای مهیب و پیاپی مواد محترقه خشم برخی از رهگذران را برانگیخته و برخی مواقع شهروندان از كوره در رفته بگونه ای كه شاهد بروز تنش بین طرفین و رویارویی نامناسب در شهر می شویم.

شماری دیگر با ابروانی گره كرده به افرادی كه با این حركات ناشایست اقدام به ایجاد رعب و وحشت می كنند نظاره كرده و با مذمت و نكوهش این حركات ناشایست، برای این افراد ابراز تاسف می كنند.

برخی از این فروشندگان مواد محترقه، اقدام به ساخت اینگونه مواد پر سر و صدا در منازل شخصی كرده كه یكی از این دست مواد دست ساز منجر به نقص عضو پسر 19 ساله تویسركانی شد.

این حادثه دلخراش كه در چهارشنبه آخر سال 92 رخ داد باعث شد این جوان در جوانی از هر دو چشم نابینا شده و دیگر چشم بر روی دنیا و زیبایی های وصف ناپذیرش ببندد.

با نگاهی آسیب شناسانه به این معضل اجتماعی می توان دریافت كه كه گرچه افرادی با سنین متفاوت اقدام به فروش مواد محترقه می كنند ولی بیشتر آنها از لایه های پایین اجتماع هستند.

نگرش جامعه شناختی به این معضل ضرورت اطلاع رسانی از پیامدهای منفی و جبران ناپذیر مواد محترقه را بیشتر كرده و می طلبد با ساخت مستندهایی در این ارتباط یا برگزاری نشسیت هایی برای مدیریت و حل این معضل چاره ای بیاندیشند.

علیرضا جهانگیری خبرنگار مركز همدان