۱۶ فروردین ۱۳۹۴، ۱۲:۳۴
کد خبر: 81560067
T T
۰ نفر
بیانیه لوزان نخستین همدلی و همزبانی دولت و ملت

تهران-ایرنا-«حسن روحانی» رییس جمهوری در دیدار نوروزی با وزیران و معاونان و مدیران دستگاه های اجرایی، موفقیت هسته یی اخیر در لوزان را یكی از نشانه های همدلی و همزبانی دولت و ملت در سال جدید دانست؛ موضوعی كه بازتاب گسترده‌یی در یاداشت های تحلیلی و خبری روزنامه های امروز داشت.

این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز یكشنبه 16 فروردین 1394 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی كرده است.



***بیانیه لوزان نخستین همدلی و همزبانی دولت و ملت

رییس جمهوری در دیدار نوروزی با جمعی از وزیران، معاونان و مدیران دستگاه‌های اجرایی، نام‌گذاری سال 94 با عنوان «دولت، ملت؛ همدلی و همزبانی» را بهترین عیدی از سوی رهبر معظم انقلاب برای دولت و ملت توصیف كرد و توافق هسته یی لوزان را یكی از اولین بركات همدلی و همزبانی دولت و ملت، در آغاز سال 94 دانست.

«هدایت‌های مقام معظم رهبری چراغ راه پیشـبرد مذاكرات بود» عنوان نخست روزنامه ی «كار و كارگر» بود كه در این گزارش به بازتاب سخنان روز گذشته ی رییس جمهوری با وزبیران درباره ی مذاكرات اخیر لوزان و حیطه ی اختیارات دولت در فعالیت های هسته یی پرداخته شده و به نقل از وی نوشته شده است: به لحاظ اهمیت فراوان این مسأله همواره از نظرات دیگر مسئولین در قوای مقننه و قضائیه و سایر نهادها استفاده كردیم و ضمن بهره‌مند بودن از حمایت‌های بی‌دریغ و مستمر مردم، هدایت‌های مقام معظم رهبری نیز، همچون چراغ راه برای پیشبرد مذاكرات بود.

به نوشته ی كاروكارگر، رییس شورای عالی امنیت ملی، مذاكره در عرصه بین‌المللی را بسیار پیچیده و سخت عنوان كرد و گفت: موفقیت تیم مذاكره‌كننده كشورمان در برابر نمایندگان شش قدرت جهانی مرهون مهارت مذاكره كنندگان و از آن مهمتر، همدلی و همزبانی همه مردم و مسئولین بود.

«انسجام ملی توان ما را در برداشتن گام نهایی توافق هسته‌ای بالا می‌برد» هم عنوان گزارش روزنامه ی «اطلاعات» بود كه در آن آمده است: رئیس جمهوری با بیان این كه توفیق به دست آمده در این مرحله از مذاكرات هسته‌ای، امیدواری به حل كامل مشكلات را افزون كرده است، تصریح كرد ارتقای امید و سرمایه اجتماعی، وحدت و انسجام داخلی به افزایش توان تیم مذاكره‌كننده هسته‌ای در ادامه مسیر برای نگارش توافق نهایی خواهد انجامید. توافق نهایی وضع بهتری برای اجرای اقتصاد مقاومتی ایجاد خواهد كرد. دستیابی به این تفاهم گواه آن است كه قدرت‌های جهانی به این نتیجه رسیده‌اند كه ادامه تحریم‌ها ممكن نیست و پافشاری بر این حربه نتیجه‌ای نخواهد داشت.

