۲۶ اسفند ۱۳۹۳، ۱۰:۱۸
کد خبر: 81544313
T T
۰ نفر

سفر گردشگران ثروتمند خارجي به كهن شهر يزد

۲۶ اسفند ۱۳۹۳، ۱۰:۱۸
کد خبر: 81544313
سفر گردشگران ثروتمند خارجي به كهن شهر يزد

هفته نامه پرگار در گزارشي آورده است:سال آينده در حالي روزهاي خوش گردشگري براي استان تاريخي يزد پيش بيني مي شود كه از هم اكنون قطار اكسپرس دانوب، معروف به عقاب طلايي فروردين سال 94 بار ديگر سفرش را به يزد با همراهي گردشگراني از اروپا، آمريكا و استراليا آغاز مي‌كند.

در اين گزارش در شماره 54 مورخ 18اسفندماه هفته نامه پرگار به قلم امير ترقي نژاد آمده است: وجود بيش از 6 هزار اثر و جاذبه تاريخي و طبيعي كه بيش از 1500 مورد آنها در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است نيز از مواردي است كه يزد را در زمره استان‌هاي گردشگرپذير قرار داده است.

اين در حالي است كه بي شك با ويژگي هايي كه اين كهن شهر دارد مي توان حضور بيش از پيش گردشگران را پيش بيني كرد چرا كه ؛ يزد گنجينه اي از هنر، فرهنگ و تمدني ايراني را در خود دارد كه از آن جمله مي توان به بناهاي مذهبي، بقعه، مساجد، حسينيه ها، زيارتگاههاي زرتشتيان، خانه هاي تاريخي، آب انبارها، باغ هاي تاريخي ، بادگيرها و بازارچه ها اشاره كرد.

با اين وصف،قطار لوكس عقاب طلايي در سال ميلادي گذشته با حدود 140 گردشگر دو سفر به كهن شهريزد داشت. مسير حركت اين قطار به صورت رفت و برگشت تنظيم شده كه در هر نوبت مسافران آن بخشي از ايران را مي‌بينند. مسافران در مسير نخست در زنجان، يزد، اصفهان، شيراز، پرسپوليس و تهران توقف دارند و در پايان با هواپيما ايران را ترك مي‌كنند. قطار در پايتخت مي‌ماند تا مسافران ديگر از راه برسند و اين‌بار به سمت مشهد، كرمان، بم، يزد، شيراز، پرسپوليس، اصفهان، تهران و زنجان حركت مي‌كند و از مرز رازي خارج مي‌شود.

براساس جدول حركت قطارهاي عقاب طلايي، 'جواهرات پارسي' نخستين حركت‌اش را در سال 2015 از مجارستان به سمت ايران در 31 مارس (11 فروردين‌ماه) آغاز مي‌كند و دومين سفر اين قطار از ايران به سمت مجارستان در 13 آوريل برابر با 24 فروردين‌ماه خواهد بود.

قطار اكسپرس دانوب سفرهاي بعدي خود را در مسير جواهرات پارسي در پاييز و زمستان سال بعد و در ماه‌هاي سپتامبر، اكتبر و نوامبر خواهد داشت و به طور كل براي سال 2015 هشت برنامه سفر به مقصد ايران تنظيم كرده است.هزينه سفر با اين قطار كه واگن‌ها و برخي از كوپه‌هاي آن به سبك دهه‌ي 50 ميلادي طراحي شده بين 9 تا 15 هزار دلار است. برخي از كوپه‌هاي اين قطار داراي خدمتكار، سرويس بهداشتي و حمام اختصاصي است.

برنامه سفر با اين قطار در مسير جواهرات پارسي، 15 روزه تنظيم شده كه يك هفته از آن به ايران اختصاص دارد. مبدأ حركت اين قطار بوداپست در مجارستان است و قطار در ادامه از كشورهايي چون رماني، بلغارستان و تركيه مي‌گذرد.

** درباره حضور اولين و دومين قطارلوكس اروپا به يزد

ورود نخستين قطار خصوصي اروپايي به ايران در رسانه‌هاي خارجي بازتاب گسترده‌اي داشت. ابراهيم پورفرج مجري اين پروژه در ايران نيز پس از انجام نخستين سفر اين قطار به ايران، گفته بود: 12 هزار نفر از گردشگران خارجي كه 45 درصد آن‌ها مليت آمريكايي دارند، براي سفر با عقاب طلايي به ايران اعلام درخواست كرده‌اند.

'تيم ليتر'مدير شركت عقاب طلايي نيز با بيان اين‌كه تمام بليت‌هاي اين قطار پس از سفر نخست به فروش رفته است، اظهار كرده بود:‌ عقاب طلايي يك قطار لوكس و گران است كه جوان‌ترها براي سفر با آن بايد پول و زمان كافي داشته باشند، براي همين بيشترين مسافران اين قطار سن بالايي دارند و جزو افراد بازنشسته هستند كه وقت و سرمايه بيشتري براي سفر با اين قطار دارند.

نخستين قطار لوكس اروپا معروف به عقاب طلايي با 96 گردشگر از 14 مليت آبان سالجاري وارد يزد شد. اين گروه گردشگري كه تجار جواهر بودند با قطار لوكس عقاب طلايي دانوب حركتشان را از مجارستان در مسير جواهرات پارسي آغاز كرده كه با گذشتن از كشورهاي روماني، بلغارستان و تركيه وارد ايران و پس از توقف در زنجان اوايل فصل پاييز سالجاري وارد يزد شدند.

