۲۶ اسفند ۱۳۹۳، ۱۹:۱۰
کد خبر: 81545087
T T
۰ نفر
700 هزار نفر در استان اصفهان در مناطق آلوده به سالك ساكن هستند

كاشان– ايرنا- كارشناس سالك دانشگاه علوم پزشكي استان اصفهان گفت: حدود 700 هزار نفر در اين استان در مناطق آلوده به سالك زندگي مي كنند كه هر ساله بالغ بر سه هزار نفر از آنان مورد گزش نيش پشه مبتلا به سالك قرار مي گيرند.

به گزارش ايرنا، جواد رمضانپور روز سه شنبه در جلسه كارگروه سلامت و امنيت غذايي اردستان از شناسايي 80 كانون آلوده به سالك در سطح استان خبر داد و گفت: تاكنون با صرف اعتبار حدود 20 ميليارد ريال 85 هزار هكتار از اراضي آلوده تحت عمليات مبارزه با سالك قرار گرفته است.

وي با ابراز نگراني از گسترش اين بيماري در سطح استان گفت: شهرستان نايين نيز در حال پيوستن به شهرهاي مبتلا به اين بيماري در استان مي باشد.

رمضانپور همچنين افزود: با برگزاري جلسه هايي در سطح كشور و استان برنامه هاي پيشگيري از بيماري سالك در قالب يك برنامه عملياتي سه ساله از سال 94 تا 96 تصويب شده تا نتايجي كه براي كنترل بيماري سالك در سال هاي گذشته بدست آمده است حفظ شود.

وي با اشاره به اينكه بيماري سالك در استان اصفهان و شهرستان اردستان از نوع روستايي مي باشد و در نيمه اول سال از اول فروردين تا پايان شهريورماه سال آتي ادامه خواهد داشت، تصريح كرد: در اين راستا اقدام هاي لازم جهت آموزش و اطلاع رساني عموم مردم صورت گرفته تا شاهد كاهش تعداد مبتلايان به بيماري سالك باشيم.

به گزارش ايرنا، بيماري سالك احشايي كه بيشتر با نام هندي آن يعني كالا آزار (بيماري سياه) معروف است بيماري عفوني و انگلي است كه عموما به وسيله گونه هايي از پشه خاكي به انسان منتقل و انسان به عنوان ميزبان تصادفي و سگ به عنوان مخزن انگل محسوب مي شود.

براساس گزارش سازمان بهداشت جهاني سالانه 500 هزار مورد جديد و حداقل 50 هزار مرگ از كالا آزار در جهان روي مي دهد.

سالك احشايي يك بيماري ناتوان كننده و تا حدودي كشنده است كه بيشتر در گروه سني زير پنج سال رخ مي دهد.

عدم رعايت نكات بهداشت محيط بويژه در مورد زباله يكي از عوامل بروز اين بيماري بوده و رعايت بهداشت فردي و عمومي بهترين راهكار پيشگيري از سالك است.

همچنين براساس بررسي هاي انجام شده در ايران در حال حاضر كالاآزار در برخي نقاط استان هاي اردبيل، آذربايجان شرقي، فارس، بوشهر و خراسان شمالي به صورت منطقه اي وجود دارد، ولي موارد تك گير آن از ساير نقاط كشور نيز گزارش مي شود.

سالك سيستميك و يا احشايي بيماري است كه بر تمام بدن اثر دارد، دو تا هشت ماه پس از آنكه پشه انسان را نيش زد اين نوع سالك رخ مي دهد، انگل اين پشه باعث كاهش تعداد گلبول هاي سفيد مبارزه كننده با بيماري مي شود و به سيستم ايمني بدن آسيب مي رساند.

سالك احشايي معمولا به طور ناگهاني در كودكان شروع مي شود و داراي علايمي همچون سرفه، اسهال، تب و استفراغ است.

فرماندار اردستان نيز در اين جلسه خواستار تخصيص رديف اعتباري براي مبارزه با بيماري سالك و جلوگيري از گسترش آن در مناطق آلوده مانند اردستان و ديگر مناطق استان شد.

بهرام خواجه سعيدي با اشاره به اينكه شبكه بهداشت و درمان در بحث اجراي مصوبات كارگروه سلامت و امنيت غذايي در دو سال گذشته رتبه نخست استان را به خود اختصاص داده است، افزود: در زمينه هتلينگ و پروژه هاي عمراني نيز در طرح تحول نظام سلامت رتبه سوم استان را كسب كرده است.

وي با اشاره به اينكه مشكلات جسمي، روحي و رواني ناشي از بيماري سالك قابل جبران نيست، خواستار توجه بيشتر وزارت بهداشت و درمان به اين موضوع شد.

خواجه سعيدي تصريح كرد: در كارگروه سلامت و امنيت غذايي استان مبلغ سه ميليارد ريال از محل اعتبارت خشكسالي و مديريت بحران براي اجراي برنامه پيشگيري از بيماري سالك شهرستانهاي استان در سال 94 در نظر گرفته شده كه اميدواريم اعتبار قابل توجهي نيز به شهرستان اردستان اختصاص يابد.

7431/6021