۲۰ فروردین ۱۳۹۴، ۱۵:۱۷
کد خبر: 81565318
T T
۰ نفر
هیچ توافقی را امضا نخواهیم كرد مگر اینكه همان روز اول تمام تحریم های اقتصادی لغو شود

تهران - ایرنا - رییس جمهوری گفت: ما هیچ توافقی را امضا نخواهیم كرد مگر آنكه در نخستین روز اجرا تمام تحریم های اقتصادی بالمره و در همان روز لغو شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز پنج شنبه در همایش رو ملی فناوری هسته ای افزود : امروز روز بسیار مباركی برای ملت بزرگ ایران در مسیر توسعه علم و دانش و پیشرفت است البته امسال روز فناوری هسته ای مقارن و همراه شده است با ایام ولادت بانوی بزرگ اسلام و ولادت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران.

روحانی تصریح كرد: جمهوری اسلامی ایران در مسیر توسعه كشور هركجا كه اراده و تصمیمی را گرفت با همت جوانان دانشمندان، ایثار و فداكاری شبانه روزی آنان به نتیجه رسید و موافق یا مخالف بودن قدرت های دنیا تاثیری بر اراده این ملت نداشت.

رییس جمهوری افزود: در زمان جنگ در سیستم پدافندی موشكی زمین به هوا مشكلی در لامپ قدرت ایجاد شد كه معمولا گفته می شد قابل احیا نیست اما دانشمندان ما در طول سه ماه اولین لامپ قدرت را احیا كردند و ما توانستیم سیستم را برای دفاع از كشور آماده نگاه داریم.

رییس جمهوری ادامه داد: دانشمندی كه این كار را انجام داد هر چه به او پیشنهاد دادیم قبول نكرد و گفت من این كار را با هیچ چیزی معامله نمی كنم و فقط می خواهم به زیارت امام خمینی بروم كه وقتی نزد امام (ره) رفت ایشان پیشانی این دانشمند را بوسید و دانشمند بعد از دیدار گفت من این بوسه را با دنیا عوض نمی كنم.

وی ادامه داد: آن روزی كه ما به دنیا می گفتیم ما سوخت می خواهیم و فناوری غنی سازی را برای سوخت می خواهیم، اگر این فناوری را به ما می دادند هیچ بحثی نبود منتهی آنها می گفتند ما این فناوری را نمی دهیم و نمی گذاریم شما در ایران به غنی سازی برسید؛ این حرف حرفی بود كه ملت ما زیر بار آن نمی رفت.

روحانی افزود: امروز هم در هر فناوری اگر دنیا بگوید با منطق زور در برابر ملت ایران می ایستیم من تردید ندارم كه تمام قدرت های جهان در برابر ملت ایران شكست خواهد خورد.

رییس جمهوری ادامه داد: در هشت سال دفاع مقدس تمام قدرت ها به كمك عراق رفتند تا ملت ایران را شكست دهند اما موفق نشدند؛ شرق و غرب به صدامیان كمك كردند در حالی كه ما دست تنها بودیم؛ انواع موشك ها، سلاح های شیمیایی و تانك ها را به صدام دادند اما یك چیز را نتوانستند از ما بگیرند و آن اراده ملت ایران و انگیزه و ایمان ملت ایران برای ایستادگی و مقاومت بود و ما نه تنها در برابر عراق بلكه در برابر تمام حامیان عراق پیروز شدیم و نگذاشتیم حتی یك میلیمتر از خاك كشور در اشغال قرار گیرد.

وی ادامه داد: در این فناوری هم كشورهای قدرتمند كه فكر می كنند منطق زور آنها باید بر دنیا حكومت كنند تلاش كرده اند كه ملت ایران را در برابر خواست خودشان تسلیم كنند.

روحانی گفت: آنچه در مذاكرات هسته ای به دست آمده این نیست كه بیانیه ای منتشر شده، آنچه در این مذاكرات در طول 15 ماه گذشته به دست آمده این است كه رییس جمهوری آمریكا به صراحت گفته است كه ما به این نتیجه رسیده ایم كه ملت ایران در برابر فشار تحریم و زور تسلیم نمی شود.

