۱۰ فروردین ۱۳۹۴، ۸:۵۰
کد خبر: 81554627
T T
۰ نفر

چين اتباع خود را از يمن خارج مي كند

۱۰ فروردین ۱۳۹۴، ۸:۵۰
کد خبر: 81554627
چين اتباع خود را از يمن خارج مي كند

پكن - ايرنا - وزارت دفاع چين روز دوشنبه اعلام كرد: يك فروند كشتي جنگي را با هدف خارج كردن اتباع چيني از يمن روانه بندر عدن كرده است.

همزمان با آغاز حملات هوايي عربستان سعودي به يمن، دولت چين در تلاش براي خروج 500 تبعه اين كشور از خاك يمن است و اين موضوع روز گذشته - يكشنبه - در سخنان وزير امور خارجه چين به صراحت اعلام شد.

«وانگ يي» اعلام كرد كه بيش از 500 تبعه چيني در خاك يمن حضور دارند و پكن سعي مي كند آنها را سالم به خانه بازگرداند.

يمن داراي حوزه هاي نفت و گاز بسياري است كه شركت هايي از كشورهاي خارجي از جمله كره جنوبي و چين در بخش اكتشاف و بهره برداري از آنها فعاليت دارند.

وزارت دفاع چين در اطلاعيه خود خاطر نشان كرد تصميم خروج اتباع چيني از يمن در پي تشديد مخاطرات و بحراني تر شدن اوضاع داخلي اين كشور صورت مي گيرد.

نيروي دريايي ارتش چين كه پيشتر ماموريت هايي را در خليج عدن و آبهاي سومالي در مبارزه با دزدان دريايي انجام داده، قبل از آن نيز تجربه تخليه اتباع خود دركشورهاي درگير را داشته است.

در اطلاعيه وزارت دفاع چين آمده است: دولت پكن، به منظور حفظ جان اتباع خود و حراست از مال و جان آنها از هيچ كوششي فروگذار نخواهد بود و اعزام يك فروند كشتي جنگي به يمن نخستين اقدام دولت چين در اين راستا است.

دولت چين پيشتر در يك موضع گيري رسمي، ابراز اميدواري كرده بود كه طرف هاي درگير در يمن بتوانند با گفت و گوهاي سياسي اختلافات را حل و فصل كنند.

در تجاوز نظامي هواپيماهاي سعودي و هم پيمانانش به خاك يمن كه از شب پنجشنبه گذشته (6 فروردين) به بهانه حمايت از نيروهاي «عبدربه منصور هادي» رييس جمهوري مستعفي و فراري اين كشور شروع شده، شمار زيادي از غير نظاميان از جمله زنان و كودكان جان باختند.

در اين حملات گسترده، هواپيماهاي 10 كشور از جمله كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس به استثناي عمان، حضور داشتند.

آساق**1597**1545