۱۷ فروردین ۱۳۹۴، ۹:۳۸
کد خبر: 81560883
T T
۰ نفر

رژه فاشيست ها در لندن

۱۷ فروردین ۱۳۹۴، ۹:۳۸
کد خبر: 81560883
رژه فاشيست ها در لندن

تهران - ايرنا- روزنامه رسالت در يادداشتي نوشت: برگزاري تظاهرات جنبش پگيدادر لندن نشان دهنده وقوع بحران نژادپرستي در مقياسي وسيع تر و رسمي تر در كشور انگليس است. اين در حالي‌است كه نژادپرستي همواره به عنوان بحراني واقعي در كشور انگليس وجود و نمود داشته است.

اين يادداشت مي افزايد: با اين حال مقامات دو حزب كارگر و محافظه كار و حتي ليبرال دموكرات انگليس همواره در صدد كتمان اين حقيقت آشكار در جامعه بحران زده خود بوده اند. هر سه حزب اصلي انگليس، در رشد و رواج نژادپرستي در كشورشان نقشي اساسي ايفا كرده اند، دقيقا مانند نقشي كه آنگلا مركل صدر اعظم آلمان و دموكرات مسيحي هاي آلمان در اين روند ايفا كرده و هم اكنون به كتمان آن مي پردازند.

در سايه سكوت دستگاههاي امنيتي و سياسي و دولتي انگليس و به عبارتي بهتر، با چراغ سبز اين نهادهاي رسمي ،شاخه انگليسي گروه پگيدا، گروه افراطي ضد اسلام در اروپا كه خواستار حفظ غرب از اسلامي شدن است، اولين راهپيمايي خود را در لندن برگزار خواهد كرد.

گروه پگيدا كه ابتدا در آلمان شكل گرفت، در مخالفت با اسلام افراطي و مهاجرت در لندن راهپيمايي مي‌كند.راهپيمايي پگيدايي‌ها در لندن اولين راهپيمايي اين گروه نژادپرست در پايتخت انگليس و دومين راهپيمايي در كل بريتانيا مي‌باشد. ماه فوريه سال جاري ميلادي تعدادي از حاميان پگيدايي‌ها در انگليس در شهر نيوكاسل راهپيمايي كرده بودند كه در آستانه آن راهپيمايي، معترضان انگليسي نيز در شهر نيوكاسل تجمع كرده بودند.

معترضان جنبش پگيدا در انگليس بر اين باورند كه حاميان پگيدا يك گروه ضد مسلمان براي ترويج نفرت است. پگيدا كه مخفف «اروپاييان وطن‌پرست عليه اسلامي شدن غرب» است، مخالف مهاجرت‌ها و تاثير اسلام در اروپا نيز هستند.تا كنون راهپيمايي‌هايي از حاميان اين گروه در كشورهاي مختلف در جمهوري چك، دانمارك و نروژ و همچنين اسپانيا، سوئد و سوئيس برگزار شده است.

برخي رهبران گروه‌هاي مخالف پگيدا در لندن پيش از اين در تجمع شهر نيوكاسل گفته‌اند گروه پگيدا، جامعه مسلماناني را هدف قرار مي‌دهد كه پيشتر سعي شده در جامعه غربي به شكل اهريمن به تصوير كشيده شود. اين معترضان تاكيد داشتند مرز ميان آزادي بيان و ابراز نفرت معين و مشخص است.

رشد نژادپرستي در انگليس در سايه رويكرد دولتهاي محافظه كار و كارگر اين كشور در حمايت از تروريسم صورت گرفته است. انگليس كشوري است كه به همراه ايالات متحده آمريكا در جنگهاي خونين مختلف عليه مسلمانان و مردم خاورميانه و ديگر نقاط دنيا مشاركت كرده و در بسياري از پروژه هاي ضد حقوق بشري آمريكا نيز نقش يك شريك و همراه كامل با واشنگتن را ايفا كرده است.

هم اكنون در انگليس شاهد نژادپرستي نهادينه شده اي هستيم كه روز به روز گسترش مي يابد. بررسي هاي انجام گرفته در مدارس انگليس نشان مي دهد كه نسل جوان اين كشور به شدت با تصورات نژادپرستانه پرورش مي يابند. بين سال هاي 2007 تا 2011 در مدارس اين كشور نزديك به 88 هزار مورد برخورد نژادپرستانه با دانش آموزان اقليت رخ داده است كه شامل هتاكي هاي لفظي و نيز برخوردهاي فيزيكي بسياري بوده است. اين آمار در حالي روند رو به رشد دارد كه اخيراً دولت انگليس نيز اقدامات سختگيرانه تري عليه مهاجران ساكن در اين كشور در پيش گرفته است. با اينكه امروزه نژادپرستي به يك موضوع بسيار ملموس در مدارس انگليس تبديل شده ولي اكثر موارد اين برخوردهاي نژادپرستانه به طور دقيق گزارش نمي شود، زيرا قربانيان با واقف بودن به اينكه حمايتي از آنها نخواهد شد براي جلوگيري از بدتر شدن وضعيت از گزارش چشم پوشي مي كنند.

ظهور علني پگيدا در انگليس، در شهر نيوكاسل صورت گرفته است. درجريان اولين تظاهرات اعضاي جنبش ضد اسلامي `پگيدا` در انگليس كه اسفندماه گذشته همزمان با راهپيمايي گروه هاي مدني مخالف تبعيض نژادي و فاشيسم در شهر نيوكاسل برگزار شد، پنج نفر از اعضاي گروه پگيدا دستگير شده بودند.گروه تازه تاسيس پگيدا به دنبال فشار بر دولت انگليس براي تغيير در سياست پذيرش مهاجران و بستن درهاي كشور به روي خارجي ها بويژه مسلمانان است.

تظاهرات پگيدا، هم اكنون به جاي شهر نيوكاسل به شهر لندن منتقل شده است. اين براي اولين بار است كه جنبش پگيداي انگليس كه ريشه گرفته از جنبش ضد اسلامي پگيداي آلمان است، در لندن اقدام به برگزاري تجمع

مي كند.اعضاي جنبش پگيدا ضمن به همراه داشتن پلاكاردهايي كه در آن نوشته شده بود تسليم تروريست ها نمي شويم و حمل پرچم انگليس با چهره وينسون چرچيل، شعارهايي كه

رنگ وبوي نژاد پرستانه و ضداسلامي داشت، سر مي دادند.هم اكنون مقامات كاخ باكينگهام و دولت انگليس، خود اصلي ترين مولدين بحرانهاي نژادپرستانه در اين كشور محسوب مي شوند. پليس انگليس نيز در تكميل اين روند نقش بسيار مهم و پررنگي ايفا كرده است. آنچه مسلم است اينكه در سايه ولخرجي هاي ملكه انگليس و خاندان سلطنتي و همچنين در سايه سياستهاي رياضتي ديويد كامرون و اعمال فشارهاي علني وي بر ضد مهاجرين و رنگين پوستان، شاهد بروز خشم اجتماعي گسترده اي در لايه هاي زيرين و روبنايي اين كشور هستيم.

* منبع: روزنامه رسالت

** اول
۰ نفر