۶ فروردین ۱۳۹۴، ۱۰:۳۰
کد خبر: 81551542
T T
۰ نفر

سرزمين طبيعت سحرآميز، ميزبان مسافران نوروزي

۶ فروردین ۱۳۹۴، ۱۰:۳۰
کد خبر: 81551542
سرزمين طبيعت سحرآميز، ميزبان مسافران نوروزي

ياسوج - ايرنا - ديار رويايي و سرزمين چهار فصل كهگيلويه و بويراحمد با طبيعت سحرانگيز، اماكن تاريخي و مذهبي متعدد و به همراه با مهمان نوازي و صفاي مردمانش در اين روزهاي خوش بهاري با روي باز پذيراي مهمانان، گردشگران و دل خستگان از اقصي نقاط ايران عزيز است.

در كهگيلويه وبويراحمد اين روزها از هر گوشه اي از ديار برف و آفتاب، طراوت شقايق ها، تلطيف هواي خوش و نسيم بهاري جلوه گري مي كند.

استان زيباي كهگيلويه وبويراحمد با داشتن چشمه ها و تفرجگاه‌هاي بكر، آبشارهاي زيبا، رودخانه هاي خروشان همراه با مناظر بديع گردشگري اينك پذيراي خيل مسافران نوروزي است.

درياچه‌هاي طبيعي، پوشش جنگلي درختان سرسبز بلوط و رايحه خوش بوته‌هاي كوهساران، جلوه‌اي ديگر از طبيعت سحرانگيز و رويايي را در خود به نمايش گذاشته است.

كهگيلويه و بويراحمد با داشتن 280 تفرجگاه طبيعي، حدود 2 هزار و 600 اثر تاريخي، 750 اثر تاريخي ثبت شده در فهرست آثار ملي و مواهب طبيعي چشم نواز مكاني مناسب براي مسافران نوروزي خواهد بود.

ديار گرمسيري اين استان همچون شهرستان هاي گچساران، بهمئي، چرام و كهگيلويه كه بهار و سرسبزي و لطافت آن به طور نسبي از اسفندماه آغاز مي شود، قابليت پذيرش بيشتري براي مسافران را در اين روزها دارند.

جاذبه ها، مناظر بكر، طبيعي و گردشگري در كنار اماكن مذهبي و تاريخي متعدد در مناطق گرمسيري، اين ديار زيبا را به سرزميني زيبا با جاذبه هاي حيرت انگيز تبديل كرده است.

در مناطق گرمسيري اين استان وجود جلوه اي زيبايي از طبيعت، چشمه سارهاي متعدد و خروشان، آبشارها، تالاب ها و شميم عطر گل هاي بهاري فضايي دل انگيز و بانشاط را براي آسايش و آرامش خاطر گردشگران به ارمغان آورده است.

شميم عطر گل هاي رنگارنگ در دشت ها و تپه ها و در كنار جويبارهاي خروشان روستاهاي سرسبز اين ديار نيز جلوه اي مصفا، دل انگيز و با نشاط را در زير سايه خنكاي انبوه درختان بلوط به مهمانان هديه داده است.

جنگل هاي انبوه، درختاني با شاخسارهاي چشم نواز، كوچه باغ هاي خيال انگيز، هواي پاك و لطيف و سايه دلنواز درختان در اين سرزمين رويايي همواره چون فرشي رنگارنگ از مواهب طبيعي به روي رهگذران گسترده مي شود.

شهر سي سخت در فاصله 35 كيلومتري شهر ياسوج مركز استان كهگيلويه و بويراحمد با مناظر بديع ستيغ هاي برفي دنا، چشمه ميشي و درياچه كوه گل اين روزها پذيراي مسافران نوروزي است.

پيرامون درياچه كوه گل و آبگيرهاي آن چشمه سارهاي فراواني را در شكاف دره ها مي توان يافت كه گوياي تنوع جاذبه هاي طبيعت غني و پربار منطقه دنا است.

