۶ فروردین ۱۳۹۴، ۱۰:۰۸
کد خبر: 81551524
T T
۰ نفر
كهگیلویه وبویراحمد سرزمین طبیعت سحرآمیز، میزبان مسافران نوروزی

یاسوج - ایرنا- طبیعت سحرانگیز،اماكن تاریخی،امام زاده های متعدد در دیار رویایی و سرزمین چهار فصل كهگیلویه وبویراحمد همراه با مهمان نوازی و صفای مردمانش در این روزهای خوش بهاری با روی باز پذیرای مهمانان، گردشگران و دل خسته گان از اقصی نقاط ایران عزیز است.

به گزارش ایرنا، در كهگیلویه وبویراحمد این روزها از هرگوشه ای از دیار برف و آفتاب، طراوت شقایق ها، تلطیف هوای خوش و نسیم بهاری جلوه گری می كند.

استان زیبای كهگیلویه وبویراحمد با داشتن چشمه ها و تفرجگاه‌های بكر، آبشارهای زیبا، رودخانه های خروشان همراه با مناظر بدیع گردشگری اینك پذیرای خیل مسافران نوروزی است.

دریاچه‌های طبیعی،پوشش جنگلی درختان سرسبز بلوط و رایحه خوش بوته‌های كوهساران، جلوه‌ای دیگر از طبیعت سحرانگیز و رویایی را در خود به نمایش گذاشته است.

كهگیلویه وبویراحمد با داشتن 280 تفرجگاه طبیعی، حدود دو هزار و 600 اثر تاریخی، 750 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و مواهب طبیعی چشم نواز مكانی مناسب برای مسافران نوروزی خواهد بود.

دیار گرمسیری این استان همچون شهرستان های گچساران ، بهمئی ، چرام و كهگیلویه كه بهار و سرسبزی و لطافت آن به طور نسبی از اسفندماه آغاز می شود قابلیت پذیرش بیشتری برای مسافران را در این روزها دارند.

جاذبه ها، مناظر بكر، طبیعی وگردشگری دركنار امام زاده های متعدد و اماكن تاریخی و مذهبی درمناطق گرمسیری،این دیار زیبا را به سرزمینی زیبا با جاذبه های حیرت انگیز تبدیل كرده است.

در مناطق گرمسیری این استان وجود جلوه ای زیبایی از طبیعت ، چشمه سارهای متعدد و خروشان، آبشارها، تالاب ها و شمیم عطر گل های بهاری فضایی دل انگیز و بانشاط را برای آسایش و آرامش خاطر گردشگران به ارمغان آورده است.

شمیم عطر گل های رنگارنگ در دشت ها و تپه ها و در كنار جویبارهای خروشان روستاهای سرسبز این دیار نیز جلوه ای مصفا ، دل انگیز و با نشاط را در زیر سایه خنكای انبوه درختان بلوط به مهمانان هدیه داده است.

جنگل های انبوه ، درختانی با شاخسارهای چشم نواز، كوچه باغ های خیال انگیز، هوای پاك و لطیف و سایه دلنواز درختان در این سرزمین رویایی همواره چون فرشی رنگارنگ از مواهب طبیعی بر روی رهگذران گسترده می شود.

شهر سی سخت درفاصله 35 كیلومتری شهر یاسوج مركز استان كهگیلویه و بویراحمدبا مناظر بدیع ستیغ های برفی دنا،چشمه میشی و دریاچه كوه گل این روزها پذیرای مسافران نوروزی است.

پیرامون دریاچه كوه گل و آبگیرهای آن چشمه سارهای فراوانی را در شكاف دره ها می توان یافت كه گویای تنوع جاذبه های طبیعت غنی و پربار منطقه دنا است.

شهر 'یاسوج' از دیگر مناطق سردسیری كهگیلیویه وبویراحمد است كه به دلیل جاذبه های طبیعی، توریستی و گردشگری به عنوان پایتخت طبیعت ایران شناخته شده است.

این شهر با زیبایی های چشم نواز همچون قطعه حریری سبز در دامنه های دنا قرار گرفته و به واسطه این زیباییها و آب وهوای مطبوعش، هر ساله در فصل بهار و تابستان، پذیرای گردشگران وعلاقه مندان به طبیعت است.

گرداگرد این شهر را رودخانه های خروشان بشار و مهریان و كوههای سر به فلك كشیده دنا با پوشش جنگلهای بلوط و بنه و كیكم فرا گرفته است به طوری كه برخی این منطقه را شمالی در جنوب كشور می نامند.

آبشار یاسوج: این آبشار زیبا در پنج كیلومتری شمال شهر یاسوج قراردارد و دارای هوایی مطبوع و آبی خنك و گواراست كه سالانه مسافران زیادی را به خصوص در بهار و تابستان پذیراست.

استان چهارفصل كهگیلویه و بویراحمد به دلیل برخورداری از طبیعت بكر، جاذبه های طبیعی و تاریخی و تنوع مكان های تفریحی مقصد خوبی برای مسافران نوروزی خطه جنوب غربی كشور به شمار می رود.

وجود دو هزار و 600 اثر تاریخی مواهب طبیعی با مناظر چشم نواز و قرار گرفتن در مسیر استان های بزرگ فارس، خوزستان و اصفهان، نزدیكی به بنادر جنوبی كشور و وجود مردمانی میهمان نواز شرایط خاصی به این استان برای رونق سفرهای نوروزی بخشیده است.

برخی از آثار تاریخی كهگیلویه و بویراحمد از جمله سنگ نوشته های تنگ سولك بهمئی متعلق به دوره اشكانی، پل شاه نشین شهر پاتاوه شهرستان دنا مربوط به دوره هخامنشی و بافت تاریخی شهر دهدشت یادگار دوره صفویه جلوه های بی بدیلی از جاذبه های تاریخی و منحصر به فرد این استان است.

