۸ فروردین ۱۳۹۴، ۱۴:۵۸
کد خبر: 81553369
T T
۰ نفر

گفت و گوی عراقچی با تلویزیون ان.اچ.كی ژاپن

۸ فروردین ۱۳۹۴، ۱۴:۵۸
کد خبر: 81553369
گفت و گوی عراقچی با تلویزیون ان.اچ.كی ژاپن

پكن - ایرنا - عضو ارشد تیم مذاكره كننده ایران در گفت وگو با شبكه تلویزیونی ان.اچ.كی ژاپن اعلام كرد: در صورتی كه خواسته های جمهوری اسلامی در مذاكرات برآورده نشود هرچقدر هم كه طرفین به دستیابی به یك توافقنامه نزدیك باشند، ایران از تصویب آن خودداری خواهد كرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، سید عباس عراقچی اظهار داشت: دستیابی به یك توافق جامع امكان پذیر است به شرط آنكه به همه خواسته های ایران توجه شود.

ان.اچ.كی افزود: معاون وزیر خارجه ایران می گوید كه در مذاكرات با كشورهای 1 +5، توافقی حاصل شده است كه به ایران اجازه ادامه استفاده از تاسیسات هسته ای فوردو را می دهد، موضوعی كه پیشتر با مخالفت كشورهای غربی مواجه بود و آنان خواستار تعطیلی این مركز بودند.

تلویزیون ژاپن همچنین به نقل از عضو ارشد تیم مذاكره كننده ایران اعلام كرد كه در صورت رسیدن به یك راه حل مشترك در خصوص موضوعات مورد بحث، نتیجه آن طی بیانیه ای به اطلاع جامعه ی بین الملل خواهد رسید.

وی خاطرنشان كرد كه طرفین در تلاش برای دستیابی به چارچوب توافقنامه ای قبل از مهلت تعیین شده سی و یكم مارس - 11 فروردین- در سوئیس هستند و مذاكرات نیز به امین خاطر از سر گرفته شده است.

عراقچی همچنین گفت كه كه مشكلات موجود كاملا جدی است و طرفین درصدد پیدا كردن راه حلی برای كم كردن آن هستند.

عضو ارشد تیم مذاكره كننده كشورمان روز گذشته - جمعه - نیز در اظهار نظری در لوزان سوئیس در رابطه با روند مذاكرات هسته ای میان ایران و 1+5 گفت كه «مذاكرات دومین روز خود را به شكل جدی دنبال می كند. هنوز نمی توان پیش بینی كرد كه آیا در پایان این دور یا این هفته می توان به فهم مشتركی در خصوص راه حل ها رسید یا خیر.»

ایران و آمریكا از صبح روز پنجشنبه (6 فروردین) مذاكرات موسوم به لوزان 2 را با نشست ظریف - كری وزیران خارجه دو كشور به همراه رییس سازمان انرژی اتمی و وزیر انرژی آمریكا آغاز كردند.

گفت وگوهای دو طرف صبح امروز - شنبه - نیز برای یافتن راه حل مسائل باقی مانده از سر گرفته شد.

این جلسه نیز همچون گذشته با حضور علی اكبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران، ارنست مونیز وزیر انرژی امریكا، سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران، وندی شرمن معاون وزیر خارجه امریكا و هلگا اشمید معاون هماهنگ كننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا تشكیل شد.

كشورهای آمریكا، چین، انگلیس، فرانسه و روسیه در اواسط سال 2013 مذاكره درباره برنامه صلح آمیز هسته ای ایران را آغاز كردند و در نوامبر (آبان/آذر) همان سال به توافقی موقت دست یافتند.

31 مارس مصادف با 11 فروردین ماه 1394 به عنوان ضرب الاجل توافق بر سر چارچوب كلی توافق هسته ای با جمهوری اسلامی ایران تعیین شده است.

آساق5**1597**1446