روحانی ادامه داد: پیروزی ما آن است كه بزرگ ترین قدرت نظامی و اقتصادی دنیا یعنی آمریكا و رییس جمهوری این كشور این واقعیت را مورد اذعان قرار می دهد؛ این یعنی ملتی در مسیر خود پیروز شده است.

وی گفت: اعلام كردند كه نظام جمهوری اسلامی ایران قابل سرنگونی نیست و ایران به عنوان یك كشور تاثیرگذار در منطقه مورد پذیرش همگان است؛ این نكته به ما نشان می دهد كه اگر ملتی ایستاد و مقاومت كرد - كه همین نكته را هم رییس جمهور آمریكا اعتراف كرد- كه ملت ایران غرور خود را حفظ خواهد كرد.

روحانی ادامه داد: ما در هشت سال دفاع مقدس این واقعیت را مبرهن كردیم و امروز حدود 14 سال است كه ملت ایران ایستادگی و مقاویت كرده است؛ امروز روزی است كه دانشمندان هسته ای ما یعنی اقتدار ملی و سرداران بزرگ خط دیپلماسی ما یعنی اقتدار سیاسی در كنار هم قرار گرفته و می بینید كه این دو اقتدار، اقتدار بزرگ ملی را برای ما آفریده است.

رییس جمهوری اظهار كرد: ما امروز می گوییم كه مسیر اعتدال، منطق، مذاكره، صلح، آرامش، كرامت انسان ها و ثبات منطقه بر افراطی گری، منطق زور، خشونت و تحریم غلبه كرده و پیروز شده است.

رییس جمهوری گفت: دنیا امروز مسیر تكریم ملت ایران را شروع كرده و مسیر تحریم و فشار و تهدید را قدم به قدم كنار می گذارد.

روحانی تصریح كرد: ما در مذاكرات نمی خواهیم كسی را شكست بدهیم؛ ما به دنبال باخت كسی در این مذاكرات نیستیم؛ ما به دنبال احقاق حقوق خود و نتیجه برد - برد هستیم كه هم به نفع ما و هم به نفع جهان و منطقه باشد؛ ما نمی خواهیم به دنیا بگوییم در مذاكراتی قدم گذاشته ایم كه ما پیروز مذاكرات و رو به روی ما شكست خورده این مذاكرات هستند.

وی افزود: ما می دانیم مذاكرات برد- باخت استمرار نخواهد داشت؛ 1+5 می گوید ما در این مذاكرات كاری می كنیم كه ایران سلاح اتمی نسازد؛ ایران از روز اول به دنبال سلاح اتمی نبوده و امروز هم نیست و فردا هم نخواهد بود؛ اگر به دنبال سلاح كشتار جمعی بودیم كه ساخت سلاح شیمیایی به مراتب آسان تر است؛ ما كه قربانی سلاح شیمیایی بودیم نه در میدان جنگ بلكه در شهر سردشت اما مقابله به مثل نكردیم و به دنبال سلاح شیمیایی و ساخت آن نرفتیم بلكه به معاهده منع سلاح شیمیایی پیوستیم.

روحانی تصریح كرد: بالاترین دلیل ما علاوه بر معاهدات بین المللی و گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی بعد از 14 سال بازرسی مستمر، فتوای رهبر معظم انقلاب است كه می بینیم اكنون رییس جمهور آمریكا هم به این فتوا اشاره می كند.

رییس جمهوری اضافه كرد: این فتوا نشان می دهد كه مردم ایران به دنبال این سلاح نیستند و اگر 1+5 با این نتیجه می پندارد كه به پیروزی رسیده است این را بگوییم كه شما از قبل پیروز بودید و نمی دانستید اما اگر به دنبال این بودید كه ملت ایران را از توسعه و اقتدار علمی بازدارید ، دیدید كه نتوانستید و تا ابد هم نخواهید توانست؛ ملت ما در این مسیر راه خود را ادامه خواهد داد.

