۲۰ فروردین ۱۳۹۴، ۱۴:۴۴
کد خبر: 81565275
T T
۰ نفر

توقف سفر عمره مفرده در دستور كار ایران قرار گرفت

۲۰ فروردین ۱۳۹۴، ۱۴:۴۴
کد خبر: 81565275
توقف سفر عمره مفرده در دستور كار ایران قرار گرفت

تهران - ایرنا - رییس سازمان حج و زیارت در پی حرمت شكنی منجر به ناامنی اخلاقی و روحی توسط دو مامور تفتیش فرودگاه جده با اعلام این كه اقدامات همه جانبه و پیگیری های متعددی از سوی این سازمان با هماهنگی وزارت خارجه كشورمان صورت پذیرفته است، تهدید به لغو پروازهای عمره كرد.

به گزارش ایرنا از اعلام عصر پنجشنبه سازمان حج و زیارت، سعید اوحدی در نامه دوم خود خطاب به 'بندربن محمد حجار' وزیر حج عربستان با اعلام این مطلب افزود: انتظار می رفت جنابعالی كه همواره نسبت به تامین حقوق و امنیت زائران تاكید داشته اید، با دستور قاطع، محاكمه سریع این دو فرد مجرم به اشد مجازات را كه كمترین مطالبه به حق زائران عمره‌گزار است و موجب آرامش و اطمینان زائران در خصوص اهتمام و حساسیت وزارت حج عربستان نسبت به صیانت از حقوق زائران می گردید، پیگیری می كردید.

جنابعالی نیز تاكید می كنید كه عدم اقدام و پاسخگویی بموقع در مورد اینگونه جرائم موجب تقویت این شبهه خواهد شد كه اهتمام و عزم جدی جهت تامین امنیت زائران مشاهده نمی ‌شود و پر واضح است كه اعزام عمره گزاران زمانی می تواند تداوم داشته باشد كه حقوق اولیه آنان شامل تامین امنیت اخلاقی، جانی و اراده عملی به منظور حفظ حقوق اولیه ایشان وجود داشته باشد.

در ادامه این نامه آمده است، تعلل بیشتر در اعلام موضع رسمی نسبت به این حادثه تلخ، شرم آور و خلاف شرع كه در تمامی جوامع جهانی نیز محكوم است، می تواند روند اعزام عمره گزاران را با چالش جدی مواجه كرده و تبعات و خسارات احتمالی آن نیز قطعاً متوجه طرف كوتاهی كننده خواهد بود.

همچنان امیدواریم كه جنابعالی با موضعگیری فوری نسبت به جسارت های صورت گرفته به ضیوف الرحمان در حرم امن الهی و اقدام جدی برای محاكمه افراد مجرم، از وقوع اتفاقات مشابه پیشگیری فرمایید.

در مكاتبات قبلی كه بلافاصله ساعتی بعد از وقوع حادثه ارسال شد و مرتبا در حال پیگیری است، رسیدگی عاجل نسبت به این موضوع مهم و اشد مجازات برای دو مأمور مجرم و فاسد دستگیر شده و عذرخواهی رسمی عربستان به صورت جدی مطالبه شده است.

رییس سازمان حج و زیارت صبح پنجشنبه نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به حادثه تلخ رخ داده برای دو نوجوان ایرانی توسط دو مامور عربستانی گفت: مطالبه ما اشد مجازات برای دو مامور عربستانی است و مذاكرات با وزیر حج عربستان برای رسیدگی به این موضوع همچنان ادامه دارد.

سعید اوحدی افزود: برای این حادثه تلخ اقدامات جدی در قالب مكاتبه با وزیر حج عربستان صورت گرفته و روز گذشته نوزدهم فروردین ماه نیز دومین نامه برای وزیر حج عربستان ارسال شده است.

اوحدی تصریح كرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی به عنوان یك مطالبه جدی از مقامات و مسوولان ذیربط كشور عربستان خواستار رسیدگی به این موضوع شدند چرا كه اولین حقوق زائران تامین امنیت جانی و حریم اخلاقی است.

وی مكاتبه با وزیر حج عربستان، ملاقات با قائم مقام وزیر كشور عربستان و احضار كاردار عربستان در همان روز حادثه به وزارت امور خارجه را از اقدامات جدی در مورد این موضوع عنوان كرد و گفت: موضوع این حادثه و اعتراض كشورمان با شدیدترین لحن ممكن از طریق دستگاه دیپلماسی ایران به كشور عربستان اعلام شد.

اوحدی افزود: منتظریم كه مراحل مجازات این دو فرد كه اكنون در زندان به سرمی برند انجام شود و به اشد مجازات كه خواسته و مطالبه مردم ایران است برسند.

وی ادامه داد: در صورتی كه وزارت حج و دولت عربستان در این زمینه تعلل داشته باشند به معنای این است كه توان تامین امنیت زائران را ندارند و در این زمینه باید تصمیمات دیگری اتخاذ شود.

**طرح یك فوریتی مجلس پس از اعلام اجرایی می شود

رییس سازمان حج و زیارت در ادامه به ارایه طرح یك فوریتی لغو حج عمره تا حصول اطمینان از امنیت زائران با ۷۰ امضا در مجلس شورای اسلامی نیز اشاره كرد و گفت: اگر این طرح به عنوان مصوبه اعلام شود از همان زمان اعلام اجرایی می شود.

**ارسال دو نامه در 10 روز به وزیر حج عربستان

اوحدی در ادامه به ارسال دومین نامه سازمان حج و زیارت به وزیر حج عربستان در 10 روز از وقوع این حادثه تلخ اشاره كرد و گفت: نامه اول این حادثه صبح روز هشتم فروردین و زمان وقوع آن به وزیر حج عربستان ارسال شد.

وی تصریح كرد: در این نامه صریح ما خواستار محاكمه این دو فرد شدیم و چون جوابی تاكنون از سوی مسوولان عربستان به دست ما نرسیده است روز گذشته نیز نامه دوم ما برای وزیر حج عربستان ارسال شد.

رییس سازمان حج و زیارت ابراز امیدواری كرد هرچه زودتر این دو فرد به اشد مجازات خودشان برسند.

اجتمام**7268**1436
۰ نفر