۵ فروردین ۱۳۹۴، ۱۶:۲۰
کد خبر: 81551165
T T
۰ نفر
تیم مذاكره كننده هسته ای تهران را به مقصد لوزان ترك كرد

تهران - ایرنا - تیم مذاكره كننده هسته ای به ریاست محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه برای شركت در دور دیگری از مذاكرات با گروه 1 +5 تهران را به مقصد شهر لوزان در سوییس ترك كرد.

به گزارش ایرنا، مذاكره كنندگان ایران در روزهای 24 تا 29 اسفند ماه گذشته نیز گفت و گوهای فشرده ای با هیات آمریكایی در لوزان و با سه وزیر اروپایی 1+5 در بروكسل پایتخت بلژیك داشتند.

ظریف به همراه معاونانش مجید تخت روانچی و سید عباس عراقچی روز دوشنبه 25 اسفند به دعوت فدریكا موگرینی هماهنگ كننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا به بروكسل رفتند و با فرانك والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان، فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس و لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه گفت و گو كردند.

مذاكرات ایران و آمریكا با حضور هلگا اشمید نماینده اتحادیه اروپا و نیز علی اكبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریكا از روز 26 اسفند در لوزان شدت گرفت ولی در آخرین روز سال 1393 متوقف شد و طرفین به این نتیجه رسیدند كه برای هماهنگ شدن مواضع كشورهای 1+5 با یكدیگر، نیاز به وقفه ای چند روزه است.

قرار است مذاكرات از فردا (پنج شنبه ششم فروردین ماه جاری) در لوزان از سر گرفته شود و انتظار می رود این دور از گفت و گوها تا روز یكشنبه 9 فروردین طول بكشد. درصورتی كه توافقی در این دور از مذاكرات حاصل شود، طرفین اعلام خواهند كرد كه برای مسائل اساسی مورد اختلاف، راه حل پیدا كرده اند. این راه حل شامل سرفصل هایی می شود كه باید تا تیرماه بر سر جزییات و مكتوب كردن آن مذاكرات فشرده تر و جدی تری صورت گیرد.

سیام/1553 /1449
۰ نفر