۱۵ فروردین ۱۳۹۴، ۱۱:۰۹
کد خبر: 81558711
T T
۰ نفر

واكنش مقامات افغان به حمله هوايي عربستان به يمن

۱۵ فروردین ۱۳۹۴، ۱۱:۰۹
کد خبر: 81558711
واكنش مقامات افغان به حمله هوايي عربستان به يمن

كابل- ايرنا- مقامات بلند پايه دولت وحدت ملي افغانستان در رابطه با حملات هوايي عربستان و متحدان آن به يمن مواضع و اظهار نظرهاي گوناگون داشتند.

به گزارش روز شنبه ايرنا، محمد اشرف غني رييس جمهوري افغانستان هفته گذشته حمايت خود را از عربستان سعودي در رابطه با حمله هوايي به كشور يمن اعلام كرد.

عبدالله عبدالله رييس اجرايي دولت وحدت ملي افغانستان برخلاف رييس جمهور اين كشور اعلام كرد كه دولت افغانستان در صورت تهديد شدن حرمين شريفين و يا قبله مسلمين در كنار عربستان مي ايستد اما اين به معني حمايت از حمله عربستان به كشور يمن نيست.

عبدالله تاكيد كرد، با توجه به اينكه افغانستان در طول جنگ هاي مكرر، آسيب ها و خسارت هاي فراوان ديده، خواهان پايان بخشيدن به بحران يمن از طريق گفت وگوهاي سياسي‌ است.

'محمد محقق'، معاون دوم رييس اجرايي دولت افغانستان نيز به رسانه هاي محلي گفت پشتيباني رييس جمهوري اين كشور از عربستان سعودي در رابطه با اوضاع يمن خلاف توافقي است كه در شوراي امنيت ملي افغانستان صورت گرفته است.

وي حمله عربستان به يمن را قانون شكني جهاني دانست و خواهان متوقف شدن فوري اين حملات شد.

محقق گفت افغانستان با توجه به مشكلاتي كه به علت بيش از سه دهه جنگ متحمل شده است، جنگ را راه حل منطقي نمي داند و خواهان حل مسالمت آميز مشكلات در يمن است.

وي تاكيد كرد كه بايد از سازمان ملل متحد و سازمان كنفرانس اسلامي خواسته شود كه براي حل اين معضل اقدامات صلح آميز انجام دهند.

به گفته محقق مسئله حرمين شريفين براي همه مسلمانان مقدس است و حمله به اين مكان مقدس براي مسلمانان قابل قبول نيست اما اين موضوع هيچ ارتباطي با حمله عربستان به يمن ندارد و توجيه كننده آن نيست.

احمد سعيدي يكي از كارشناسان مسائل سياسي افغانستان نيز در صفحه فيسبوك خود حمايت محمد اشرف غني رييس جمهور اين كشور ازعربستان سعودي را قابل تأمل دانست و نوشت: با توجه به اينكه افغانستان سالها درگير جنگ داخلي بوده اين اعلام حمايت براي كشور ما خطرناك است.

سعيدي نسبت به به راه افتادن جنگ هاي مذهبي در اين كشور هشدار داد و از مقامات اين كشور خواست از اين موضوع غافل نباشند، وي بي طرفي نسبت به حملات هوايي عربستان به يمن را به سود افغانستان دانست.

برخي از اعضاي جامعه مدني و فعالان ضد جنگ افغانستان نيز گفتند چون افغانستان در گذشته قرباني جنگ هاي نيابتي بوده، نبايد در جنگ نيابتي ديگري داخل شود و تشديد جنگ در يمن را به علت اعلام حمايت اين كشور از اقدامات عربستان سعودي ، گناهي نابخشودني خواندند.

آساق*1*291 **1446