۱۵ فروردین ۱۳۹۴، ۹:۵۴
کد خبر: 81558558
T T
۰ نفر

اعتماد در يك نگاه

۱۵ فروردین ۱۳۹۴، ۹:۵۴
کد خبر: 81558558
اعتماد در يك نگاه

تهران- ايرنا- روزنامه اعتماد روز شنبه با عناوين «ديپلماسي خنديد»، «انتقادها بايد منطقي بيان شوند» و «روابط صميمانه‌تر با كشورهاي دوست پايان خصومت با كشورهاي داراي تنش» منتشر شد.

عكس و تيتر نخست اين روزنامه با عنوان «ديپلماسي خنديد» به تفاهم ايران و ١+٥ پس از ١٨ ماه مذاكره اختصاص دارد. ظريف: راه حل ها را يافتيم، تحريم ها لغو مي شوند. توافق جامع تا ١٠ تيرماه امسـال نوشتـه خواهد شد. توافق جامع با مصوبه شوراي امنيت لازم‌الاجرا مي‌شود.

رهبر معظم انقلاب در اجتماع عظيم زايران و مجاوران حرم رضوي(ع) با عنوان «انتقادها بايد منطقي بيان شوند» ديگر عنوان صفحه نخست روزنامه اعتماد است. در نخستين روز از سال 1394، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر انقلاب اسلامي عصر شنبه در اجتماع ده‌ها هزار نفر از زايران و مجاوران حضرت علي بن موسي‌الرضا(ع) كه در رواق امام خميني(ره) و صحن‌هاي مجاور گرد آمده بودند، در سخنان مهمي به تبيين شعار امسال؛ «دولت و ملت، همدلي و همزباني» پرداختند و با تاكيد بر وظيفه دوجانبه حمايت مردم از دولت قانوني و مشروع و همچنين لزوم سعه‌صدر مسوولان در مقابل انتقاد‌هاي منطقي، به چهار پايه اصلي هندسه نظام اسلامي و فرصت‌ها و چالش‌هاي پيش روي نظام اشاره كردند و گفتند: هدفگذاري و برنامه‌ريزي مسوولان براي پيشرفت و رونق اقتصادي و كمك آحاد مردم به ويژه فعالان اقتصادي و رسانه‌ها به اقتصاد ملي، وظيفه‌اي بزرگ و همگاني است و امروز عرصه اقتصادي، عرصه كارزاري خاص است كه نيازمند حركتي جهادي، بر اساس بسيج توانايي‌ها و ابتكارات دروني و با استفاده از ابزار‌ها، شيوه‌ها و سياست‌هاي خاص اين كارزار است.

حسن روحاني مطرح كرد: «روابط صميمانه‌تر با كشورهاي دوست پايان خصومت با كشورهاي داراي تنش» ديگر عنوان اين روزنامه است. تفاهم سياسي ايران و ١+٥ تازه شروع حركتي در سياست خارجي دولت يازدهم است. اين موضوعي است كه حسن روحاني، رييس‌جمهوري در نخستين اظهارنظر خود بعد از مذاكرات لوزان بر آن تاكيد كرد. عصر ديروز رييس‌جمهوري در گفت‌وگوي زنده تلويزيوني به بيان ديدگاه خود درباره نتيجه مذاكرات هسته‌اي اخير پرداخت. به جز تاكيد دوباره حسن روحاني بر پايبند بودن به تعهداتي كه به مردم داده و ابراز خوش‌بيني نسبت به آينده، نكته برجسته سخنان او كه تا پيش از اين كمتر به آن اشاره شده بود، تاكيد وي بر آغاز راهي در سياست خارجي بود كه رسيدن مذاكرات هسته‌اي به نتيجه نهايي تازه ابتداي آن است. راهي كه رييس‌جمهوري به شكل كلي آن را در چارچوب تغيير عمده در روابط خارجي ايران ترسيم كرد. اين سخنان نه تنها مي‌تواند اميدواري‌هايي در داخل كشور ايجاد كند بلكه بدون شك بازتاب خارجي آن نيز در ادامه روند مذاكرات هسته‌اي و تلاش‌هاي ديپلماتيك دولت تاثير جدي خواهد داشت. سخناني كه شايد مشوقي براي كشورهاي غربي باشد تا همچنان تنش‌زدايي با ايران را در دستور كار خود نگه دارند.

