۲ فروردین ۱۳۹۴، ۱۳:۳۴
کد خبر: 81548903
T T
۰ نفر

پنجشنبه بازار ميناب هرمزگان ميزبان مسافران نوروزي

۲ فروردین ۱۳۹۴، ۱۳:۳۴
کد خبر: 81548903
پنجشنبه بازار ميناب هرمزگان ميزبان مسافران نوروزي

بندرعباس - ايرنا- شهر تاريخي ميناب هرمزگان كه درگذشته به آناميس معروف است وشهره پنجشنبه بازار آن هرچند از نفس افتاده ولي همچنان پذيراي مسافران وگردشگران نوروزي هست ويكي از مقصد گردشگري دراين ايام به شمار مي رود.

از يك سو گفته مي شود ميناب با بيش از 100هزار سال سابقه تاريخي ، بنيان شهر ميناب در زمان ساسانيان برمي گردد اما بعضي از اسناد تاريخي موجود نشان مي دهد واز سوي مي گويند اين شهرستان از قدمتي بيش از 2500 سال برخوردار مي باشد كه بدين منظور مي توان به سفر نامه نئارخوس ( نئاركوس)سردار اسكندر مقدوني مراجعه كرد اين احتمال نيز هست كه اين شهر در زمان ساسانيان به آباداني و رونق رسيده است .

نام هاي قديمي همچون مينوو ، ميناو و آناميس و همچينن نام هاي مينا ، هرمز ، هارموز ، و توسط نئارخوس دريانورد مقدوني در سفر نامه اش با عنوان هارموز و يا آرموز نام برده شده است.

شايد وجه تسميه ميناب ، آب فرآوان و رودخانه پر آب با آب شيرين آن بوده و قديمي ترين نامي كه در كتب تاريخي و در زمان هخامنشي از ميناب برده شده شهر اورگانا ORGANA بوده است ، ميناب در سال 1310 هجري شمسي در تقسيمات كشوري به شهر تبديل شد ودر سال 1334 به شهرستان وهم اكنون به فرمانداري ويژه ارتقا يافته است.

به علت نخلستانهاي وسيعي در منطقه ميناب ، در نوشت ها ونقشه هاي قديمي از اين منطقه بعنوان مغستان نام برده شده است . مغ ( نخل) يك كلمه اصيل فارسي است و در هرمزگان و زبان بندري وسيعا استفاده مي شود . بنا به بعضي نوشته ها كلمه هرمز در اصل هرمغ بوده كه بعدها به هرمزتغيير پيدا

كرده است .

ادريسي ، بلاذري ، اصطخري، عارف ، ابن بطوطه و ماركوپولو در نوشتهاي خود از بندر هرمز ومنطقه مغستان بعنوان منطقه اباد ، سرسبز با بازارهاي پر رونق در شمال خليج فارس ياد مي كنند.

پنجشنبه بازار ميناب با قدمتي چند صد سا له خود هنوز يكي از بازارهاي مهم محلي است كه از دوران گذشته بجا مانده است ونمايشگاهي از انواع كارهاي دستي، هنري و فرهنگي شرق هرمزگان تشكيل مي دهد كه كمتر جاي در ايران شمامي توان پيدا كرد كه در يك روز و در يك جا شاهد چنين تنوعي باشد.

محل اسقرار اين بازار كه هر پنجشنبه برپا مي شود تا همين چند سال قبل داخل شهر و نزديك بازار طالقاني بود ولي هم اكنون به بلوار ساحلي انتقال پيدا كرده است.

مهم ترين محصولات كشاورزي شهرستان ميناب، مركبات، خرما ،صيفي جات، غلات،پرتقال، ليمو ترش، گوجه فرنگي، خيارسبز،هندوانه، پياز، بادمجان و... است،باغ هاي انبه ميناب معروف هستند، انبه ميوه اي درشت و بيضي شكل است كه طعم بسيار خوبي دارد،از ميوه نارس آن كه ترش مزه است،در تهيه ترشي بندري استفاده مي كنند.

از بين جاذبه هاي فراوان گردشگري اين شهرستان مي توان به قلعه هزاره،سواحل ميناب و سواحل زيباي كوهستك و كريان،جنگل هاي حراي تياب درفاصله20 كيلومتري ميناب، درياچه سد ميناب، چشمه آب گرم گيودر فاصله 20كيلومتر ميناب، بام ميناب و پارك جنگلي را به عنوان شاخص ترين ها اشاره كرد.