«جاوید قربان اوغلی» تحلیلگر مسایل بین المللی هم در یادداشتی با عنوان «اعتماد به فرزندان انقلاب» كه در روزنامه ی «اعتماد» منتشر شد به زحمات تیم دیپلماسی كشورمان و حمایت های رهبر انقلاب و مردم اشاره كرد و نوشت: بر اهل فن پوشیده نیست كه لحظه به لحظه مذاكرات هسته‌ای كه وزیر خارجه امریكا آن را مهم‌ترین مذاكرات دیپلماتیك قرن خوانده است و بند بند توافقی كه در قالب بیانیه مشترك از زبان ظریف و موگرینی در صدر اخبار جهان قرار گرفت، تحت اشراف رهبری نظام، رییس‌جمهور و رییس شورای عالی امنیت ملی و دیگر نهاد‌های حاكمیتی قرار داشته و ظریف و تیم همراه او تنها سربازان خط مقدم جبهه‌ای به وسعت فلات تاریخی و كهن ایران عزیز هستند كه توانستند با شایستگی و به‌كارگیری توانمندی‌های دیپلماتیك خود پنجه در پنجه قدرت‌های بزرگ جهان انداخته و با تثبیت حقوق هسته‌ای كه حاصل مجاهدت‌های دانشمندان جوان كشور است، این پیروزی بزرگ را به ارمغان آورند و اگر فرصت سوزی‌های هشت سال گذشته و سیاست‌های ماجراجویانه‌ای كه تنها حاصل آن تشكیل اجماع جهانی علیه كشور، تصویب قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت و اعمال تحریم‌های ظالمانه نبود و همچون ١٨ ماه اخیر با تدبیر مذاكرات با ١+٥ مدیریت می‌شد، چه بسا سال‌ها قبل این پرونده مختومه شده بود و امروز نیازی به چانه زنی تیم هسته‌ای برای لغو تحریم‌ها نبود.

بیانیه ی هسته یی ایران و 6 كشور قدرتمند جهان، واكنش ها و یادداشت هایی بسیاری هم در روزنامه های امروز به همراه داشت.

«علی بیگدلی» كارشناس روابط بین‌الملل در یادداشت «توافق هسته‌ای و روابط منطقه‌ای» در روزنامه ی «آرمان» نوشت: توافق ایران و غرب در لوزان به مرحله‌ای رسیده كه آمریكایی‌ها با توافق با ایران حتی در این مرحله هم موافقت كردند ولی فشار‌هایی كه از سمت عربستان و رژیم‌صهیونیستی و تندروهای آمریكایی وارد می‌شود امضای توافق را با دشواری‌هایی مواجه كرد كه بر این مشكلات فائق آمدند. بنابراین توصیه می‌شود همزمان با توسعه روابط با غرب و اروپا با عطوفت با كشورهای منطقه رفتار شود و دیپلماسی ما در منطقه تغییر كند تا نگرانی از حضور ما در منطقه از بین رود. یعنی ما اگر بخواهیم سیاست‌های گذشته خود را در منطقه اعمال كنیم بازارهای مهمی را در این منطقه از دست خواهیم داد و هم بر تعداد دشمنان ما در منطقه افزوده خواهد شد.

در همین زمینه، «حسین واله» سفیر پیشین ایران در الجزایر هم در یادداشتی كه در روزنامه ی «ایران» به چاپ رسید، به «نگاه تازه تهران به حلقه دوستان و رقیبان» اشاره كرد و نوشت: روحانی در مهم‌ترین بخش از اظهارات خود در فردای تفاهم هسته‌ای اعلام كرد كه سیاست جدید ایران گسترش روابط با كشورهای دوست و رفع تنش با كشورهایی است كه در موضع خصومت قرار دارند. این سخن را می‌توان به عنوان یكی از نتایج آنی تفاهم لوزان به حساب آورد. خنثی ساختن مكر بدخواهانی كه هویت‌ و بقای‌شان در گرو بحران‌سازی است، اقتضا می‌كند جمهوری اسلامی ایران تدابیر ویژه‌ای اتخاذ كند. از جمله لازم است در سیاست‌های منطقه‌ای از موضع دفاعی پیشین به موضع لنگر ثبات و نیروی اطمینان‌بخش گذر كند. درك این حقیقت برای قدرت‌های منطقه‌ای كه حل بحران اتمی نه پیروزی رقیبی بر دیگر رقیبان بلكه گامی به پیش در مسیر تحكیم ثبات و امنیت و توسعه همكاری در منطقه است، دشوار نیست اما مقابله با بحران‌آفرینی‌های تصنعی بدخواهان نیاز به سیاست‌هایی دارد كه در عمل به كاهش تنش‌ها مدد رساند و همسایگان را در فرآیند یك همكاری تمام عیار درون منطقه‌ای فعال سازد.

