۲۰ فروردین ۱۳۹۴، ۱۱:۰۶
کد خبر: 81564928
T T
۰ نفر
برای نخستین بار در آمریكا مخالفان توافق هسته ای با ایران در اقلیت قرار گرفتند

نیویورك - ایرنا - نتایج نظرسنجی رویترز و ایپسوس از مردم آمریكا درباره مذاكرات هسته ای با ایران، نشانگر افزایش حمایت آمریكایی ها از رسیدن به توافق است به طوری كه با در اقلیت قرار گرفتن مخالفان، تلاش قانونگذاران مخالف توافق را با چالش روبرو خواهد كرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، ایپسوس و رویترز روز چهارشنبه در موضوع هسته ای ایران نظرسنجی مشتركی انجام دادند.

این دو مؤسسه در جمع بندی نتایج نظرسنجی مشترك خود در موضوع توافق هسته ای ایران، اذعان داشتند، با افزایش شمار حمایت كنندگان از توافق نامه ایران و كشورهای 5+1، از این پس تلاش و سنگ اندازی قانونگذاران آمریكایی مخالف توافق هسته ای با ایران، با چالش روبرو خواهد شد.

كاخ سفید در روزهای اخیر بطور گسترده برای متقاعد كردن قانونگذاران برای حمایت از توافق انجام شده با ایران و جلب حمایت افكار عمومی از این توافق تلاش می كند.

براساس این گزارش، تلاش های كاخ سفید در جلب حمایت هرچه بیشتر نمایندگان و قانونگذاران آمریكایی دراین زمینه مثمر ثمر واقع شده است.

آخرین نظرسنجی انجام شده نشان می دهد 50 درصد دموكرات ها از توافق ایران حمایت می كنند و تنها 10 درصد مخالف این توافق هستند، 39درصد نیز هنوز تصمیم قطعی خود را اعلام نكرده اند.

حمایت اعضای حزب جمهوری خواه از توافق هسته ای روند رو به رشد به خود گرفته است، طبق آمار 30 درصد جمهوری خواهان حمایت خود را از بیانیه سوییس ابراز نموده اند، 30 درصد مخالف و 40 درصد نظر قطعی ندارند.

در میان مستقل‌ها، كه به هیچ حزبی وابسته نیستند ولی در عین حال رای دهندگان مهمی برای هر دو حزب در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 هستند، 34 درصد از چارچوب اعلام شده توافق با ایران حمایت كردند، 21 درصد مخالف بودند و 45 درصد گفتند مطمئن نیستند.

در مورد نزدیكی به ایران، نظریات اعضای دو حزب بسیار متفاوت بود. 47 درصد دمكرات‌ها بر این عقیده‌اند كه واشنگتن در بهبود مناسبات دیپلماتیك با تهران درست عمل می‌كند. این رقم در میان جمهوری خواهان 18 درصد است.

درمورد استفاده از گزینه نظامی نیز اكثریت قاطع نظردهندگان، مخالف استفاده از گزینه نظامی علیه ایران هستند. آمار نشان می دهد 95 درصد دموكرات ها 89 درصد جمهوری خواهان و 94 درصد احزاب مستقل از این گزینه حمایت نمی كنند.

اروپام ح.ك **1565 **اول
۰ نفر