۱۸ فروردین ۱۳۹۴، ۱۲:۳۲
کد خبر: 81562544
T T
۰ نفر
رشته های تحصیلی دانشگاه پیام نور بازبینی می شود

تهران - ایرنا - سرپرست دانشگاه پیام نور از بازبینی رشته های تحصیلی این دانشگاه خبرداد و گفت: از زمانی كه به دنبال ایجاد دانشگاه های نسل سوم هستیم آمایش جدی رشته ها و رشته محل ها در دستور كار جدی مسوولین دانشگاه پیام نور قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه ایرنا، محمدعلی سرلك صبح امروز (سه شنبه) در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره حذف برخی از رشته های قدیمی و ایجاد رشته های جدید و رشته های بین رشته ای كه در دستور كار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز قرار دارد گفت: تعدادی از رشته ها در دهه های گذشته تدوین و ایجاد شده و ضروری است كه در ادامه پذیرش دانشجو در آن ها بازبینی انجام شود.

وی با تاكید بر لحاظ قرار دادن نیازهای روز، نیاز بازار كار و توانمندسازی نیروی كار و افزایش مهارت های انسانی و ادراكی گفت: كار بر روی بازبینی و آمایش رشته ها و رشته محل ها در دانشگاه پیام نور آغاز شده است.

سرلك در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تجمیع واحدهای این دانشگاه افزود: ما در موضوع تجمیع واحدها تنها منافع مالی مدنظر قرار نمی دهیم بلكه به دنبال ساماندهی مراكز و واحدها هستیم.

وی در این زمینه توضیح داد: تعطیلی یك مركز آموزشی ممكن است دسترسی به آموزش عالی برای محرومین را كاهش دهد اما تجمیع رشته ها و آمایش آن ها در دستور كار قرار دارد.

سرلك با بیان این كه دانشگاه پیام نور 33 شركت دانش بنیان و 7 مركز رشد در 7 استان مختلف كشور دارد بازنگری و آمایش رشته ها را امری طبیعی توصیف كرد.

سرلك در ابتدای این نشست خبری دانشگاه پیام نور را دانشگاه محرومین اقتصادی خواند و تاكید كرد كه این دانشگاه به دنبال كسب سود نیست.

وی دانشگاه پیام نور را دانشگاهی منبع محور و با آزمون های متمركز توصیف كرد و افزود: بیش از 2 هزار جلد كتاب خودآموز در دانشگاه پیام نور تدریس می شود كه بسیاری از آن ها منبع مهم ترین و معتبرترین دانشگاه های كشور هستند.

سرپرست دانشگاه پیام نور با بیان اینكه تلاش داریم دانشجویان از خانواده های خود جدا نشوند، خاطرنشان كرد دانشگاه پیام نور تنها دانشگاهی است كه دانشجو باید تمام كتاب را مطالعه كند و به همین دلیل در آزمون های سازمان سنجش این دانشجویان رتبه های بالایی را كسب می كنند.



** بدنبال ارتقای دانشگاه با استراتژی تمایز و پیشگاهی هستم

سرلك در بخش دیگری از این نشست خبری تاكید كرد كه مهم ترین برنامه اش ارتقای جایگاه دانشگاه پیام نور با تمركز بر استراتژی تمایز و پیشگامی است.

دانشگاه پیام نور در حال حاضر 550 واحد در اقصی نقاط كشور، 60 شعبه خارجی و 10 نمایندگی مستقیم خارجی دارد و با بیش از 850 هزار دانشجو در مقاطع كاردانی، كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری بزرگترین دانشگاه دولتی كشور محسوب می شود.

وی توضیح داد كه دانشگاه پیام نور استان های كشور را به 5 منطقه تقسیم كرده است كه از میان آن ها 2 منطقه برخوردار و 3 منطقه كم برخوردار هستند. شهریه ثابت در مناطق برخوردار یك میلیون و 100 هزار ریال و در منطقه كم برخوردار 880 هزار ریال تعیین شده است.