در این میان، گزارش روزنامه ی «ابتكار» از واكنش كشورهای حاشیه خلیج فارس به تفاهم لوزان هم در مطلبی با عنوان «جلسه توجیهی دركمپ دیوید» منتشر شد. در این گزارش آمده است: تفاهم نامه لوزان دلواپسی اعراب حاشیه خلیج فارس را وارد مرحله جدیدی كرده است. بر اساس گزارشها كشورهای عربی در پی این تفاهم سیاسی ایران وگروه 1+5،همچنان نگران گسترش دامنه نفوذ ایران در منطقه هستند و با دیده تردید به تفاهم نامه لوزان می‌نگرند كه همین مسئله دوگانگی آن ها را نسبت به ثبات و یا ناامنی در منطقه را افزایش داده است. از این رو اوباما به عنوان حامی مهم غربی تفاهم نامه لوزان برآن شده تا نگرانی همپیمانان خاورمیانه ای خود را در شرایط بحرانی منطقه رفع كند كه به این منظور سران كشورهای عربی را به مهمانی كمپ دیوید دعوت كرده است.

«محمدصادق جنان‌صفت» سردبیر روزنامه ی «تعادل» هم از «الزام‌های پیش و پس‌از تفاهم تاریخی» گفت و نوشت: واقعیت این است كه گره اصلی پرونده هسته‌یی باید توسط ایران و ایالات متحده باز می‌شد كه همین‌طور نیز شد و ظریف و كری چند بار در سال 1393 گفت‌وگوی دوجانبه موثر انجام دادند. پیش از این، ایران و این كشور از یكدیگر فرار می‌كردند و حاضر به گفت‌وگو نبودند و كار پرونده هسته‌یی به همین دلیل گره خورده بود. رویدادهای یاد شده به اضافه اجماعی كه در میان نیروهای اصلی موثر بر سیاست در داخل پدیدار شد و البته تا اندازه‌یی نیز آثار منفی تحریم اقتصادی از عوامل طی شدن فرایند گفت‌وگوهای هسته‌یی بودند كه در 13 فروردین 1394 نتیجه داد. برای اینكه عظمت فرایند طی شده منجر به تفاهم به دست آمده و دستاوردهای آن را درك كنیم باید به فروردین 1392 برگردیم و دلهره‌های آن روزها را در ذهن زنده كنیم.



*** جهش هسته ای بورس

روز گذشته در تمام بازارها رد پای آثار تفاهم لوزان سوییس میان ایران با 6 قدرت جهانی آشكار بود اما خوشحال‌ترین سرمایه‌گذاران دیروز سهامداران بورس بودند كه پس از یك سال ركود نسبی، در یك روز 2 ركورد جدید را به ثبت رساندند به طوری كه روز شنبه شاخص كل بورس 2 هزار و 99 واحد رشد كرد و به كانال 67 هزار واحد وارد شد؛ خبری كه روزنامه های امروز از آن به عنوان رشد تاریخی بورس یاد كردند.

در همین زمینه، روزنامه ی «دنیای اقتصاد» در گزارشی با عنوان نخست «صف خرید در بورس تهران» از حاكم شدن فضای خوش‌بینی بر بازارها و اوج گرفتن شاخص سهام خبر داد و نوشت: پس از انتشار بیانیه مشترك ایران و گروه 1+5 شاخص كل بورس تهران با این میزان افزایش رشد 2/ 3 درصدی را تجربه كرد و به این ترتیب سود بازار سهام در سال 94 به بیش از 8 درصد رسید و دماسنج بازار روی رقم 67 هزار و 827 واحد ایستاد. دیروز بازار در شرایطی قابل انتظار با صف‌نشینی‌های گسترده برای خرید سهام روبه‌رو‌ بود و تقریبا تا پایان دقایق معاملاتی، تعداد 668 میلیون سهم به ارزش 1861 میلیارد ریال در 24 هزار و 700 دفعه مورد معامله قرار گرفت.

