۱۰ فروردین ۱۳۹۴، ۱۰:۲۲
کد خبر: 81554746
T T
۰ نفر
رفع تحریم‌ها جزو موضوعات مذاكرات است؛ نه نتیجه آن

تهران- ایرنا- یكی از محورهای بیانات رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر رضوی موضوع مذاكرات هسته ای بود كه پایگاه اطلاع رسانی khamenei.ir آن را به مناسبت دور اخیر مذاكرات بازنشر كرده است.

به گزارش ایرنا، پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای چهار نكته مهم از سخنان اول فروردین ماه سال جاری رهبر معظم انقلاب را به شرح زیر منتشر كرد:



** آمریكا به مذاكرات هسته ای بسیار احتیاج دارد

اولا در زمینه‌ مسایل هسته‌ای، دشمنان ما كه طرف مقابل ملت ایران قرار دارند – كه عمده هم آمریكا است – این ها دارند با تدبیر و سیاست‌گذاری حركت می كنند. این را ما كاملا توجه داریم، می فهمند كه دارند چه‌كار می كنند؛ آن ها به این مذاكرات احتیاج دارند، آمریكا به مذاكرات هسته‌ای بسیار احتیاج دارد. این اختلافاتی هم كه می‌بینید در بین آمریكایی‌ها هست، سناتورهای آمریكا یك‌جور، دولت آمریكا یك‌جور، این معنایش این نیست كه این ها به این مذاكرات نیازمند نیستند؛ نه، آن جناح مقابل دولت، مایل است امتیازی را كه در این مذاكرات وجود دارد، به نام حریفش كه حزب دموكرات است ثبت نشود؛ دنبال این هستند. به این مذاكرات احتیاج دارند و این مذاكرات را برای خودشان لازم می دانند اما ابراز استغنا می كنند.

در همین پیام نوروزی رییس‌جمهور آمریكا متاسفانه حرف های غیر صادقانه‌ای وجود داشت. بااین كه نسبت به ملت ایران علی‌الظاهر اظهار دوستی می كنند اما انسان كاملا و به روشنی درمی‌یابد كه این اظهارات صادقانه نیست. یكی از حرف ها این بود كه در ایران كسانی هستند كه با حل دیپلماتیك مساله‌ هسته‌ای موافقت ندارند؛ این را او می گوید. می گوید در ایران كسانی هستند كه نمی خواهند مساله‌ هسته‌ای با مذاكرات دیپلماسی حل‌وفصل بشود؛ این دروغ است؛ در ایران هیچ‌كس نیست كه نخواهد مساله‌ هسته‌ای حل بشود و با مذاكرات حل بشود. آن چه ملت ایران نمی خواهند عبارت است از قبول تحمیل‌ها و زورگویی‌های آمریكا؛ این را نمی خواهد. آن چه ملت ایران در مقابل آن مقاومت می كند قبول زورگویی‌های طرف مقابل است. طرف مقابل می گوید بیایید مذاكره كنیم و شما حرف های ما را موبه‌مو قبول كنید؛ این را می گوید. ملت ایران در مقابل این ایستاده است و یقینا نه مسوولین ما، نه هیات مذاكره‌كننده و پشت‌ سر آن ها ملت ایران، مطلقا این را قبول نخواهد كرد.