قلعه هزاره ميناب يا قلعه بي بي مينو(درگذشته دو قلعه وجود داشته كه يكي از آنها ويران شده ) تا اواخر دوره قاجار مركز حكومت محلي بوده و در اطراف آن خندقي وجود داشته كه هميشه سربازان مسلح در آن نگهباني مي دادند و مردم بومي معتقدند در گذشته دو خواهر به نام هاي بي بي مينو و بي بي نازنين اين شهر را بنا كرده اند.

قلعه كَردَر يا كلات نادرشاهي در ميان نخلستان بزرگي در 13 كيلومتري جنوب ميناب قرار داشته و چندين برج دارد كه در بدنه هر كدام از آنها روزنه هايي براي نشانه گيري و نظارت بر محيط اطراف تعبيه شده است.

قلعه شاداب در 68 كيلومتري جنوب غربي ميناب و بر فراز صخره هايي بلند در روستاي كنارجو قرار دارد و به نظر مي رسد از قرن نهم تا يازدهم هجري مورد استفاده بوده است همچنين بناي قلعه گرازو در روستاي گرازوئيه قرار دارد كه بقاياي آن برجاي مانده است.

معاون ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري هرمزگان در خصوص اين شهرستان مي گويد: داريوش اول در كتيبه هاي خود نام مكران را كه بخش هايي از شهرستان ميناب و به خصوص جاسك را شامل مي شده به عنوان ايالت هاي ايران نام برده است.

عباس نوروزي اضافه مي كند: بر طبق اسناد تاريخي ، سردار بزرگ اسكندر مقدوني در مأموريتي از سواحل خليج فارس شهرستان هاي ميناب و جاسك كه شهرستان ميناب نام آناميس را بر خود داشته عبور كرده و نقش اين شهرستان در دوره هاي اشكاني و ساساني به دليل رونق فعاليت هاي تجارتي بسيار حائز اهميت بوده است.

فعال گردشگري در هرمزگان نيز مي گويد: در پنجشنبه بازار ميناب كه محل عرضه صنايع دستي و توليدات سنتي و خانگي است انواع حصير بافي، ظروف حصيري ،سفال ، لوازم دوخت لباس ، برقع ، ماهي و انواع مواد غذايي عرضه مي شود.

مهدي شيرخاني ادامه مي دهد: اين بازار همه ساله گردشگراني از كشورهاي اروپايي به سوي خود مي كشاند و صنايع سنتي،سفالگري در منطقه ميناب رونق دارد و بهترين كارگاه سفالگري شهرستان ميناب متعلق به هنرمند مينابي موسي كمالي است كه به عنوان پدر سازهاي كوبه اي هرمزگان شناخته مي شود و توانسته با كوبيدن بر كوزه هرمزگاني (جهله) صوت جديدي ايجاد كند.

اين فعال گردشگري ابراز مي كند:مسافران و گردشگران مي توانند با مراجعه به كارگاه هاي سفالگري ميناب با نحوه ساخت جهله و اشتروك (مجسمه گلي از شتر) را مشاهده و تمرين كرده و غذاهاي محلي را در باغ هاي انبه و ليمو منطقه ميل كنند.

شيرخاني با اشاره به اينكه منطقه ميناب و رودان زيستگاه يكي از نادرترين پرنده هاي جهان است، اظهار مي كند: مشاهده داركوب بلوچي كه تنها در دو منقطه جهان (بلوچستان كشور پاكستان و منطقه رودان ميناب در هرمزگان ) وجود دارد براي افراد بسيار مهيج و جذاب خواهد بود.

وي ياداور مي شود: همچنين در اين منطقه مي توان با روش هاي تبديل خرما به محصول هاي مختلف و نحوه بارور كردن اين درخت و روش هرس كردن و صنايع دستي متنوعي كه با استفاده از برگ هاي آن ساخته مي شود نيز آشنا شد.

وي اشاره مي كند: گردشگري در سد استقلال ميناب و مشاهده پرنده هايي كه هزاران مايل را مهاجرت مي كنند در فصل بهار جذاب است.

شهرستان ميناب با جمعيت بيش از 300هزار نفر وبا پنج هزار و 393 كيلومتر مربع مساحت در فاصله 90 كيلومتري مركز استان و پر جمعيت ترين شهرستان استان هرمزگان بعد از بندرعباس بوده وعمده شغل مردم كشاورزي وصيادي است.ك/4

6048