روزنامه ی «خراسان» هم در عنوان نخست خود از «بازار ارز منتظر ماند، بورس جهش كرد» خبر داد و نوشت: بازارهای ارز و بورس در خیابان های فردوسی و حافظ تهران مطابق انتظار نسبت به توافق هسته ای واكنش نشان دادند. روز گذشته دلار بازار آزاد با نوسانات و قیمت های متفاوت مواجه شد و نشان داد كه هنوز برای ارزیابی بیانیه لوزان سردرگم است. در حالی كه بازار بورس بار دیگر سبز شد تا شاخص كل با 2099 واحد افزایش ركوردی قابل توجه را ثبت كند.

به نوشته ی خراسان، از اتفاقات جالب توجه بازار ارز گفته های رئیس كل بانك مركزی بود. سیف در پاسخ به این سوال كه اگر مذاكرات هسته ای به نتیجه برسد ممكن است قیمت ارز كاهش یابد همچنان كه سال گذشته نیز شاهد این موضوع بودیم، اما بانك مركزی جلوی كاهش نرخ ارز را گرفت، آیا باز هم ممكن است دولت جلوی پایین آمدن نرخ ارز را بگیرد؟ گفت: بانك مركزی به هیچ وجه جلوی پایین آمدن قیمت بازار را نمی گیرد؛ بلكه از بازار مراقبت می كند تا نوسانات موقت را كه ناشی از یك شوك و هیجانی پیش‌بینی نشده است، كنترل كند و در غیر آن صورت دلیلی ندارد كه بانك مركزی دخالتی داشته باشد.

«ركوردشكنی بورس در پی توافق ‌هسته‌ای» هم عنوان گزارش روزنامه ی «مردم سالاری» بود كه از واكنش بازارها به بیانیه لوزان گفت و نوشت: بورس تهران بعد از اعلام رسمی‌توافق هسته‌ای روز رویایی و بی‌سابقه‌ای را تجربه كرد و با افزایش چشمگیر قیمت‌ها و رشد بی‌سابقه تقاضا موجی از خوشحالی را در بین اهالی تالار شیشه‌ای رقم زد.

بنابر این گزارش، سهامداران منتظر بورس تهران كه در سال گذشته حال و روز خوبی نداشتند و زیان‌های هنگفتی متحمل شده بودند، اكنون از سرمایه‌گذاری خود در بورس تهران خوشحالند زیرا توافق ‌هسته‌ای موجب برگشت ورق بورس و افزایش قیمت‌ها در بازار سرمایه كشور شده است. به طوری كه در معاملات اولین روز هفته و در رویدادی بی‌سابقه بورس تهران ركوردهای جدیدی ثبت كرد به طوری كه اشتیاق سهامداران برای خرید سهام شركت‌های بانكی و خودرویی موجب تشكیل طولانی ترین صف‌های خرید در بورس تهران شد.

در این پیوند، «حسین راغفر» اقتصاددان هم با انتشار یادداشتی با عنوان «اقتصاد بعد از توافق» در رزنامه ی آرمان نوشت: نمی‌توان شك داشت كه پس از توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 فرصت استثنایی و خوبی برای كشورمان در زمینه بین‌المللی ایجاد و یك اقتصاد پرقدرت منطقه‌ای مانند اقتصاد ایران وارد مناسبات جهانی خواهد شد. در حال حاضر در پیش‌بینی‌های اقتصادی و انرژی جهان دیرزمانی است كه بحث فروش و عرضه انرژی ایران كمتر دیده می‌شود و اگر تفاهمی كه در لوزان صورت گرفت به توافق نهایی تبدیل و اقتصاد ایران وارد بازارجهانی شود طبیعتا یك ارزیابی و نقش بهتری برای اقتصاد كشور ترسیم خواهد شد.



