۲۶ اسفند ۱۳۹۳، ۲۰:۳۳
کد خبر: 81545154
T T
۰ نفر
دستاوردهای سال 93 و چشم انداز 94

تهران - ایرنا - رئیس كل بانك مركزی مهمترین برنامه های این بانك در سال 1394 را گسترش چتر نظارتی بانك مركزی، انسجام بازار پول، یكسان سازی نرخ ارز و ساماندهی مطالبات غیرجاری شبكه بانكی كشور عنوان كرد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی بانك مركزی، در این جلسه كه با حضور اعضای هیات عامل و مدیران بانك مركزی برگزار شد، ولی الله سیف ضمن مرور دستاوردهای بانك مركزی در سال 1393، مهمترین اهداف و برنامه های این بانك در سال آتی را نیز تشریح كرد.

رئیس كل بانك مركزی كنترل تورم را منوط به رعایت انضباط در نظام مالی و پولی كشور دانست و گفت: از جمله موارد به شدت نیازمند رعایت انضباط اعطای تسهیلات و رشد پایه پولی است. پیش بینی ما توان تسهیلات دهی شبكه بانكی به میزان 280 هزار میلیارد‌ تومان در سال 93 بود كه این رقم در پایان بهمن به 292 هزار میلیارد تومان رسیده كه بیش از 60.3 درصد آن به سرمایه در گردش اختصاص یافته است و این رقم در بخش صنعت به بیش از 81 درصد می رسد و توانسته ظرفیت های بلااستفاده تولید را به حركت درآورد و خوشبختانه توانستیم با كمترین هزینه به بیشترین اثربخشی دست یابیم.

وی افزود: این آمار نشان می دهد انتقادات به اتخاذ سیاست های انقباضی نادرست است چون این سیاست ها در جهت گیری خروج از ركود موثر بوده اند.

سیف گفت: رشد نقدینگی در بهمن ماه سال جاری به 21.7 درصد رسیده كه در مقایسه با بهمن ماه سال گذشته كه معادل 28.3 درصد بود، كاهش قابل قبولی داشته و این موضوع نشان از كنترل مناسب و سیاست های درستی است كه در بانك مركزی اتخاذ شده، البته همزمان تركیب نقدینگی نیز بهبود یافته است.

وی افزود: 13.1 درصد رشد مربوط به ضریب فزاینده پولی است و 4.1 درصد هم رشد پایه پولی را داشته ایم كه نشان دهنده بهبود كیفیت نقدینگی است.

رئیس كل بانك مركزی در ادامه، ثبات بازار ارز را دیگر دستاورد بانك مركزی در سال 1393 برشمرد و گفت: در سال 93 علی رغم تحقق پیش بینی های صورت گرفته در مذاكرات هسته ای و حجم بالای تقاضای ارز، تنها افزایش 0.6 درصدی قیمت ارز را شاهد بودیم و این مهم با كمترین دخالت محقق شده است و بازار ارز شرایط ثبات نسبی را تجربه می كند.

وی تاكید بر قیمت منطقی ارز و كنترل شوك های موقتی را دلایل این ثبات عنوان كرد.

رییس شورای پول و اعتبار، بزرگترین دستاورد بانك مركزی در سال 93 را ساماندهی بازار غیرمتشكل پولی عنوان و خاطرنشان كرد: با توجه به قدرت مالی موسسات غیرمجاز و حمایت هایی كه از این موسسات وجود داشت، ساماندهی بازار غیرمتشكل پولی بسیار سخت می نمود ولی با تلاش های بخش نظارت بانك مركزی تا حدی توانستیم انضباط را به این بازار به صورت نسبی برگردانیم.

سیف تاكید كرد: در مقطعی 30 درصد از حجم فعالیت های پولی خارج از حوزه نظارت بانك مركزی بود كه در حال حاضر این رقم به كمتر از 20 درصد رسیده است.

رئیس كل بانك مركزی نوع رقابت بانك ها در مورد نرخ سود را نیز از دیگر چالش های بانك مركزی برشمرد و افزود: بازیگران اصلی این حوزه، بانك ها و موسسات اعتباری غیرمجاز هستند ولی با توجه به اینكه موسسات، الزامات نسبت سپرده قانونی نزد بانك مركزی را رعایت نمی كنند، مزیت رقابتی در این حوزه به دست آورده اند و باعث بروز بی انضباطی در حوزه رقابت در جذب سپرده شده اند.

