۹ فروردین ۱۳۹۴، ۱۰:۲۷
کد خبر: 81553827
T T
۰ نفر
رييس جمهوري اكوادور از ونزوئلا در مقابل آمريكا حمايت كرد

تهران-ايرنا- رييس جمهوري اكوادور به حاميان 'كمپين' حمايت از ونزوئلا در مقابل دستور اجرايي آمريكا پيوست؛ دستوري كه در آن دولت كاراكاس به عنوان تهديد عليه امنيت ملي واشنگتن معرفي شده است.

به گزارش شبكه تلويزيوني 'تله سور' ونزوئلا ، 'رافائل كورئا' رييس جمهوري اكوادر ضمن اعلام حمايت از ونزوئلا در مقابل اقدامات آمريكا گفت 'ما همه ونزوئلا هستيم' و آنچه كه در حال حاضر مطرح است 'احترام به حقوق بين الملل' است.

اين موضع رييس جمهوري اكوادور عليه دستور اجرايي باراك اوباما رييس جمهوري آمريكا عليه ونزوئلا اتخاذ شده است.

اوباما در تاريخ 9 مارس (18 اسفند) اعلام كرد ونزوئلا تهديدي عليه امنيت ملي آمريكاست و هفت نفر از مقامات ونزوئلايي را به بهانه نقض حقوق بشر در جريان تظاهرات گسترده سال 2014 در ونزوئلا تحريم كرد.

كورئا گفت: آنچه كه اوباما انجام داد قابل قياس با سناريويي است كه به موجب آن اكوادور قويا تحريم هايي را عليه كلمبيا، پرو، اسراييل يا آمريكا اعمال كند.

فعالان در ونزوئلا بيش از يك ميليون امضا در حمايت از توماري جمع آوري كرده اند كه در آن از اوباما خواسته شده است دستور اجرايي عليه ونزوئلا را لغو كند.

قرار است دولت كاراكاس امضاهاي جمع آوري شده را در نشست كشورهاي آمريكاي لاتين در پاناما ارائه دهد. اين نشست 11-10 آوريل (22-21 فروردين) برگزار مي شود.

'نيكولاس مادورو' رييس جمهوري ونزوئلا هشدار داده در بحبوحه تلاش هاي آمريكا براي مداخله در امور داخلي كشورش، حضور ديپلماتيك آمريكا در ونزوئلا را محدود خواهد كرد.

ونزوئلا روز جمعه يادداشت اعتراض آميزي را در رابطه با دستور اجرايي اوباما به سفارت آمريكا در كاراكاس تسليم كرد.

كمپين همبستگي با ونزوئلا، تحت عنوان 'اوباما، ونزوئلا تهديد نيست'، مورد حمايت چند كشور ديگر از جمله روسيه و نيكاراگوئه قرار گرفته است.

سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه، تصميم آمريكا را بيهوده خوانده و اعلام كرده است كه واشنگتن بايد دشمن تراشي بين كشورهاي آمريكاي لاتين و كارائيب را متوقف كند.

لاوروف به تازگي پس از ديدار با رييس جمهوري نيكاراگوئه در ماناگوآ اعلام كرد: روسيه و نيكاراگوئه مخالف مداخله آمريكا در امور داخلي ونزوئلا هستند و آن را تقبيح مي كنند.

اروپام**9158**1517