*** مجوز حضور زنان در ورزشگاه صادر شد

روز گذشته «عبدالحمید احمدی» معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهش وزیر ورزش و جوانان از تایید طرح پیشنهادی این وزارتخانه برای حضور خانم‌ها و خانواده‌ها در سالن‌های ورزشی از سوی شورای امنیت كشور خبر داد؛ خبری كه در روزنامه های امروز بازتاب گسترده یی داشت.

«صدور مجوز حضور زنان در ورزشگاه‌ها» عنوان گزارش روزنامه ی ایران بود كه با عكسی از حضور تماشاگران زن در ورزشگاه، در صفحه ی نخست این روزنامه منتشر شد. در این گزارش آمده است: هنوز 48 ساعت از اعلام تفاهم هسته‌ای در عرصه دیپلماسی نمی‌گذشت كه خبری مسرت‌بخش این بار در حوزه ورزش و زنان منتشر شد. خبر این بود: «ورود زنان به ورزشگاه‌ها میسر شد.» اتفاقی كه سال‌ها برای تحقق آن خانواده ورزش در اتاق «انتظار» به سر می‌بردند اما دیروز انتظارها به سر آمد. خبر خیلی كوتاه بود اما آنقدر مهم كه از آن بتوان به عنوان موفقیت بزرگ دستگاه ورزش و البته دولت یازدهم نام برد؛ بخصوص كه این مهم همچون واگنی دیگر از قطار پیشرو و موفق در حال حركت اركان مختلف دولت است.

روزنامه ی ایران در ادامه ی گزارش خود به نقل از «شهیندخت مولاوردی» معاون رییس‌جمهوری در امور زنان و خانواده نوشت: حضور زنان تنها در سالن‌های ورزشی مثل والیبال منعی ندارد و هنوز زنان نمی‌توانند در استادیوم‌ها حضور داشته باشند. حضور زنان در سالن‌های ورزشی خود مقدمه‌ای است كه باید با برنامه مدیریت شود و سازوكارهای لازم فراهم شده و شرایط محیطی نیز مهیا شود از طرفی باید فرهنگ‌سازی لازم صورت بگیرد.

روزنامه ی آرمان هم در گزارشی با عنوان «ورود زنان به ورزشگاه‌ها مجاز شد» به سراغ این خبر رفت و نوشت: پس از كش ‌و قوس‌های فراوان بالاخره با حضور زنان در ورزشگاه‌ها موافقت شد. روز گذشته یك مقام مسئول در وزارت ورزش و جوانان اعلام كرد شورای امنیت كشور با ورود زنان به ورزشگاه‌ها موافقت كرده و این طرح امسال اجرایی می‌شود. این درحالی است كه حضور زنان در ورزشگاه‌ها در سال گذشته یكی از جنجال‌برانگیزترین موضوعات بود؛ جنجالی كه از ممانعت حضور بانوان در ورزشگاه‌ها برای تماشای والیبال آغاز شد و در پایان با از دست دادن میزبانی ایران در جام ملت‌های آسیا و اظهارات علی كفاشیان مبنی بر اینكه ورود زنان خارجی به ورزشگاه‌ها مانعی ندارد به اوج خود رسید و واكنش بسیاری از فعالان حوزه زنان را در پی داشت.

در ادامه ی گزارش، آرمان به گفت و گو با «فخرالسادات محتشمی پور» فعال حقوق زنان پرداخت و به نقل از وی نوشت: این خبر بسیار خوبی است. درست است كه شاید فقط تعدادی از زنان به دنبال احقاق حق خویش در این زمینه بودند اما، همین كه این عده بر گرفتن این حق اصرار داشتند و حالا می‌بینند اعتراضات‌شان به ثمر نشسته اتفاق بسیار مهمی است. به هر حال عدم ورود بانوان به ورزشگاه‌ها یك مانع برای شركت در یك رویداد اجتماعی محسوب می‌شود و در زنان ایجاد سرخوردگی می‌كرد. مرتفع شدن این موضوع از دوره اصلاحات مطرح بود و دولت نیز مخالفتی با حضور زنان در ورزشگاه‌ها نداشت ولی با تغییر دولت متاسفانه بی تدبیری‌هایی در این مورد صورت گرفت كه كاملا مانع از حضور زنان در ورزشگاه‌ها شد.

