۲۷ اسفند ۱۳۹۳، ۱۳:۲۰
کد خبر: 81545881
T T
۰ نفر

وزیر نفت:

ایران از سهم خود در اوپك كوتاه نمی آید

۲۷ اسفند ۱۳۹۳، ۱۳:۲۰
کد خبر: 81545881
ایران از سهم خود در اوپك كوتاه نمی آید

تهران - ایرنا - وزیر نفت با بیان اینكه از سهم ایران در اوپك كوتاه نمی آییم، گفت: اراده سیاسی وجود دارد كه اختلال در بازار ایجاد می كند و اگر این اراده سیاسی از كارش دست بردارد، قیمت نفت به سمت بالا می رود.

به گزارش ایرنا از وزارت نفت، بیژن نامدرا زنگنه همچنین با تاكید براینكه توانستیم تحریم ها را دور بزنیم، افزود: محدودیت ها ما را متوقف نمی كند و كارها به خوبی پیش می رود.

وزیر نفت با اشاره به این كه تیم مذاكره كننده ما از روز دوشنبه دور تازه گفتگوها را آغاز كردند، گفت: صنعت نفت نشان داده است می تواند كارها را به خوبی انجام دهد و اگر پای میز مذاكره نشسته است به این دلیل نیست كه نمی تواند فازهای میدان گازی پارس جنوبی را راه بیاندازد؛ ما در حالی مذاكره می كنیم كه در یك سال گذشته توانستیم ١٣٠ میلیون مترمكعب به ظرفیت تولید گاز ایران بیفزاییم.

زنگنه با بیان این كه با اجرای این پروژه نشان دادیم كه می توانیم تحریم ها را دور بزنیم، تصریح كرد: ما می توانیم درشرایط سخت كار كنیم و این گونه نیست كه از سر احتیاج مذاكره كنیم؛ دنیا نیز به ما احتیاج دارد و ما معقولانه می خواهیم با دنیا ارتباط داشته باشیم.

وی افزود: اگرچه هزینه ما در شرایط تحریم سنگین تر می شود و زمان ها برای ما بیشتر می شود اما اینگونه نیست كه تحریم ها ما را متوقف كند، ما ثابت كردیم كه تحریم ها نمی تواند ما را متوقف كند.

وزیر نفت افزود: كاركنان صنعت نفت ثابت كردند كه نمی گذارند ایران به زمین بنشیند و این كشور را متوقف كنند.

زنگنه با اشاره به این كه افتتاح این فاز همسو با اقتصاد مقاومتی و در آستانه شصت و چهارمین سال ملی شدن صنعت نفت انجام شد، تصریح كرد: حتی اگر تحریم نداشتیم و مدیریت اجرای كار هم با شركت های خارجی بود و منابع مالی هم محدودیت نداشتیم بازهم اجرای فاز ١٢ كار فوق العاده ای بود.

وزیر نفت با اشاره به این كه امسال بیش از ١٢٥ میلیون مترمكعب به تولید گاز كشور افزوده شده است، تصریح كرد: این بدان معناست كه ١٢ ردیف پالایشی و هفت عرشه ظرف یك سال وارد مدار تولید شده است؛ كه كار فوق العاده ای است.

زنگنه با یادآوری این كه هرگز در گذشته كه خارجی ها در ایران بودند ظرف یك سال ٢ عرشه به دریا انداخته نشده است، گفت: همچنین هیچگاه ٢ یا ٣ ردیف پالایشی در یك سال وارد مدار تولید نشده است؛ بنابراین افتتاح فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی تحت شدیدترین، ظالمانه ترین و بی رحمانه ترین تحریمها انجام شد و كار بزرگی است.

وزیر نفت با تاكید بر این كه برنامه های سال آینده در شرایط تحریم بسیار سخت است، گفت: چنانچه تحریم برداشته شود می توانیم جهش داشته باشیم و اگر هم برداشته نشود همه برنامه ها را از جمله پارس جنوبی با همان برنامه و شدتی كه گفتم ادامه می دهیم و برنامه پالایشگاه سیراف و حوزه نفتی غرب كارون و صادرات گاز به عراق را ادامه می دهیم.