اين گرشگران پس از استقبال در راه آهن از مكان هاي گردشگري يزد نظير مسجد جامع، ميدان اميرچقماق، موزه آب و دخمه زرتشتيان بازديد ويزد را به مقصد اصفهان ترك كردند.

اما دومين قطار حامل گردشگران اروپايي در يك گروه 65 نفري يك هفته بعد از سفراول اين قطار به يزد وارد كهن شهر يزد شد.از گردشگران اين قطار نيز با موسيقي سنتي و شيريني يزد استقبال شد و اين گروه از مكان هاي گردشگري يزد نظير مسجد جامع ، ميدان اميرچقماق ، موزه آب و دخمه زرتشتيان بازديد كردند.

اين گردشگران كه از اتباع كشورهاي آلمان، اتريش، فرانسه، تركيه، اسپانيا، سنگاپور و سوييس بودند ابتدا از دخمه و آتشكده زرتشتيان در شهر يزد ديدن كردند. از آنجايي كه استان هاي اصفهان، فارس و يزد به عنوان مثلث گردشگري در مركز ايران محسوب شده و پكيچ كاملي از جاذبه هاي گردشگري را در خود جاي داده اند جزء مقاصد اصلي گردشگري اين گروه اروپايي بود.

** يزد رتبه دوم جذب گردشگر خارجي را به خود اختصاص داد

معاون گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد با اشاره به جذابيت هاي گردشگري اين استان مي گويد: يزد اكنون به قطب گردشگري تبديل شده و بايد از ظرفيت ايجاد شده به خوبي بهره‌مند شويم.

مصطفي فاطمي مي افزايد: يزد در سال 1389 رتبه پنجم كشور در زمينه جذب گردشگر خارجي را داشت و گردشگران حداقل يك شب اقامت در يزد را در برنامه خود داشتند اما يزد اكنون با سه شب اقامت گردشگر و حجم سفرها به اين استان، رتبه دوم جذب گردشگر خارجي را به خود اختصاص داده است.

وي ادامه داد كه ميزان جذب گردشگر در سال 90 نسبت به سال 89 با افزايش 24 درصدي، سال 91 نسبت به سال 90 با افزايش 21 درصدي، سال 92 نسبت به سال 91 با افزايش 100 درصدي و در 10 ماه نخست سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته نيز افزايش 100 درصدي در جذب گردشگر به ويژه گردشگر خارجي داشته است.

وي مي افزايد: هم‌اكنون در استان يزد 3هزار و 555 تخت در هتل‌ها موجود است كه اين آمار در مقابل حجم گردشگران بسيار كم است و در اين هنگام از سال، كمبود آنها بيشتر احساس مي‌شود.

فاطمي، روند توسعه و رشد گردشگري در استان يزد را بسيار شتاب‌زده خواند و بيان كرد: يزد نيز گام‌هاي بلندي در زمينه توسعه زيرساخت‌هاي گردشگري برداشته اما هنوز تا رسيدن به استانداردها فاصله بسياري داريم.

در همين حال مديركل ميراث فرهنگي، ‌ صنايع دستي و گردشگري استان يزد با اشاره به ثبت هزار و 548 اثر تاريخي در استان يزد مي گويد: همين تعداد آثار تاريخي يكي از عوامل موثر حضور گردشگران خارجي در اين استان است.

محمد مهدي شرافت اظهار مي دارد كه تاكنون بيش از شش هزار و 500 اثر تاريخي و طبيعي در استان يزد شناسايي شده است.

وي مي گويد: يزد يكي از باستاني ترين شهرها و استانهاي كشور به شمار مي رود و وجود هزار و 548 اثر تاريخي در فهرست آثار ملي گواهي بر اين مدعاست.

وي با بيان اينكه 26 مورد از بناهاي تاريخي در سال جاري در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است، خاطرنشان كرد: 24 مورد از اين آثار منقول و دو اثر معنوي بوده است.

شرافت با بيان اينكه آثار تاريخي، معنوي و طبيعي شناسايي شده در استان يزد بيش از اين تعداد است، بيان كرد: در حال حاضر حدود 50 پرونده ثبتي ديگر نيز آماده ارسال به سازمان ميراث فرهنگي براي ثبت ملي است.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد، نوع مستندسازي، عكسها و اطلاعات موجود در اين پرونده ها را از جمله عواملي عنوان كرد كه در راستاي بالا بردن كيفيت پرونده هاي ثبتي استان مؤثر بوده اند.

وي در مورد تعداد بناهاي ثبتي شهرستانهاي استان يزد نيز اظهار داشت: در شهرستان يزد 571 اثر، شهرستان ميبد 258 اثر، شهرستان اردكان 239 اثر، شهرستان ابركوه 119 اثر، شهرستان مهريز 98 اثر، شهرستان تفت 93 اثر، شهرستان اشكذر 60 اثر، شهرستان خاتم 54 اثر، شهرستان بافق 38 اثر و در شهرستان بهاباد 19 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملي وجود دارد.

وي، بافت تاريخي شهر يزد را بزرگترين و مهمترين اثر ثبتي يزد اعلام كرد و افزود: اين اثر به شماره 15 هزار در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.

شرافت در مورد نخستين اثر ثبتي استان يزد نيز اظهار داشت: اولين اثر ثبتي استان يزد گنبدعالي در شهرستان ابركوه است كه در سال 1312 به شماره 195 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.ك/1

1968