شهر ياسوج از ديگر مناطق سردسيري كهگيليويه و بويراحمد است كه به دليل جاذبه هاي طبيعي، توريستي و گردشگري به عنوان پايتخت طبيعت ايران شناخته شده است.

اين شهر با زيبايي هاي چشم نواز همچون قطعه حريري سبز در دامنه هاي دنا قرار گرفته و به واسطه اين زيبايي ها و آب و هواي مطبوعش هر ساله در فصل بهار و تابستان پذيراي گردشگران و علاقه مندان به طبيعت است.

گرداگرد اين شهر را رودخانه هاي خروشان، آبشارها و كوه هاي سر به فلك كشيده دنا با پوشش جنگل هاي بلوط و بنه و كيكم فرا گرفته است به طوري كه برخي اين منطقه را شمالي در جنوب كشور مي نامند.

آبشار ياسوج در پنج كيلومتري شمال شهر ياسوج قراردارد و داراي هوايي مطبوع و آبي خنك و گواراست كه سالانه مسافران زيادي را به خصوص در بهار و تابستان پذيراست.

استان چهارفصل كهگيلويه و بويراحمد به دليل برخورداري از طبيعت بكر، جاذبه هاي طبيعي و تاريخي و تنوع مكان هاي تفريحي مقصد خوبي براي مسافران نوروزي خطه جنوب غربي كشور به شمار مي رود.

وجود دو هزار و 600 اثر تاريخي مواهب طبيعي با مناظر چشم نواز و قرار گرفتن در مسير استان هاي بزرگ فارس، خوزستان و اصفهان، نزديكي به بنادر جنوبي كشور و وجود مردماني ميهمان نواز شرايط خاصي به اين استان براي رونق سفرهاي نوروزي بخشيده است.

برخي از آثار تاريخي كهگيلويه و بويراحمد از جمله سنگ نوشته هاي تنگ سولك بهمئي متعلق به دوره اشكاني، پل شاه نشين شهر پاتاوه شهرستان دنا مربوط به دوره هخامنشي و بافت تاريخي شهر دهدشت يادگار دوره صفويه جلوه هاي بي بديلي از جاذبه هاي تاريخي و منحصر به فرد اين استان است.

وجود 300 بقعه متبركه از جمله حرم بي بي حكيمه (س) خواهر بلافصل امام رضا (ع) همه ساله در ايام نوروز و ساير روزهاي سال ميعادگاه بيش از 1.5 ميليون زاير و دلداده اهل بيت عصمت و طهارت (ع) است.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كهگيلويه و بويراحمد از برگزاري برنامه هاي شاد و متنوع از ششم تا 15 فروردين در نقاط مختلف و مناظر تاريخي وگردشگري استان خبر داد.

محمود باقري افزود: از 27 اسفند سال گذشته تا پنجمين روز فرودين بيش از 250 هزار گردشگر در محل هاي اقامتي استان اسكان يافتند.

وي بيان كرد: حرم بي بي حكيمه (س) خواهر امام رضا (ع)، گردنه شلال دان و آبشار ياسوج داراي بالاترين آمار اقامتي كهگيلويه و بويراحمد در نوروز امسال بوده است.

باقري تصريح كرد: كمپينگ هاي موقت در پارك ها و بوستان ها، مدارس، هتل ها و مهمانسراها از مهمترين مراكز اسكان گردشگران نوروزي در اين استان است.

رييس ستاد خدمات سفرهاي نوروزي كهگيلويه وبويراحمد نيز از آمادگي كامل 14 دستگاه عضو خدمات سفر در نوروز 94 در اين استان خبر داد.

پژمان نيك اقبالي افزود: بيش از دو هزار نيروي امدادي و پليس در جاده هاي ارتباطي استان مستقر و آماده ارايه خدمات به مسافران نوروزي هستند.

وي بيان كرد: ساير دستگاه هاي خدمات رسان از جمله هلال احمر ، اورژانس 115 و نيروهاي راهداري نيز از 25 اسفند 93 تاكنون به طور شبانه روز آماده استقبال و ارايه خدمات مطلوب به مسافران و نوروزي در مناطق مختلف استان هستند.