سیف در بخش دوم سخنان خود در این نشست در تشریح برنامه های مهم سال آتی بانك مركزی، گسترش چتر نظارتی بانك مركزی را از مهمترین برنامه های این بانك معرفی كرد و گفت: حوزه نظارت بانك مركزی در سال آتی باید در دو بخش«شناسایی هرچه بیشتر موسسات غیرمجاز و منضبط كردن آنها» و «تعمیق كیفیت نظارت بانك مركزی در حوزه پولی» فعالیت كند. استفاده از ظرفیت های حسابرسان مستقل، استفاده از نتایج طرح «بررسی ثبات پایداری مالی» كه توسط پژوهشكده پولی و بانكی بانك مركزی انجام شده است و نیز «طراحی نظام نظارت بانك مركزی بر بانك ها» می تواند در این حوزه راهگشا باشد.

رئیس كل بانك مركزی اصلاح نرخ سود بانكی را از جمله مباحث مهمی خواند كه در سال آتی بانك مركزی آن را پیگیری خواهد كرد. وی تصریح كرد: در طول سال های پس از انقلاب، اولین دوره ای است كه در شبكه بانكی، نرخ سود مثبت داریم ولی نرخ سود 28 و 29درصد باتوجه به تورم 15.8 درصد در پایان بهمن 93، نرخ غیرقابل قبولی است و ادامه این رقابت شبكه بانكی را با مشكل مواجه خواهد ساخت.

رییس شورای پول و اعتبار تاكید كرد: وظیفه بانك مركزی اصلاح این رویه نادرست است و از طرفی، فرهنگ رقابت بانك ها در زمینه رشد سپرده باید تغییر كند و به سایر خدمات و ظرفیت های بانك ها هم توجه جدی شود.

سیف با اشاره به تجربه موفق یكسان سازی نرخ ارز در سال های 1380 و 1381، گفت: ثبات بازار ارز از اولویت های اصلی بانك مركزی است و پس از عادی سازی روابط بانكی بین المللی بعد از مذاكرات، یكسان سازی نرخ ارز را عملیاتی خواهیم كرد و در صورت عدم توافق، سناریوهای جایگزین را نیز پیش بینی كرده ایم.

رئیس كل بانك مركزی مطالبات غیرجاری را از چالش های مهم نظام بانكی خواند و افزود: بحث مطالبات غیرجاری هنوز برای جامعه به خوبی بیان نشده و باعث شده است نوك تیز انتقادات در این حوزه به سمت شبكه بانكی نشانه رود در حالی كه این مطالبات تحت تاثیر عوامل مختلفی چون تسهیلات تكلیفی، تسهیلات طرح های زودبازده و ... شكل گرفته و غیر از نظام بانكی عوامل متعدد دیگری نیز در شكل گیری آن نقش داشته اند.

سیف با بیان اینكه باید راهكار مناسبی برای تعیین دقیق میزان مطالبات معوق داشته باشیم، تاكید كرد: با همكاری دستگاه ها و نهادهای دیگر نسبت به وصول و كاهش مطالبات معوق می‌ توان اقدام نمود.

وی با اشاره به بی نظمی بانك ها در بازپرداخت بدهی به بانك مركزی و موضوع اضافه برداشت ها، اوایل سال آتی را زمان مناسبی برای ساماندهی این موضوع عنوان كرد.

رئیس كل بانك مركزی در پایان خاطرنشان كرد: بانك مركزی به تدریج نقش موثر خود در نظام اقتصادی كشور را به دست آورده و امیدواریم در سال آینده نیز این مسیر تداوم داشته باشد.

رییس شورای پول و اعتبار همچنین ضمن قدردانی از زحمات مجموعه مدیران و كاركنان بانك در حصول موفقیتهای اقتصادی اخیر، افزود: سال پرتلاشی را پشت سرنهادیم و بخش عمده این تلاشها بر دوش شما بود و این زحمات باعث شد تا دستاوردهای مثبت و افتخار آمیزی برای كشور حاصل شود و با توجه به مشاركتی كه در خلق این دستاوردها داشتید، جا دارد از زحمات همه شما قدردانی نمایم.

سیف در پایان ابراز امیدواری كرد این دستاوردها، انگیزه های قوی تری را برای سال‌ آینده و سال های آتی ایجاد نماید تا بانك مركزی بتواند در مسیر رو به رشد حركت كرده و نقش محوری خود را به نحو مطلوبی ایفاء نماید.

اقتصام(1)9141**1558
۰ نفر