۱۷ فروردین ۱۳۹۴، ۹:۳۷
کد خبر: 81560881
T T
۰ نفر

اعتماد در يك نگاه

۱۷ فروردین ۱۳۹۴، ۹:۳۷
کد خبر: 81560881
اعتماد در يك نگاه

تهران- ايرنا- روزنامه اعتماد روز دوشنبه با عناوين «وقت خوب خريد مسكن»، « جدل ظريف در مجلس» و «كليد انتخابات را زده‌ايم» منتشر شد.

تيتر نخست اين روزنامه با عنوان « وقت خوب خريد مسكن» به گزارش ميداني« اعتماد» از ركود در معاملات و فضاي مناسب براي مشتريان اختصاص پيدا كرده است. اين تنها مديران وزارت امور خارجه نيستند كه سخت‌ترين سه ماه عمرشان را پيش رو دارند، فعالان اقتصادي نيز روزهايي دشوار را در پيش دارند خصوصا كه مديريت روزهاي پس از تحريم براي بسياري به مراتب سخت‌تر از مديريت روزهاي تحريم خواهد بود.

به گزارش خبرنگار «اعتماد»، ايران در حالي اميدوار است در ماه‌هاي پيش‌رو شر تحريم را از سر اقتصاد ايران كم كند كه پيش از اين، مقامات اقتصادي كشور و مردم بيش از سه دهه به زندگي در تحريم خو كرده‌اند. حالا بسياري معتقدند برنامه‌اي هوشمندانه است كه مي‌تواند شر تحريم را از سر اقتصاد ايران كم كند و الا تنها لغو تحريم‌ها نمي‌تواند اقتصاد ايران را آن چنان كه بايد منتفع كند. صدور بيانيه سوييس در لوزان و اعلام تدوين متن توافقنامه ايران و كشورهاي غربي براي امضا در روز يازدهم تيرماه، بسياري از بازارهاي كشور را در نوعي حالت انتظار و در برخي موارد اضطراب قرار داده است. بورس در شرايطي مي‌تازد كه ارز و طلا و سكه خود را سفت گرفته‌اند و اين نشان مي‌دهد پيش‌بيني‌ها درباره ريزش بازارهاي مهم چندان منطقي نيست، هر چند برخي فعالان اقتصادي معتقدند نوعي بلوغ در رفتار اقتصادي بازارها پديدار شده و احتمالا تاثير بيانيه مطبوعاتي صادر شده از سوي ايران و كشورهاي غربي در ١٠ روز آتي خود را نشان خواهد داد.

«بيانيه لوزان» محور صحن علني، فراكسيون‌ها و كميسيون امنيت ملي مجلس با عنوان «جدل ظريف در مجلس» عكس اول و ديگر عنوان صفحه نخست روزنامه اعتماد است. اوضاع گويا فرق كرده، هنوز هم در مجلس صداي انتقادها به عملكرد تيم هسته‌اي نخوابيده اما صداي غالب مجلس چيز ديگري است. صداي همان «دو، دو»هايي كه در اعتراض به تذكر هسته‌اي حميد رسايي در صحن علني بلند شد. اوضاع در بهارستان بيش از شرايط بعد از توافق ژنو به نفع تيم مذاكره‌كننده است. اين را ديروز مي‌شد از نطق‌هاي ميان دستور هم فهميد؛ جايي كه همه پنج ناطق صحن علني خط حمايت از مذاكرات را در سخنان خود پيش گرفتند. پيش از آن علي لاريجاني نظرش را در جمع فراكسيون اكثريت مجلس درباره بيانيه لوزان بيان كرده بود؛ «حاصل كار تا اين مرحله مثبت است.» اين اظهارنظر ساعاتي بعد از جلسه خصوصي لاريجاني و ظريف مطرح شده است؛ جلسه‌اي كه در بهارستان تشكيل شده بود و رييس مجلس در آن، گزارش وزير خارجه از روند مذاكرات را شنيد. ظريف ديروز دومين گزارش خود را هم به بهارستاني‌ها ارايه كرد، در جلسه با اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي؛ جلسه‌اي كه البته ميزبان تعداد زيادي از نمايندگان غير عضو اين كميسيون هم بود. اين يعني تا اينجاي كار محمدجواد ظريف دو بار به مجلسي‌ها گزارش داده است. گزارش سوم هم روز سه‌شنبه ارايه خواهد شد، در صحن مجلس كه حتي شايد علني باشد. اگر اين گونه شود اين نخستين گزارش علني ظريف به مجلسي‌ها خواهد بود. گزارش‌هاي غيرعلني او تا اينجاي كار هميشه حاشيه‌ساز شده است.

