۱۷ فروردین ۱۳۹۴، ۹:۲۴
کد خبر: 81560864
T T
۰ نفر
35 كاروانسرای ثبت شده در یزد حلقه گمشده معماری ایرانی

یزد - ایرنا - سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره كل میراث فرهنگی یزد از وجود 35 كاروانسرای ثبتی در این استان خبر داد و گفت: كاروانسراها به عنوان حلقه گمشده معماری ایرانی هستند.

به گزارش روابط عمومی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد كه روز دوشنبه در اختیار ایرنا قرار گرفته، محسن ذاكری نیا افزود: قدیمی ترین كاروانسرای استان كاروانسرای سنگی انجیره اردكان مربوط به دوره ایلخانی است.

وی اضافه كرد: در ساخت این كاروانسرا كه در بیابان انجیره در مجاور راه قدیمی یزد به ساغند و طبس در فاصله تقریبی 500 متر از كاروانسرای آجری انجیره قرار گرفته از سنگ و در بعضی قسمت های آن از آجر استفاده شده و دارای پلان هشت ضلعی نامنظم بوده و به شماره ثبتی 2449 در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره كل میراث فرهنگی یزد تاكید كرد: كاروانسراها به عنوان حلقه گمشده معماری ایرانی هستند كه در گذشته بیشتر با كاربری تجاری بنا شده و با توجه به موقعیت بازرگانی و تجاری یزد رشد و رونق خاصی داشته اند.

ذاكری نیا در خصوص انواع كاروانسراهای یزد خاطرنشان كرد: برخی از این كاروانسراها جزئی از بافت بازار بوده كه تاجرنشین نام گرفته اند و به عنوان یك فضای تجاری مطرح بوده اند كه كاروانسرای سادات در بازار پنجه علی نمونه ای از آن است.

این مسوول افزود: برخی دیگر از كاروانسراها درون شهری بوده اند كه به عنوان فضاهای اقامتی در محله های مسكونی مجاور بازار قرار داشته و كاروانسراهای مشیر و امیرچقماق از آن جمله اند.

به گفته وی نوع سوم كاروانسراها بین شهری هستند كه كاروانسرای زین الدین در این میان در ایران بی نظیر است.

ذاكری نیا اضافه كرد: این كاروانسرا تنها كاروانسرای مدور ایرانی است كه دارای ساختمان آجری با اطاقها و صفه هایی برای استراحت مسافران، شاه نشین، شترخان و بادگیر بوده و متعلق به دوره صفوی است و به شماره ثبتی 926 در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است.

وی یادآور شد: در استان یزد كاروانسراهایی نظیر علی آباد، خرانق، خرگوشی و كاروانسرای رشتی عقدا به چشم می خورد كه اكنون به عنوان میراث پرافتخار و گرانبهای شهر تاریخی یزد مطرح هستند و برخی از آنها نظیر كاروانسرای شاه عباسی میبد و كاروانسرای مشیر با تغییركاربری رونق و زندگی دوباره ای یافته اند.

استان یزد دو هزار و 270 هكتار بافت تاریخی دارد كه شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هكتار و مساحت حریم پنج هزار هكتار در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است.

یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد كه از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاههای زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی ، بادگیرها و بازارچه ها اشاره كرد.ك/1

1968/8068