** مذاكره با آمریكا صرفا در قضیه هسته‌ای است و لا غیر

نكته‌ دوم در مورد مسایل هسته‌ای این است كه این مذاكراتی كه امروز در جریان است كه با دولت های اروپایی و با آمریكا مذاكره می كنند، مذاكره‌ با آمریكا صرفا در قضیه هسته‌ای است و لاغیر، این را همه بدانند. ما درباره‌‌ مسایل منطقه‌ای با آمریكا مذاكره‌ای نمی كنیم؛ هدف های آمریكا در مسایل منطقه‌ای، درست نقطه‌ مقابل هدف های ما است. ما در منطقه امنیت و آرامش می خواهیم، تسلط ملت ها را می خواهیم؛ سیاست آمریكا در منطقه ایجاد ناامنی است. شما به مصر نگاه كنید، به لیبی نگاه كنید، به سوریه نگاه كنید! دستگاه‌های استكباری و در راس آن ها آمریكا، درمقابل بیداری اسلامی‌ای كه به‌وسیله‌ ملت ها به‌وجود آمد، یك ضد حمله را شروع كردند كه هنوز ادامه دارد و ملت ها را در منطقه دارد به تدریج بدبخت می كند؛ هدف آن ها این است؛ این درست نقطه مقابل هدف های ما است. ما نه در مسایل منطقه‌ای، نه در مسایل داخلی و نه در مساله تسلیحات، با آمریكا مطلقا صحبت و مذاكره‌ای نداریم؛ مذاكره، صرفا در قضیه‌ هسته‌ای است و این كه ما در موضوع هسته‌ای با روش دیپلماسی چگونه می توانیم به نتیجه برسیم.



** رفع تحریم‌ها جزو موضوعات مذاكرات است؛ نه نتیجه مذاكرات

نكته‌ سوم؛ این كه آمریكایی‌ها تكرار می كنند كه «ما قرارداد با ایران می بندیم، بعد نگاه می كنیم ببینیم اگر به قرارداد عمل كردند تحریم ها را برمی داریم» این حرف، حرف غلط و غیر قابل قبولی است؛ این را ما قبول نداریم. رفع تحریم ها جزو موضوعات مذاكره است، نه نتیجه‌ مذاكرات؛ آن كسانی كه دست‌اندركار هستند، فرق این دو را به خوبی می فهمند. این یك خدعه‌ آمریكایی است كه می گویند قرارداد می بندیم، نگاه می كنیم به رفتارها، بعد تحریم ها را برمی داریم! این‌جوری نیست؛ همین‌طور كه مسوولین ما صریحا گفته‌اند و رییس‌جمهور محترم صریحا گفت، رفع تحریم ها باید بدون هیچ فاصله‌ای در هنگام رسیدن به توافق انجام بگیرد، یعنی رفع تحریم جزء توافق است نه چیزی مترتب بر توافق.



** تصمیمات ایران در مذاكرات هسته‌ای بازگشت‌ناپذیر نیست

یك نكته‌ دیگر؛ آمریكایی‌ها تكرار می كنند كه ایران بایستی در تصمیم‌هایی كه می گیرد و چیزهایی كه قبول می كند، بازگشت‌ناپذیری‌ای وجود داشته باشد؛ این را ما قبول نداریم. اگرچنان چه طرف مقابل می تواند به هر بهانه‌ای باز هم تحریم ها را علیه ملت ایران برقرار كند، هیچ وجهی ندارد كه هیات مذاكره‌كننده‌ ما بپذیرد و كاری انجام بدهد كه این كار برگشت‌ناپذیر است؛ به‌هیچ‌وجه، این یك صنعت مردمی است، یك صنعت بومی است، متعلق به مردم است، دانش آن و فناوری آن مال مردم است، باید پیش برود؛ این پیشرفت جزء ذات هر صنعت و فناوری است. آن ها بحث بمب اتم را پیش می كشند، خب خودشان هم می دانند كه ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم اما این را یك بهانه‌ای قرار داده‌اند برای فشار آوردن بر ملت ایران. ما در این مذاكرات به همه‌ تعهدات بین‌المللی پایبند بودیم، ما در این مذاكرات به تعهدات اخلاق سیاسی-اسلامی پایبند بودیم، ما نقض عهد نكردیم، ما دو جور حرف نزدیم، ما تلون به‌خرج ندادیم؛ نقطه‌ مقابل و طرف مقابل ما آمریكایی‌ها هستند، عهدشكنی كردند، تلون در آرا نشان دادند، تقلب نشان دادند، رفتار آن ها یك رفتاری است كه برای ملت ما مایه‌ عبرت است؛ آن كسانی هم كه در درون مجموعه‌ روشنفكری كشور هنوز ملتفت نبودند كه طرف مقابلشان – آمریكا – كیست، خوب است نگاه كنند به این مذاكرات و بفهمند با چه كسی مواجهند و آمریكا امروز در دنیا چه دارد انجام می دهد.

سیام*1429
۰ نفر