وی اظهار كرد: همانطور كه مذاكره كنندگان شجاع و غیور ما در صدها جلسه به صراحت گفتند كه ما دست از فناوری هسته ای برنمی داریم؛ نطنز به كار خود ادامه خواهد داد و بیش از هزار سانتریفیوژ كه در فردو مستقر بوده باقی خواهد ماند؛ در اراك یك راكتور آب سنگین برای مصارف پزشكی خواهیم داشت و تحقیق و توسعه را طبق اهداف ملی ادامه خواهیم داد.

روحانی تصریح كرد: ما در مسیری كه ملت ما تعیین كرده و خواست ملی ماست و در چارچوبی كه در رهنمودهای رهبر معظم انقلاب بوده تلاش كرده و تلاش می كنیم؛ ما مدعی نیستیم كه در این راه دولت پیروز میدان است بلكه این ملت است كه پیروز میدان بوده و خواهد بود؛ این رهبر معظم انقلاب است كه پیروز میدان بوده و خواهد بود البته دولت هم به عنوان خادمان مردم و تیم مذاكره كننده كه خود را از طرف مردم مامور می داند و مجری ماموریت ملی ایران هستند تلاش خود را انجام داده و می دهند و ملت ما هیچگاه تلاش سربازان خود را فراموش نمی كند و تقدیر را نثار خادمان خود می كنند.

وی همچنین گفت: آنچه در مذاكرات هسته ای به دست آمده این نیست كه بیانیه ای منتشر شده بلكه آنچه در مذاكرات در طول 15،16 ماه گذشته به دست آمده این است كه رییس جمهوری آمریكا به صراحت گفت: ما به این نتیجه رسیدیم كه ملت ایران در برابر فشار، تحریم و زور تسلیم نمی شود و این پیروزی ماست.

روحانی افزود: پیروزی ما آن است كه بزرگ ترین قدرت نظامی و اقتصادی دنیا یعنی آمریكا و رییس جمهوری این كشور این واقعیت را مورد اذعان قرار می دهد كه ملت ایران در برابر فشار، تحریم و زور تسلیم نمی شود.

روحانی گفت: این یعنی ملت در راه و مسیر خودش پیروز شده و رییس جمهوری آمریكا اعلام و اعتراف كرد كه نظام ایران قابل سرنگونی نیست، ماهیت نظام ایران كه نظام مردم سالاری دینی است قابل تغییر نیست و ایران به عنوان یك كشور تاثیرگذار و مهم در منطقه مورد پذیرش همگان است.

روحانی افزود: ما این مسیر را تا موفقیت نهایی كه امروز یك گام بزرگ از آن در لوزان برداشته شده و گام های دیگر نیز برداشته خواهد شد ادامه می دهیم.

رییس جمهوری افزود: تمام مذاكره كنندگان، حقوقدانان، اقتصاددانان و كسانی كه مذاكره كنندگان را همراهی می كنند و همه آنهایی كه این مسیر را هموار كرده اند از جمله مجلس و قوه قضاییه و همه نیروهای مسلح كه باعث اقتدار دولت هستند در سال همدلی و همزبانی منسجم بوده و خواهند بود.

روحانی ادامه داد: امروز به روان همه شهدا و شهدای هسته ای درود می فرستیم و از همه دانشمندان در سراسر كشور تجلیل می كنیم؛ این نمونه مجتمع سوخت كه امروز رونمایی شد نشان از آن دارد كه ما راه علمی خود را ادامه خواهیم داد.

روحانی تصریح كرد: همه دستاوردهای رونمایی شده امروز كه در زمینه های سلامت، صنعت، رشد و توسعه است نشان می دهد كه اندیشمندان ما همان طور كه یاران شان جان شان را فدا كردند در این مسیر حركت می كنند.

وی افزود: چرا دانشمندان ما را كشتید؟ چرا اینها كشته شدند؟ چرا ما را تحریم كردید؟ چرا دارو و گندم را تحریم كردید؟ چرا گردش مالی را تحریم كردید؟ شما كار غیر انسانی كردید و مسیرتان مسیری ناصحیح بود؛ فكر كردید با تحریم غیرقانونی و فشار، یك ملت تاریخ ساز و فرهنگ ساز را تسلیم می كنید؟

رییس جمهوری اضافه كرد: اگر می خواهید با این ملت كار كنید دست دوستی ما به سمت شما دراز است؛ اگر در چارچوب اصول انسانی و منافع مشترك با ایران اسلامی كار كنید ما هم حاضر به همكاری هستیم.