سرلك با بیان اینكه شهریه دانشگاه پیام نور به نسبت سایر دانشگاه ها پایین تر است، گفت: شهریه دوره های كارشناسی ارشد ما بین 300 تا 350 هزار تومان است كه این میزان در مقایسه با سایر دانشگاه ها بسیار پایین تر است.

وی توضیح داد: در حالی كه قیمت تمام شده گذراندن یك دوره دكتری در دانشگاه پیام نور بین 20 تا 25 میلیون تومان برای هر دانشجو خواهد بود، قیمت تمام شده این دوره برای دانشگاه 30 میلیون تومان خواهد بود.



** بدنبال تحقق شعار سال هستیم

سرپرست دانشگاه پیام نور با یادآوری نامگذاری سال 1394 به عنوان سال دولت و ملت؛ همدلی و هم زبانی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی بر تحقق این شعار در دانشگاه پیام نور تاكید كرد و آن را موتور محرك این دانشگاه توصیف كرد.

سرلك راه انداز سامانه كرسی های آزاد اندیشی، برگزاری بیش از 420 كرسی آزاد اندیشی در سراسر كشور، برگزاری كارگاه های سبك زندگی اسلامی-ایرانی، راه اندازی بیش از یك هزار و 500 انجمن علمی، انتشار بیش از 530 نشریه دانشجویی، برگزاری اولین جشنواره حركت در دانشگاه پیام نور، برگزاری جشنواره های قرآنی مختلف و تشكیل و اعزام بزرگترین كاروان راهیان نور را از جمله اقدامات انجام گرفته در دانشگاه پیام نور در سال 1393 عنوان كرد.

وی از تشكیل كمیته هایی برای اجرایی كردن نام سال جاری خبر داد كه در 5 محور تبیین ماهیت، تبیین مزایا، تبیین عوامل كلیدی ، تبیین راهكارهای ترویج و آینده پژوهی در زمینه همدلی و هم زبانی فعالیت خواهند كرد.

سرپرست دانشگاه پیام نور بر تلاش برای افزایش دیپلماسی علمی در جهت كمك به دولت تاكید كرد.

وی درباره افزایش كیفیت آموزشی در واحدهای دانشگاه پیام نور گفت: براساس آخرین رتبه بندی پایگاه استنادی جهان اسلام كه در اواخر سال گذشته اعلام شد، دانشگاه پیام نور توانست با كسب 100 امتیاز رتبه اول كیفیت آموزشی را به همراه دانشگاه های صنعتی شریف و علوم پزشكی تهران كسب كند.

سرلك دانشگاه پیام نور را جزء 10 دانشگاه برتر در حوزه پژوهش خواند و گفت: براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی ISI در سال 2015، در مجموع 25 دانشگاه در جمهوری اسلامی ایران در زمینه فناوری نانو فعال هستند كه یكی از آن ها دانشگاه پیام نور با 140 مقاله معتبر است.

سرپرست دانشگاه پیام نور همچنین بر استفاده از فناوری های نوین از جمله برگزاری آزمون های بدون كاغذ، ارائه خدمات آنلاین و استفاده از جدیدترین تكنولوژی های آموزشی تاكید كرد.

سرلك همچنین در پاسخ به سوالی درباره پذیرش بیش از اندازه دانشجو در دوره های تحصیلات تكمیلی دانشگاه پیام نور توضیح داد: براساس نقشه جامع علمی كشور 30 درصد از ظرفیت دوره های كارشناسی باید وارد دوره های كارشناسی ارشد شوند؛ براین اساس از 850 هزار دانشجوی دانشگاه پیام نور باید 250 هزار دانشجو وارد دوره ارشد شوند كه این رقم در حال حاضر 42 هزار نفر است.

وی افزود: براساس اسناد بالادستی، 3 درصد از دانشجویان دوره های كارشناسی ارشد باید در دوره دكتری وارد شوند كه تعداد دانشجویان دوره دكتری ما در دانشگاه پیام نور از این میزان كمتر است.

فراهنگ9129**9132 ** 1569
۰ نفر