زنگنه در ارزیابی بازار نفت ، هم گفت: قیمت نفت به شكل طبیعی باید به سمت بهتر شدن برود چرا كه آنهایی كه قیمت را پایین آوردند خودشان بیش از همه تحت فشار هستند.

وی افزود: ما مرد جنگ هستیم و به خاطر مواضع سیاسی و اراده ملتمان و رسیدن به اهدافی ١,٥ میلیون بشكه از صادراتمان را از دست دادیم و مقاومت كردیم و تصور می كنند اگر ٤٠ دلار از قیمت نفت كم كنند ما از مقاومتمان دست برداریم ، دست برنمی داریم.

وزیر نفت خاطر نشان كرد: خودشان هم فهمیده اند كه اشتباه كرده اند و بازار هم متوجه شده است و می خواهد قیمتها بالا برود ولی اراده سیاسی وجود دارد كه اختلال در بازار ایجاد می كند و اگر این اراده سیاسی از كارش دست بردارد قیمت نفت به سمت بالا می رود.

وی افزود: بهبود شرایط بازار در سال آینده به كلان مسائل سیاسی ما با دنیا بستگی دارد و من هم نمی توانم پیشگویی كنم.

وزیر نفت تاكید كرد كه اوپك در جریان كاهش قیمتها اصلا خوب عمل نكرد و افزود: مشكل اوپك این است كه حتما باید اجماع به دست بیاید و نقطه ضعف و قوت اوپك هم در همین ویژگی است.

زنگنه گفت: اوپك در اجلاس قبلی، نتوانست تصمیم بگیرد و به همین دلیل هر كسی كار خودش را كرد و تصمیم دوره قبل را ادامه داد.

وزیر نفت اظهار داشت: طبق تصمیم قبلی هر عضوی یك سقف تولید داشت و در دوره ای سهمیه هر عضو را حذف كردند و گفتند اوپك در مجموع ٣٠ میلیون بشكه را تولید كند و این كار بسیار اشتباهی است. و این یعنی آزاد گذاشتن تعدادی از كشورها كه بروند سهم بقیه را بخورند و اگر دیگران خواستند دوباره برگردند مجبور باشند بجنگند.

وی اظهار داشت: مشكلی نیست و ما می جنگیم و یك بشكه هم از سهمیه قبلی خود كوتاه نمی آییم ولی اوپك مجوز حقوقی دارد و می تواند این كار را انجام دهد.

زنگنه در ادامه گفت: در نهایت با همه این مسائل بودن اوپك بهتر از نبودن آن است و خیلی ها می خواهند اوپك نباشد و اوپك تنها سازمانی است كه در جهان سوم داریم و توانسته در معادلات اقتصادی دنیا تاثیر داشته باشد و هیچ مشابهی ندارد.

وی اضافه كرد: اوپك سازمانی است كه نماینده های آنها منعكس كننده سیاست های كشورهایشان هستند و اراده سیاسی ضمامداران در پشت اظهارات وزارت نفت هست و همیشه می گویند وزرای نفت كشورهای عضو اوپك وزاری دوم خارجه كشورشان هستند چرا كه باید آشنایی زیادی به این مسائل داشته باشند و تصمیم های ساده ای اتخاذ نمی شود.

وزیر نفت ادامه داد: باید تلاش كنیم كه غیراوپك هم تولیدش را كم كند چرا كه الان همكاری خوبی ندارند، هرچند الان ضرر زیادی دارند ولی حرفی رسمی نمی گویند.

زنگنه با بیان اینكه همین حالا هم دولت آمریكا كمك زیادی به تولید كنندگان كرده تا تولیدشان افت نداشته باشد و همین كه اجازه صادرات میعانات گازی و نفت سبك را داد برای افزایش سودشان بوده است ، افزود: كمكهای مالیاتی زیادی را هم اجرا كرده اند و مقاومت زیادی در آن سوی بازار وجود دارد.

به گزارش روابط عمومی وزارت نفت، زنگنه، همچنین پرداخت یارانه های نقدی را یكی از چالشهای مهم صنعت نفت برشمرد و گفت: پرداخت یارانه ها فشار زیادی به صنعت نفت وارد می كند و اصلا پولی كه دریافت می شود بیش از توان صنعت نفت است.

اقتصام (1) 2022** 1574
۰ نفر