عارف در ديدار با فعالان سياسي: «كليد انتخابات را زده‌ايم» عنوان ديگري كه در اين روزنامه برجسته شد. محمد رضا عارف پس از انتخابات رياست‌جمهوري سال ٩٢ با مجموعه كنش‌ها و اقدامات سياسي و اجتماعي كه انجام داد رفته رفته جايگاه خود را به عنوان يكي از موثرترين نيروهاي اصلاح‌طلب تثبيت كرد. او حالا جايگاه ويژه‌اي دارد؛ جايگاهي كه نه به عنوان مهره اختلاف كه لولاي اتحاد اصلاح‌طلبان نام گرفته و در شرايط جديد توانسته تا حدودي خلأ رسانه‌اي چهره‌هاي اصلاح‌طلب را پر كند. شرايط براي معاون اول دولت اصلاحات در دوسال گذشته به گونه‌اي پيشرفت كه حالا در ديدار نوروزي‌اش از اعضاي تاثيرگذار آخرين شوراي مركزي جبهه مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب تا اعضاي اعتماد ملي و نداي ايرانيان شركت مي‌كنند و اين همان نقشي است كه او مي‌خواست و بايد ايفا كند.

صدا و سيما از سريال مهران مديري دفاع كرد، « ادامه «در حاشيه» بدون تغيير» عنوان صفحه اول اعتماد روز دوشنبه است. با وجود سه نامه معترضه وزير بهداشت و رييس سازمان نظام پزشكي كه به عنوان متوليان سلامت و ظرف سه ماه گذشته رييس سازمان صدا و سيما را خطاب قرار داده و ضمن انتقاد از رويكرد تهاجمي رسانه ملي نسبت به جامعه پزشكي، خواستار توقف پخش سريال «اتاق عمل» و تغيير محتواي سريال تلويزيوني «در حاشيه» شدند، بي‌پاسخ ماندن نامه اين مقامات مسوول از سوي رييس سازمان صدا و سيما، در نهايت گره خورد به پاسخ يك طرفه و بي‌پرده مدير شبكه سه سيما كه روز گذشته اعلام كرد «پخش سريال در حاشيه بدون تغيير ادامه مي‌يابد.»

وزير آموزش و پرورش از اجراي رتبه‌بندي معلمان از مهرماه خبر داد. «حقوق معلمان افزايش مي‌يابد» ديگر عنوان روزنامه اعتماد است، با پايان تعطيلات نوروز و بازگشت معلمان و دانش‌آموزان به كلاس‌هاي درس، وزير آموزش و پرورش هم در پشت تريبون مراسم ديدار نوروزي خود با كاركنان ستادي اين وزارتخانه از افزايش حقوق معلمان و تلاش براي بازگرداندن انگيزه به آنان خبر داد.

روز گذشته علي‌اصغر فاني در اين مراسم اعلام كرد: «حقوق دريافتي معلمان از 160 تا 600 هزار تومان افزايش خواهد يافت و 14درصد افزايش حقوق كاركنان در سال 94 نيز به آن اضافه مي‌شود.»



**1642**9131
۰ نفر