۶ فروردین ۱۳۹۴، ۱۹:۱۲
کد خبر: 81551760
T T
۰ نفر
انتقاد جان كری ازمنتقدان مذاكره با ایران / رژیم تحریم ها فرو می پاشد

تهران - ایرنا - جان كری، وزیر امور خارجه آمریكا در یك سخنرانی از پیشنهاد منتقدان دولت اوباما برای خروج از مذاكرات اتمی با ایران انتقاد كرد و گفت كه خروج از گفت وگوها به معنی فروپاشی رژیم تحریم ها است.

به گزارش ایرنا، شبكه اینترنتی صدای آمریكا چهارشنبه شب در گزارشی نوشت: جان كری در این سخنرانی گفته است كه چه اتفاقی رخ خواهد داد اگر همان طوری كه منتقدان توصیه می كنند از مذاكرات با ایران خارج شویم؟ از طرحی كه بقیه دنیا آن را منطقی می داند.

او گفته است كه خب این مذاكرات از هم می پاشد، ایران قابلیت آن را پیدا می كند كه سانتریفیوژهای خود را دوباره بچرخاند و به هر میزانی كه بخواهند اورانیوم را غنی سازی كنند، و تحریم ها نیز حفظ نمی شود.

جان كری در كنفرانس سالانه سفرای آمریكا در سراسر جهان كه صبح روز چهارشنبه در وزارت امور خارجه برگزار شد، صحبت می كرد.

جان كری همچنین افزوده كه علت عدم حفظ تحریم ها علیه ایران این خواهد بود كه افراد دیگری كه مذاكرات را منطقی می پندارند، از اعمال تحریم ها علیه ایران كنار می روند و می گویند شما كار خود را انجام دهید ما نیز كار خود را انجام می دهیم.

او اضافه كرده كه شما حاضر نیستید منطقی باشید و ما كاری را كه فكر می كنیم منطقی است ، انجام می دهیم و آنگاه دیگر رژیم تحریم ها وجود نخواهد داشت.

وزیر امور خارجه آمریكا گفته كه اگر واشنگتن دست از مذاكره بكشد آنگاه دست ایران برای هر فعالیتی، چه پنهانی و چه آشكار باز می ماند و كنترل نسبی كه اكنون می شود امكان پذیر نخواهد بود.

جان كری در ادامه توضیح داده كه كار ما رسیدن به توافقی است كه قول داده ایم خوب باشد. توافقی كه نتیجه دهد .

وزیر امور خارجه آمریكا اذعان كرده كه امروز ایران دانش فنی لازم برای غنی سازی و سیكل تولید سوخت را دارد و برخلاف خواست برخی نمی توان زمان را به عقب برد و این امكان را از این كشور گرفت.

صدای امریكا توضیح داد: جان كری از مخالفین توافق احتمالی خواست پیشنهاد قابل قبول و واقعگرایانه ارائه كنند و افزود كه هنوز فردی گزینه دیگری نداشته است.

یك روز قبل، رییس جمهوری آمریكا گفته بود كه اگر با ایران توافق اتمی حاصل شود، اطمینان دارد كه آن یك توافق خوبی خواهد بود. باراك اوباما این مطلب را در یك نشست مطبوعاتی با حضور اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان اعلام كرد.

در همین حال، روز چهارشنبه هیات مذاكره كننده آمریكا به سرپرستی وندی شرمن معاون امور سیاسی وزارت امور خارجه این كشور وارد شهر لوزان در سوییس شد.

تیم مذاكره كننده هسته‌ای ایران به سرپرستی محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز وارد لوزان شده است.

جان كری وزیر امور خارجه آمریكا امروز به سوئیس می رود تا با همتای ایرانی خود به گفت وگو بنشیند.

حدود یك هفته به پایان مهلت تعیین شده برای رسیدن به توافق سیاسی در مورد پرونده هسته ای ایران باقی مانده است.

1519
۰ نفر