«شهربانو امانی» فعال زنان و نماینده ی پیشین مجلس هم در یادداشتی با عنوان «پیش به سوی تعادل جنسیتی» كه در روزنامه ی آرمان منتشر شد، مجوز حضور زنان در ورزشگاه را آغازی برای حركت و رسیدن به نقطه تعادل عنوان كرد و افزود: دغدغه بخشی از جامعه كه مخالف حضور زنان در ورزشگاه‌ها هستند این است كه اگر این اتفاق رخ دهد زنان خواستار تحقق دیگر مطالبات خود تا رسیدن به تعادل و برابری جنسیتی هستند. این خود نشان دهنده این واقعیت است كه مطالبات انباشت‌شده‌ای در حوزه زنان وجود دارد و برای رسیدن به تعادل جنسیتی باید تغییراتی اتفاق بیفتد. واقعیت این است كه هر تغییری در حوزه زنان كه در سال‌های گذشته با محدودیت‌هایی روبه‌رو بوده‌اند باعث می‌شود اعتماد به نفس نیمی از جامعه بالا برود. حضور در ورزشگاه مطالبه اصلی زنان نیست بلكه، كف مطالبات آنهاست. آنها در یك كلام خواستار برابری جنسیتی و رسیدن به تعادل هستند.

روزنامه ی «آفتاب یزد» هم در گزارشی با عنوان «درب ورزشگاه‌ها به روی زنان گشوده می شود» به تلاش و پیگیری دولت تدبیر و امید در برآورده كردن بخشی از خواسته های زنان ایرانی اشاره كرد و نوشت: بدون شك سال 94 سال خوبی خواهد بود زیرا سالی كه نكوست از بهارش پیداست؛ چراكه از همان ابتدای شروع بهار 94، آهسته آهسته برخی گره‌های كور مسائل و مشكلات كشور در حال باز شدن هستند؛ گره‌هایی كه مدت مدیدی حتی با كمك چنگ و دندان هم بازشدنی نبودند اما با همت و تلاش دولتی كه به محض روی كار آمدن سرود تدبیر و امید را در گوش مردم زمزمه می‌كرد، حالا برخی از مهمترین مشكلات در حال گره‌گشایی و برخی از مهمترین خواسته‌ها در حال تحقق هستند.

آفتاب یزد در ادامه ی گزارش خود به تاثیر مثبت حضور زنان در ورزشگاه‌ها اشاره كرد و به نقل «محمدامین قانعی راد» رییس انجمن جامعه شناسی ایران و عضو هیات علمی مركز تحقیقات سیاست علمی كشور نوشت: متاسفانه هرگز توجهی به جنبه ها و تاثیرگذاری مثبتی كه حضور خانم ها قادر است. در ورزشگاه ها ایجاد كند، نشده است. زنانی كه در آن جا حضور پیدا می كنند مادران كنونی و آینده كشور ما هستند. بدون شك حضور آن ها در این عرصه می تواند در انتقال فرهنگ ورزشكاری و ورزش دوستی به فرزندان و اعضای خانواده آن ها موثر باشد.



*** 7000 هزار پزشك آماده ی امضای جواز دفن «در حاشیه»

مجموعه ی تلویزیونی «در‌حاشیه» به كارگردانی «مهران مدیری» كه از ششم ‌فروردین روی آنتن شبكه سه رفته است، از روز گذشته با اعتراض دوباره جامعه پزشكان كشور روبه‌رو شد. روز گذشته مشاور رییس سازمان‌نظام پزشكی از اعلام آمادگی بیش از هفت‌ هزار‌نفر پزشك برای شركت در تجمع نسبت به رویه صدا‌و‌سیما خبر داد.