وجود 300 بقعه متبركه از جمله حرم بی بی حكیمه (س) خواهر بلافصل امام رضا (ع) همه ساله در ایام نوروز و سایر روزهای سال میعادگاه بیش از یك و نیم میلیون زائر و دلداده اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است.

مدیركل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری كهگیلویه وبویراحمد نیز از برگزاری برنامه های شاد و متنوع از امروز تا 15 فروردین در نقاط مختلف و مناظر تاریخی وگردشگری استان خبر داد.

محمود باقری افزود: از 27 اسفند سال گذشته تا پنجمین روز از فرودین امسال نیز بیش از 250 هزار نفر گردشگر در محل های اقامتی اسكان یافتند.

وی بیان كرد: حرم بی بی حكیمه (س) خواهر امام رضا (ع)، گردنه شلال دان و آبشار یاسوج دارای بالاترین آمار اقامتی كهگیلویه و بویراحمد در نوروز امسال بوده است.

باقری تصریح كرد: كمپینگ های موقت در پارك ها و بوستان ها، مدارس، هتل ها و مهمانسراها از مهمترین مراكز اسكان گردشگران نوروزی در این استان است.

رییس ستاد خدمات سفرهای نوروزی كهگیلویه وبویراحمد نیز از آمادگی كامل 14دستگاه عضو خدمات سفر در نوروز 94 در این استان خبر داد.

پژمان نیك اقبالی افزود: بیش از دو هزار نیروی امدادی و پلیس در جاده های ارتباطی استان مستقر و آماده ارایه خدمات به مسافران نوروزی هستند.

وی بیان كرد: سایر دستگاه های خدمات رسان از جمله هلال احمر ، اورژانس 115 و نیروهای راهداری نیز از 25 اسفند 93 تاكنون به طور شبانه روز آماده استقبال و ارایه خدمات مطلوب به مسافران و نوروزی در مناطق مختلف استان هستند.

معاون راهداری اداره كل راه و شهرسازی كهگیلویه وبویراحمد نیز از آمادگی و مستقر شدن 140 اكیپ راهداری و 164 دستگاه ماشین آلات سبك و سنگین در 22 راهدارخانه ثابت وسیار برای كمك رسانی به مسافران نوروزی در سطح جاده های استان خبر داد.

علی شیر محمدی افزود: بیش از 900 كیلومتر از جاده های ارتباطی كهگیلویه وبویراحمد در سال 93 خط كشی و هشت هزار تابلو علائم نیز برای جلوگیری از تصادفات درسطح جاده های ارتباطی استان نصب شد.

وی تصریح كرد: 180 عدد تابلوی ویژه (فسفری ) اعلام تقاطع پر حادثه در محورهای ارتباطی برای آشكار سازی نقاط حادثه خیز نصب شده است.

دبیر ستاد اسكان اداره كل آموزش و پرورش كهگیلویه و بویراحمد نیز گفت:222 مدرسه با یك هزار و 708كلاس درس از 28 اسفند 93 تا 13 فروردین 94 آماده اسكان مسافران نوروزی در این استان خواهند بود.

صالح افكار افزود: مدارس و كلاس های درس كهگیلویه و بویراحمد در بخش های ویژه، نیمه مجهز و عادی برای اسكان گردشگران نوروزی این استان آماده شده اند.

وی بیان كرد: در تعطیلات نوروز امسال تاكنون 52 هزار نفر روز در قالب چهار هزار و 960 خانوار در مدارس و كلاس های درس این استان اقامت كرده اند.

وی یادآور شد: ستاد مركزی اسكان مسافران نوروزی كهگیلویه و بویراحمد در مدرسه راهنمایی توحیدی یاسوج مستقر است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر كهگیلویه وبویراحمد نیز از استقرار و آمادگی 13پایگاه امداد و نجات در نوروز امسال در سطح جاده های ارتباطی استان خبر داد.

مسعود مثنوی با بیان اینكه طرح راهنمای مسافران نوروزی از 27 اسفند93 آغاز و تا 16 فروردین امسال ادامه دارد، افزود: 28هزار مسافر نوروزی تاكنون از خدمات ایمنی و سلامت هلال احمر این استان بهره مند شده اند.

وی بیان كرد: این خدمات در قالب مراجعه به پست های ثابت و سیار، خیمه های نماز، فضاهای دوستدار كودك و چادرهای سلامت از سوی 516 نفر از جوانان هلال احمركهگیلویه و بویراحمد به گردشگران نوروزی ارایه داده شد.

مثنوی از توزیع بیش از 51 هزار بسته فرهنگی در قالب بوروشور، نقشه و پیام های ایمنی بین مسافران نوروزی امسال در این استان خبر داد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر كهگیلویه و بویراحمد تصریح كرد: از ابتدای طرح نوروزی ایمنی و سفر هلال احمر 46 حادثه در این استان از سوی امدادگران كمك رسانی شده است.

وی اظهار كرد: آسیب دیدگان این حوادث در قالب سوانح جاده ای، امداد و نجات كوهستان و آبگرفتگی با مشاركت 217 نفر امداد و نجات یافتند.

مثنوی اظهار كرد: همچنین یكهزار و 908 آسیب دیده مسافران نوروزی كهگیلویه و بویراحمد در تعطیلات عید امسال امدادرسانی و اسكان اضطراری شدند.

كهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود 700هزار نفر درجنوب غربی كشور واقع شده و با استان های فارس، اصفهان، چهارمحال و بختیاری و بوشهر همسایه است.

3016/6162

گزارش حمید جهان