۲۶ اسفند ۱۳۹۳، ۸:۵۴
کد خبر: 81544162
T T
۰ نفر
چهارشنبه سوري يا چهارشنبه سوزي

تهران - ايرنا - ترقه‌اي كه از شيشه اتومبيلي داخل مي‌شود و بانويي پشت فرمان از هوش مي‌رود، درهاي شيشه‌اي فروشگاهي كه منفجر مي‌شود و به سر و روي عابران مي‌ريزد، زن بارداري كه بچه‌اش را سقط مي‌كند، خانه‌اي كه در آتش مي‌سوزد و دست و چشم‌هايي كه ناقص مي‌شوند و...

البته در اين چند ساله رسانه‌ها، پليس، شهرداري، آتش نشاني و بسياري ارگان‌هاي ديگر با فعاليت‌‌هاي مختلفي از شدت صدمات جاني و مالي جنگ تمام عيار چهارشنبه سوري كاسته‌اند ولي آمارها هنوز هم حكايت از بالا بودن حوادث دارد. در چهارشنبه سوري سال گذشته 6 هزار تماس با آتش نشاني تهران گرفته شد. 382 نفر در سراسر كشور زخمي شدند و 3 نفر از جمله يك كودك از دنيا رفتند.

* حوادث فراموش نشدني

سال گذشته در كمتر از چند ساعت اتفاقات تلخي روي داد؛ بيشترين آسيب‌ها به چشم، گوش و درمجموع به صورت افراد وارد شده بود و بيشترين قشري كه در حوادث اين شب آسيب ديدند مربوط به گروه سني 15 تا 24 سال بود.

ساعت 12 ظهر 4 اسفندماه يكي‌دو سال پيش انفجار مهيبي همراه با تخريب كامل يك ساختمان چهارطبقه در منطقه تهرانپارس به آتش نشاني گزارش شد و با حاضر شدن اكيپ‌هاي امدادي و پزشكي بررسي‌ها نشان داد 3 زن و يك مرد بر اثر حادثه جان باخته‌اند. وضعيت ساختمان بيشتر شبيه به يك خرابه بود تا يك ساختمان نوساز، دود تا ساعت‌ها منطقه را فرا گرفته بود و مأموران آتش نشاني در ميان دود غليظ داخل ساختمان طبقه به طبقه به دنبال قربانيان ديگري مي‌گشتند. اجساد در ميان شيون و فرياد خانواده‌ها و تماشاگران يك به يك از بالا به حياط آورده شد.

پس از آن تجسس‌هاي كارشناسان آتش‌نشاني نشان داد يكي از اهالي ساختمان روز گذشته محموله بزرگي از ترقه و موادآتش‌زا براي شب چهارشنبه سوري در زيرزمين ساختمان انبار كرده تا در آستانه پايان سال بفروشد. او هنگام ظهر و زماني كه بيشتر همسايه‌ها در خانه‌هايشان نبوده‌اند براي جوشكاري پايين رفته و هنگام كار جرقه‌اي با كارتن‌هاي مواد محترقه برخورد كرده و لحظاتي بعد انبار و در نتيجه همه ساختمان منفجر شده است.

حتماً حادثه پرتاب نارنجك دستي ميان حلقه تماشاچي‌هاي آتش در شهرك گلستان تهران را هم به ياد داريد كه منجر به زخمي شدن 6 جوان و مرگ يك پسربچه 8ساله شد. از اين گونه حوادث كه باعث قطع عضو يا سوختگي‌هاي شديد شده كم نداريم و بي‌گناهاني كه ناخواسته قرباني رفتارهاي خطرناك افراد هنجار‌شكن مي‌شوند.

*يك جشن بي‌خطر

سيدجلال ملكي، سخنگوي سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران در گفت‌و‌گو با «ايران» مي‌گويد: «ما به دنبال سلب شادي مردم نيستيم و در كنارشان هستيم تا اين سنت كهن بدون هيچ حادثه‌اي و به شكلي ايمن برگزار شود و مي‌دانيم با توجه به هشدارهاي‌مان براي چهارشنبه سوري برخي كار خود را انجام مي‌دهند و گوش‌شان بدهكار نيست. خانواده‌ها هم بايد به ما كمك كنند و در كنار فرزندان‌شان باشند و شادي صحيح را به آنها آموزش دهند.»

ملكي مي‌افزايد: «بيشترين افراد استفاده كننده از مواد محترقه بين 10 تا 16 ساله هستند و در رده بعدي 16 تا 24 ساله‌ها از اين مواد استفاده مي‌كنند. متأسفانه اين قشر به خاطر شور و نشاط جواني و پر انرژي بودن‌شان ناشيانه عمل مي‌كنند و گاهي دست به كارهايي مي‌زنند كه نه تنها جان خود را به خطر مي‌اندازند بلكه ساير افراد را هم در آستانه صدمه قرار مي‌دهند.»