روزنامه ی «شرق» در گزارشی با عنوان «مدیری زیر تیغ» به انتقاد تند سازمان نظام‌پزشكی كشور از سریال درحاشیه اشاره كرد و نوشت: هفت‌هزار پزشك مقابل مهران مدیری ایستاده‌اند. كارگردان نام‌آشنای تلویزیون كه این شب‌ها با سریال «در حاشیه» به خانه‌ها بازگشته، روزهای پر‌چالشی را سپری می‌كند و احتمالا روزهای سخت‌تری در انتظارش خواهد بود.

به نوشته ی شرق، این اولین واكنش پزشكان به سریال مدیری نیست و در ابتدای ساخت «درحاشیه» كه نام اولش «اتاق عمل» بود، اعتراض‌هایی از سوی وزارت بهداشت و شخص وزیر طرح و سیدحسن هاشمی (وزیر بهداشت) در دونامه جداگانه این اعتراض را اعلام كرد. او موفق شد در مقطعی جلو ساخت سریال را نیز بگیرد. این تندروی با روی‌كارآمدن علی‌اصغر‌ پورمحمدی به‌عنوان معاون سیما رو به تعادل نهاد و سرانجام سریال به آنتن سیما رسید. با این وجود، جامعه پزشكان كه بسیاری از مردم و كارشناسان، اعتراض زیادی به‌نحوه عملكرد آنان وارد می‌دانند، در تازه‌ترین حركت اعتراضی خود این‌بار قصد دارد تجمع راه بیندازد. جالب اینجاست كه دعوت برای این تجمع از سوی سازمان نظام‌پزشكی صورت گرفته و این نهاد به‌دنبال آن است كه با دریافت مجوز قانونی، تجمع اعتراض‌آمیز خود را برگزار كند.

اما نگاه روزنامه ی «جوان» به این موضوع متفاوت بود. این روزنامه در گزارشی با عنوان «حاشیه‌سازی خیابانی پزشكان مقابل در حاشیه» به انتقاد از واكنش جامعه ی پزشكی به این سریال طنز پرداخت و نوشت: شمشیرهایی كه پخش تلویزیونی سریال طنز «در حاشیه» مهران مدیری در حال تیز شدن بودند حالا برای زورآزمایی علیه صدا و سیما و این سریال تلویزیونی از رو بسته شده‌اند؛ ظاهراً سازمان نظام پزشكی كشور در حال آماده‌سازی لشكر پزشكان برای تجمع حضوری و اعتراض به پخش آخرین سریال مدیری و تنها سریال طنز تلویزیون در شب‌های آتی است.

به گزارش جوان، «در حاشیه» با تمام داشته‌ها و نداشته‌هایش، مایه رنجش خاطر صنفی است كه به آن پرداخته شده است؛ اینكه چرا و چگونه مردم هم از اینكه «در حاشیه» در همین قدم‌های اولیه و به این سرعت اعتراض پزشكان را برانگیخته متعجب هستند چراكه زبان گزنده مهران مدیری و تیم نویسنده‌اش كه معمولاً در دیالوگ شخصیت‌های سریال‌هایش بروز پیدا می‌كنند هنوز در این سریال دیده نشده است. نكته‌ای كه انتقاد و اعتراض پزشكان را در پی داشته نمایش چند پزشك در قالب شخصیت‌هایی لاابالی است كه با حركات و ژست‌هایشان مایه طنز و خنده و البته ظاهراً بی‌احترامی به جامعه پزشكان شده‌اند. پزشكی گفته است كه چرا مدیری به جای صنف پزشكان، ‌قلیان‌كشی قهرمانان ورزشی یا اختلاس رئیس بانك ملی یا آرایشگاه‌های زنانه را سوژه نمی‌كند!

*گروه پژوهش و تحلیل خبری

پژوهشم**9294**2054
۰ نفر