«فضيلت ديپلماسي در جهان ناآرام» تيتر ديگر روزنامه اعتماد است، روز ١٣ فروردين را بايد به خاطر سپرد، اين روز ديگر براي مردم ايران، فقط روز آشتي با طبيعت نيست، كه روز «تولد دوباره ديپلماسي» در جهان نا آرام است. فرجام خوش مذاكرات نوروز ٩٤ در لوزان سوييس دست كم فضاي سياسي ايران را از يك دهه اضطراب و نگراني مناقشه سنگين خارج كرد. دستاورد خوش آهنگ چانه‌زني ديپلماتيك در اين مذاكرات هماني شد كه حسن روحاني وعده آن را داده بود؛ فروپاشي تحريم‌ها با حركت همزمان چرخ سانتريفيوژها و چرخ زندگي مردم. حالاحتي اگر مقام‌هاي امريكا و غرب، قضاوت خود درباره مسائل هسته‌اي ايران را پشت كلمات مبهم پنهان كنند، اما سخن و سياست ايران درباره اين مناقشه سخت از چنان شفافيتي برخوردار است كه ديگر نمي‌توان هيچ ابهام و ايهامي را به آن الصاق كرد. اين شفافيت بازدارنده چيزي نيست جز رونمايي از راهبرد جديد تهران در تعامل محترمانه با دنيا و بهره‌گيري از سازوكار ديپلماسي؛ راهبردي كه از رييس‌جمهور تا وزير امور خارجه، ازفعالان حزبي و سياسي تا ديپلمات‌ها، از روشنفكران تا منتخبان مردم در مجلس و حتي تريبون‌هاي نماز جمعه بر مزيت و سودمندي آن در مناقشه هسته‌اي، صحه گذاشته‌اند و حتي اگر نقد و ناقدي و گله و گلايه‌اي هم در ميان باشد، به «شكل راه‌حل‌هاي» آن برمي‌گردد و نه اصل گفت‌وگو با قدرت‌هاي جهاني.

«سالي كه نكوست از بهارش پيداست» آخرين عنوان صفحه نخست اين روزنامه است. در آخرين يادداشت سال گذشته نوشتيم كه سال ١٣٩٤ سال اميد است و چه نمونه‌اي در تاييد اين گمان، بهتر از آغاز اين سال كه ايران و قدرت‌هاي جهاني به چارچوب قابل قبولي در تعاملات في‌مابين دست يافتند، و تا سه ماه آينده نيز متن سند نهايي و اجرايي مورد توافق دو طرف درباره اين چارچوب تدوين؛ و يكي از شعارهاي اصلي دولت تدبير و اميد به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد. بدون در نظر گرفتن جزييات تفاهم، توافق درباره كليت آن اتفاق مهمي است كه بايد آن را به فال نيك گرفت. رسيدن به توافقي در اين حد بدون وحدت مديريت سياسي و همراهي و همدلي امكان‌پذير نيست. بنابراين بيش از هر چيز و هر كس اين موفقيت را بايد مرهون سياست‌هاي مدبرانه رهبري نظام دانست، و در مرحله بعد تدبير رياست‌جمهوري و وزير امور خارجه و تيم همراه ايشان و نيز حمايت بي‌دريغ مردم و گروه‌هاي سياسي. شايد به جرات بتوان گفت كه اين مهم‌ترين تصميم ايجابي است كه پس از انقلاب اتخاذ شده است.



1642**9131
۰ نفر