ملكي با پرخطر دانستن نارنجك‌هاي دستي بويژه «اكليل و سرنج» كه خسارت‌هاي شديد جاني و مالي به بار مي‌آورد عنوان مي‌كند: «250 گرم اكليل و سرنج مي‌تواند يك آپارتمان را منفجر كند. اندكي گرما و ضربات كوچك از محرك‌هاي اصلي انفجار اين مواد هستند. موارد زيادي داريم كه نارنجك‌هاي دستي اكليل و سرنج در دست يا جيب كودكان و نوجوانان تركيده و منجر به آسيب‌هاي جدي شده است. به تازگي مأموران آتش‌نشاني در شرق تهران با گزارش يكي از شهروندان براي خاموش كردن آتش سوزي كوچكي به يك خانه قديمي در نزديكي ايستگاه اتوبوس اعزام شدند.

خانه‌اي كه پاتوق كارتن خواب‌ها بود و هنگامي كه همكارانم آنجا رسيدند و آتش را مهار كردند با تعجب ديدند كه 2 جوان از زيرزمين بيرون آمده و فرار مي‌كنند كه با توجه به مشكوك بودن رفتارآنها، مأموران با استفاده از پروژكتور به داخل زيرزمين مي‌روند و با انباري از كارتن‌هاي مواد محترقه و اكليل و سرنج روبه‌رو مي‌شوند كه در صورت سرايت آتش مي‌توانست ساختمان‌هاي مجاور را نابود كند.»

سخنگوي سازمان آتش نشاني با تأكيد براينكه واحدهاي آتش‌نشاني در پايان سال حضور چشمگيري خواهند داشت و حتي گشتزني در مناطق قديمي با بافت متراكم صورت خواهد گرفت،مي گويد: «در طول 2- 3سال گذشته از تعداد حوادث و مصدومان چهارشنبه سوري كاسته شده است و اين روند سير نزولي داشته است. سال‌هاي دورتر گاهي برخي خيابان‌هاي تهران شبيه به صحنه جنگ مي‌شد و مواد محترقه و حتي كپسول‌هاي گاز براي سرگرمي به آتش كشيده مي‌شدند. خوشبختانه در حال حاضر با كمك نهادها و ارگان‌هاي مسئول و فرهنگسازي خوب در اين زمينه شاهد قانونمند شدن رفتارها در اين گونه مراسم‌ هستيم.»

جلال ملكي هشدارهايي هم براي مردم دارد: «خانواده‌ها نمي‌توانند با تنبيه فرزندان خود، آنها را از شركت در چهارشنبه سوري منصرف كنند بلكه لازم است با نظارت بر آنها و همراه شدن براي يك شادي كوچك و بي‌خطر از حوادث احتمالي پيشگيري كنند. توصيه مي‌كنيم بانوان عزيز با توجه به پوششي كه دارند از روي آتش نپرند.

چراكه احتمال آتش گرفتن لباس‌هايشان وجود دارد. همچنين به هيچ وجه نزديك آتشي كه مشخص نيست چگونه برپا شده نايستند زيرا امكان دارد داخل آتش مواد محترقه باشد. در صورت اطلاع داشتن از محل نگهداري مواد آتش زا و محترقه هم پليس و آتش نشاني را باخبر كنند و با اين كار از بروز فاجعه جلوگيري‌كنند.»

* هرگونه تجمع ممنوع است

سردار تقي مهري، رئيس پليس پيشگيري ناجا چندي پيش با بيان اينكه برپايي تجمع براي برگزاري آيين چهارشنبه سوري ممنوع است و اجازه اين كار به كسي داده نمي‌شود، گفت:‌ «با توجه به نزديك‌شدن به چهارشنبه آخرسال برنامه‌هاي خاصي براي پيشگيري از ورود مواد محترقه خطرناك در دستور كار داريم وبا افرادي كه بخواهند براي ديگران مزاحمت ايجاد كنند و معابر اصلي را مسدود كنند، برابر قانون رفتار خواهيم كرد.>

به گفته وي هر ساله برنامه‌هاي خوبي در اين زمينه با همكاري رسانه‌هاي گروهي و بويژه صدا و سيما اجرا مي‌شود تا هيجانات منفي و مخرب اين مراسم كاهش پيدا كند. با اقدامات صورت‌گرفته تا سال گذشته اميدواريم درصد زيادي از اين آسيب‌ها كم شود و نيز اميدواريم بتوانيم از آسيب به كودكان و نوجوانان كه قشر آسيب‌پذير اين مراسم هستند پيشگيري كنيم.

*روزنامه ايران
۰ نفر