معاون راهداري اداره كل راه و شهرسازي كهگيلويه وبويراحمد نيز از آمادگي و مستقر شدن 140 گروه راهداري و 164 دستگاه ماشين آلات سبك و سنگين در 22 راهدارخانه ثابت و سيار براي كمك رساني به مسافران نوروزي در سطح جاده هاي استان خبر داد.

علي شير محمدي افزود: بيش از 900 كيلومتر از جاده هاي ارتباطي كهگيلويه و بويراحمد در سال 93 خط كشي و هشت هزار تابلو علايم نيز براي جلوگيري از تصادفات در سطح جاده هاي ارتباطي استان نصب شد.

وي تصريح كرد: 180 عدد تابلوي ويژه (فسفري ) اعلام تقاطع پر حادثه در جاده ها براي آشكار سازي نقاط حادثه خيز نصب شده است.

دبير ستاد اسكان اداره كل آموزش و پرورش كهگيلويه و بويراحمد نيز گفت: 222 مدرسه با يك هزار و 708 كلاس درس از 28 اسفند 93 تا 13 فروردين 94 آماده اسكان مسافران نوروزي در اين استان خواهند بود.

صالح افكار افزود: مدارس و كلاس هاي درس كهگيلويه و بويراحمد در بخش هاي ويژه، نيمه مجهز و عادي براي اسكان گردشگران نوروزي اين استان آماده شده اند.

وي بيان كرد: در تعطيلات نوروز امسال تاكنون 52 هزار نفر روز در قالب چهار هزار و 960 خانوار در مدارس و كلاس هاي درس اين استان اقامت كرده اند.

وي يادآور شد: ستاد مركزي اسكان مسافران نوروزي كهگيلويه و بويراحمد در مدرسه راهنمايي توحيدي ياسوج مستقر است.

مديرعامل جمعيت هلال احمر كهگيلويه و بويراحمد نيز از استقرار و آمادگي 13 پايگاه امداد و نجات در نوروز امسال در سطح جاده هاي ارتباطي استان خبر داد.

مسعود مثنوي با بيان اين كه طرح راهنماي مسافران نوروزي از 27 اسفند 93 آغاز و تا 16 فروردين امسال ادامه دارد، افزود: 28 هزار مسافر نوروزي تاكنون از خدمات ايمني و سلامت هلال احمر اين استان بهره مند شده اند.

وي بيان كرد: اين خدمات در قالب مراجعه به پست هاي ثابت و سيار، خيمه هاي نماز، فضاهاي دوستدار كودك و چادرهاي سلامت از سوي 516 نفر از جوانان هلال احمر كهگيلويه و بويراحمد به گردشگران نوروزي ارايه داده شد.

مثنوي از توزيع بيش از 51 هزار بسته فرهنگي در قالب بروشور، نقشه و پيام هاي ايمني بين مسافران نوروزي امسال در اين استان خبر داد.

مديرعامل جمعيت هلال احمر كهگيلويه و بويراحمد تصريح كرد: از ابتداي طرح نوروزي ايمني و سفر هلال احمر 46 حادثه در اين استان از سوي امدادگران كمك رساني شده است.

وي اظهار كرد: آسيب ديدگان اين حوادث در قالب سوانح جاده اي، امداد و نجات كوهستان و آبگرفتگي با مشاركت 217 نفر امداد و نجات يافتند.

مثنوي تصريح كرد: همچنين يكهزار و 908 آسيب ديده مسافران نوروزي كهگيلويه و بويراحمد در تعطيلات عيد امسال امدادرساني و اسكان اضطراري شدند.

كهگيلويه و بويراحمد با جمعيتي حدود 700 هزار نفر درجنوب غربي كشور واقع شده و با استان هاي فارس، اصفهان، چهارمحال و بختياري و بوشهر همسايه است.

گزارش حميد جهان

3016/6162/ 2025
۰ نفر