وی تاكید كرد: توافق هسته ای را اولین گام در تعامل سازنده با جهان می دانیم؛ این تعامل سازنده به نفع شرق و غرب و منطقه خواهد بود.

وی خطاب به كشورهای منطقه گفت: بیایید با یكدیگر برادری كنیم؛ با بمباران، ملتی تسلیم نمی شود؛ بچه های بی گناه را نكشید؛ با بمباران، یك ملت بزرگ مثل یمن تسلیم نمی شود؛ بیایید همه به فكر پایان جنگ و آتش بس باشیم.

روحانی افزود: بیاییم فضا را آماده كنیم تا یمنی با یمنی در كنار میز مذاكره برای آینده خود تصمیم بگیرد؛ چرا به كشتار مردم می پردازید؟ شما كشور ضعیف از لحاظ نظامی پیدا كرده اید، البته این كشور از لحاظ اراده كشور بزرگی است اما انگار شما به چهار تا هواپیمای خود می نازید، نمی دانید پایان كار چه خواهد بود؟

وی با غلط خواندن این راه، گفت: از این راه غلط برگردید؛ شما این راه غلط را در لبنان، سوریه و عراق امتحان كردید و فهمیدید كه اشتباه كردید و به زودی خواهید فهمید كه در یمن نیز اشتباه می كنید.

رییس جمهوری ادامه داد: راه درست، راه برادری و دوستی است؛ بیاییم صلح و ثبات را در منطقه مستقر كنیم .

وی با ناصحیح خواندن خشونت، افراط، آدم كشی و تروریسم، گفت: هر كس به كمك تروریست ها رفته در پایان ضرر كرده است. از سرنوشت صدام درس بیاموزید؛ اگر بمباران شیمیایی و تجاوز جواب می داد، صدام جواب می گرفت؛ این راه را ادامه ندهید چون آن مسیر ناصحیح است.

روحانی همه كشورهای منطقه را به دوستی، برادری، صلح و امنیت دعوت كرد و از همه آن ها خواست كه از تجاوز دست بردارند؛ دست به دست هم بدهید و آتش بس را در منطقه برقرار كنید و به مردم یمن كمك كنید. بدانید آینده مردم یمن به دست مردم یمن خواهد بود.

رییس جمهوری افزود: شما راست نمی گویید كه از آن طرف دنیا ادعا می كند دلسوز منطقه است؛ اگر دلسوز منطقه هستید چرا متجاوزان را تشویق می كنید؟ منطقه راه صحیح و درستی دارد كه قرن ها این راه را ادامه داده است؛ مردم منطقه از شیعه و سنی و مذاهب و اقوام مختلف قرن ها با هم برادرانه و دوستانه زندگی كردند اما شما آمدید و تحریك می كنید؛ این را علیه آن و آن را علیه این تحریك می كنید؛ دنبال چه چیزی هستید؟ اگر دنبال منافع خودتان هم هستید این راه اشتباه است؛ اگر می خواهید كالایتان را در منطقه بفروشید باز هم این راه اشتباه است؛ مسیر اعتدال و تعامل سازنده را در پیش بگیرد؛ به ملت ها احترام بگذارید و بدانید سرنوشت ملت ها در اختیار ملت ها خواهد بود.

روحانی در بخش پایانی صحبت هایش از همه اندیشمندان و دانشمندان هسته ای كه در سراسر كشور برای توسعه، كار و تلاش می كنند و از همه مذاكره كنندگان شجاع و با تدبیر تشكر و سپاسگزاری كرد و گفت: به ملت بزرگمان وعده و قول می دهم كه دولت خدمت گزار برای اجرای خواست ملی آن ها قدم به قدم به كمك و همت آن ها و با راهنمایی و هدایت رهبرمعظم انقلاب گام های بعدی را در پیش خواهد گرفت و بی تردید پایان كار موفقیت ملت ایران خواهد بود.

سیام**9254**9189**ل.الف.ی**1601**
۰ نفر